# معرفی #
اقتصاد صنعتی مسائل بخش صنعت را با توجه به تئوریها و نظریههایی كه وجود دارد، توضیح میدهد و با كاربرد اقتصاد خرد در فعالیتهای صنعتی سروكار دارد. همچنین ساختار بازار (رقابتی یا انحصاری بودن) و عملكرد آن را و این كه آیا بازار محصولات صنعتی رقابتی است یا انحصاری، تبیین مینماید. در رشته اقتصاد صنعتی نقش تبلیغات در صنعت، تكنولوژی، آشنایی با روابط كار و مدیریت بنگاههای تولیدی و نیز تحولات صنعتی و سیاست گذاری در این بخش مورد توجه قرار میگیرد و دانشجویان با ساختار بازار صنعت، بازرگانی بینالمللی، منافع و مضرات انحصار، سیاست رقابت، منافع مصرفکننده، هزینهها و حقوق و مقررات کاری که تنظیمکننده روابط بین کارگران و کارفرمایان است، آشنا میشوند.
# تواناییها و مهارتهای لازم #
دانشجویان این رشته باید علاوه بر مهارتهای کلی لازم برای رشتهی اقتصاد، مطالعات خود را در زمینهی مدیریت منابع و مدیریت استراتژیک نیز بالا ببرند.
# مقاطع بالاتر تحصیلی #
اقتصاد و تجارت الکترونیک، بانکداری اسلامی، برنامهریزی سیستمهای اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامهریزی، علوم اقتصادی (با 1 گرایش)، اقتصاد نفت و گاز، اقتصاد اسلامی و اقتصاد انرژی
# کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار #
دانشجویان گرایش اقتصاد صنعتی میتوانند، در مؤسسات تولیدی و شرکتها، وزارت صنایع و معادن، شرکت شهرکهای صنعتی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی و صنایع معدن، سازمان مدیریت و برنامهریزی مشغول به کار شوند.
ردیف |
نام دانشگاه |
شهر |
1 |
دانشگاه سیستان و بلوچستان |
زاهدان |
2 |
دانشگاه شهید بهشتی |
تهران |
3 |
دانشگاه علامه طباطبایی |
تهران |
4 |
دانشگاه یزد |
یزد |
5 |
دانشگاه قم |
قم |
6 |
دانشگاه خوارزمی |
تهران |