حذف سهمیه 25 درصدی خانواده شاهد برای دانشگاه


با رای نمایندگان مجلس، اختصاص 25 درصد از سهمیه ورود به دانشگاه‌ها به خانواده‌‌های شاهد و ایثارگر از متن لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور حذف شد.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه 28 آذر ماه در جریان بررسی رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در صحن علنی مجلس، بند «ب» ماده 3 و تبصره آن را از متن لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور با 137 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در جلسه علنی حذف کردند.

براساس بند «ب» ماده 3 لایحه احکام دائمی لایحه توسعه کشور وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی ماده دوی قانون جامع خدمات‌رسانی به خانواده شهدا و ایثارگران موظف بودند 25 درصد از سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بورسیه‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی را به همسران و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسران و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد اختصاص دهند.

در تبصره این ماده آمده بود: کسب حداقل 70 درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان برای کلیه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی از جمله رشته‌های پزشکی برای دارندگان سهمیه الزامی است. این بند جایگزین ماده 70 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب 2 دی ماه 1393 می‌شود.