موفقیت دانش آموزان کنکوری در امتحانات نیمسال اول


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استرس ها و هیجانات دوران امتحانات در روزگار دانش آموزی برای همه ما مانوس و آشنا است و این شرایطی زمانی که به سال های پایانی دبیرستان می رسیم دوچندان می شود، روزهایی که غول کنکور بر نظام آموزشی سایه افکنده و تمامی فعالیت های آموزشی و پرورشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این شرایط باید تسلیم این سایه سنگین شد و مسیری را پیمود که ثمره آن بی حاصلی  روزهای پرتلاطم آموزشی نباشد بنابراین به کارگیری مشاوره های صحیح  نقش مهمی در این ایام ایفا می کند به ویزه در دوران امتحانات نیمسال که کنترل کردن آن بیش از روزهای دیگر حساس و با اهمیت است.

متناسب با زمان درس بخوانید!
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی با بیان اینکه بر خلاف تصور غلط بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری، برنامه‌ریزی و مطالعه در هر مقطعی از زمان متفاوت بوده و باید براساس ویژگی‌های همان مقطع تنظیم شود، گفت: به‌ طور کلی چهار شیوه مطالعه و برنامه‌ریزی برای موفقیت در آزمون سراسری لازم است.

وی ادامه داد: مطالعه و برنامه‌ریزی همگام با دبیر، جمع‌بندی مبحثی، جمع‌بندی نهایی ومرور نهایی از جمله مواردی است که  دانش آموزان در ایام امتحانات باید ان را مورد توجه قرار دهند.

این مشاور تحصیلی برای داوطلبان کنکور کنکور یادآور شد: اگر به دروس نیم‌سال اول به‌عنوان نزدیک‌ترین دوره جمع‌بندی مبحثی نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این دوره از اهمیت ویژه‌ تری برخوردار است و با  مطالعه و جمع‌بندی مناسب این دوره در بهمن و اسفند  در  دروس نیم‌سال اول مشکلی نداشته و فرصت مطالعه برای نیمسال دوم کافی است.

وی خطاب به دانش آموزان و داوطلبان کنکور بیان کرد: شاید بسیاری از شما زمانی که درسی را خوانده‌اید پایان مطالعه  احساس نیاز به دوره را تجربه کرده باشید، در دوره‌های جمع‌بندی مبحثی وظیفه اصلی شما تکمیل کارهای ناقصی است که باید آن‌ها را قبلا انجام می‌دادید در واقع در این دوره‌ها باید دروس مربوط جمع‌بندی شده و هیچ‌کدام از مباحث آن نباید باقی بماند که این موضوع نقش مهمی‌در موفقیت داوطلبان ایفا می کند.

امتحانات محور اصلی برنامه ریزی درسی
ایام امتحانات برای دانش آموزان و داوطلبان کنکوری از اهمیت خاصی برخوردار است و تفاوت‌های مطالعه و برنامه‌ریزی در دوره‌های جمع‌بندی مبحثی باید مورد توجه قرار گیرد.

چه بسا همین دوران می تواند به عنوان فرصت و یا تهدیدی برای ادامه راه به شمار رود بنابراین باید مسیر صحیحی برای آن درنظر گرفته شود تا تلاش های چندماهه امسال ثمره رضایت بخشی برای دانش آموز در پی داشته باشد.

پوردستمالچی عنوان کرد: برنامه محوراصلی مطالعاتی داوطلبان در حال تحصیل در ایام امتحانات نیمسال، برنامه امتحانی است در واقع برخلاف دوره مطالعه همگام با دبیر، دانش آموز باید بر اساس برنامه امتحانات به مطالعه دروسی بپردازد که در چند روز آینده باید خود را برای امتحان آماده کند.

پنج ضلع دوره جمع‌بندی مبحثی رافراموش نکنید
جمع بندی مبحثی در دوران امتحانات فرصت منابی برای دانش آموزان و داوطلبان کنکوری فراهم می کند تا آموزه های خود را ساماندهی کنند و ارزیابی مناسبی از عملکرد خود طی مدت مطالعه برای کنکور داشته باشند.

اما در این دوران سوالی ذهن دانش آموزان را به خود مشغول می کند و آن هم چگونگی مطالعه افراد برای موفقیت  در گذراندن امتحانات و همچنین کنکور است.

پوردستمالچی  در این باره عنوان کرد: مطالعه جزوه، مرور سریع کتاب درسی و حل تمرین‌های کتاب، تکمیل تست‌های آموزشی، خلاصه‌نویسی و حل نمونه سؤالات امتحانی از مواردی است که باید در جمع بندی مبحثی مورد توجه باشد تا دانش آموز مسیر موفقیت را بپیماید.

تستی بخوانیم یا تشریحی؟
این سؤال که جز سؤالات متداول داوطلبان آزمون سراسری است، بیش‌تر در دوره‌های جمع‌بندی نیم‌سال اول و دوم که داوطلبان باید در آزمون‌های تشریحی شرکت کنند مطرح می‌شود. برای پاسخ به این سؤال بهتر است ابتدا به مفهوم مطالعه صحیح بیش‌تر توجه کنیم، در روش‌ مطالعه صحیح داوطلب باید پس از مطالعه تشریحی و مفهومی، اقدام به زدن تست و تمرین کند.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه وظیفه اصلی داوطلبان در گام اول مطالعه تشریحی و مفهومی مطالب است که برای تسلط بیشتر نیاز به تمرین و تست دارد، گفت: این روش در دروس تمرینی امتحان (ریاضی و فیزیک و غیره) برخی از سؤالات اثباتی (که به اثبات یک فرمول پرداخته است) ممکن است نگران‌کننده باشد، چون به نظر می‌رسد به‌طور طبیعی یک داوطلب آزمون سراسری نیازی به مطالعه روش اثبات فرمول‌ها و غیره ندارد، در حالی ‌که اطلاع از روش اثبات فرمول‌ها قطعا می‌تواند در فهم و حفظ بهتر مطالب اثر بگذارد.

وی ادامه داد: اینکه روند آزمون سراسری در سال‌های اخیر به سمت مفهومی‌شدن تغییر یافته است نشان می‌دهد که اطلاع از روش‌های اثبات، یادگیری تست‌های خارج از کتاب درسی همگی می‌تواند در نتیجه آزمون سراسری تاثیر داشته باشد.

رعایت روش‌های مطالعه ذکر شده و تمرین در مسیر صحیح  می‌تواند سبب موفقیت دانش آموزان و داوطلبان کنکوری  در دوره جمع‌بندی مبحثی نیم‌سال اول شود که خود بخش عمده‌ای از موفقیت در آزمون سراسری را رقم می زند.