زمانی برای تیز کردن اره!


برای پدر و مادرهای نسل امروز بسیار مهم است که فرزندان‌شان دوره تحصیل موفقی را پشت سر بگذارند. این خواسته در سال ماقبل کنکور به حدی قوی است که موجب تحمیل فشار روانی زیاد بر دانش‌آموز و خانواده شده و به این شکل ممکن است به ضد خود تبدیل ‌شود و این فشار روانی و کار مضاعف به عنوان ترمزی در مسیر موفقیت عمل می‌کند.

هر گروه از افراد در هر جامعه‌ای نیاز دارند که بین کار و تفریح، فضای تعادل و تناسبی برقرار کنند. تناسب میان این دو مؤلفه به تعادل روحی و روانی افراد منجر می‌شود. برای فرزندان ما، کار روی تکالیف درسی متمرکز می‌شود. همه افراد در مقابل کار به تفریح نیز نیازمندند. تفریح، فشار و خستگی کار را تخلیه می‌کند و باعث ترمیم روح، ذهن و روان افراد می‌شود.

درصورت عدم دستیابی به تفریحات سالم و افزایش فشار روانی، افراد به سمت رفتارهای ناهنجار دیگری کشیده می‌شوند تا بتوانند به لذت‌های کاذب آنی دست پیدا کنند. شاید یکی از مهم‌ترین علل رفتارهای نامناسب به‌خصوص در نوجوانان این باشد که می‌خواهند احساس فشار روانی را با تفریح و سرگرمی‌های زودگذر و نامناسب پر کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خانواده سالم این است که شرایط مناسب را برای رشد و پرورش فرزندان‌شان فراهم کنند و به این منظور باید به نیاز فرزندان به تفریح و تجدیدقوا برای ادامه فعالیت‌های جدی توجه کنند.

شهریورماه، فرصت مناسبی است که والدین برنامه‌های تفریحی برای تجدید قوا، افزایش انرژی و نشاط خود و فرزندان‌شان را تدارک ببینند. مانند مسافرت، همبازی شدن، شوخی کردن، باهم خندیدن و گفت و شنود. به این ترتیب آرامش و لذت بردن، از مهم‌ترین فرصت‌ها برای تقویت روح همدلی میان فرزندان و والدین است که به عنوان یک پشتوانه قوی برای هرگونه پیشرفتی لازم است.

روزهای باقیمانده از شهریورماه را به عنوان فرصتی برای فارغ شدن از فعالیت‌های روزمره مغتنم شمارید. سفر کنید، رفتن به سمت طبیعت، سفر به اماکن مذهبی، بازدید از مکان‌های دیدنی، گردش در طبیعت و استفاده از امکانات تفریحی حتی در شهر خودتان بسیار مفید است. تفریح کردن حتما نباید به صورت مفصل و با امکانات آن‌چنانی همراه باشد، بعضی اوقات غذا خوردن در طبیعت یا یک رستوران دلخواه و یاپیاده‌روی هم یک نوع تفریح به حساب می‌آید. غذا خوردن آرام درفضایی مساعد، خود نقش مهمی در تخلیه و کاهش استرس و ایجاد لذت و احساس آرامش دارد. حتی خوابیدن هم یکی از فعالیت‌هایی است که در چرخه کاهش استرس بسیار مؤثر است و می‌توان در سفر یا در روزهایی که برای استراحت و تفریح در نظر گرفته شده فرصت بیشتری را به خوابیدن و آرامش جسمی و به قولی تن‌آسایی اختصاص داد. همین‌طور تحرک جسمی به صورت مسافرت در طبیعت، کوهپیمایی و ورزش، با ایجاد تغییرات در متابولیسم بدن باعث احساس شادی، لذت و نشاط روحی و روانی در فرد می‌شود. به‌هرحال در انتخاب برنامه تفریحی سلیقه و خواسته فرزندان را نیز مدنظر قرار دهید.

تفریح از تاثیر تدریجی مخرب استرس بر عملکرد بدن جلوگیری‌ می‌کند و مانع فرسودگی می‌شود. فرد با پشت سر گذاشتن تفریحی مناسب، دوره جدید فعالیت کاری را سرشار از انرژی، خلاقیت و پشتکار شروع می‌کند. با انرژی جمع شده در تفریحات، فرزندتان می‌تواند با انگیزه بیشتری سال تحصیلی جدید را آغاز کند و راندمان کاری بهتری نیز می‌تواند از خود به نمایش بگذارد. به قول یک ضرب‌المثل شرقی "برای اره کردن درخت، باید زمانی را هم به تیز کردن اره اختصاص داد."

حمیده‌سادات عصاریان