چگونه درصدهای مان را افزایش دهیم؟


من هم مثل خیلی از شما اعتقاد دارم کارنامه‌ای که امروز دریافت کرده‌اید در حد ‌و‌ اندازه شما نیست و به بیان دیگر وضعیت سواد شما بیشتر از نمره‌ای است که در کارنامه آزمون‌تان ثبت شده اما در حال حاضر آنچه تعیین‌کننده میزان توانمندی علمی شماست همین کارنامه آزمونی است که دریافت کرده‌اید پس باید آن را بپذیرید و جدا باور کنید اگرچه از سواد خوبی برخوردار هستید اما نمی‌توانید درصد بالایی کسب کنید.

در این مطلب قصد دارم راهکاری را به شما نشان دهم که بتوانید بدون صرف زمانی بیشتر از آنچه تاکنون به مطالعه اختصاص داده‌اید و با همین میزان معلومات از درصد بالاتری در کارنامه‌تان برخوردار شوید.

درصدهای خوب چگونه به دست می‌آید؟

بهتر است قبل از پاسخگویی به سؤال نه ساده و نه سختی که در بالا مطرح شده، سراغ این سؤال برویم که «درصدها» چگونه محاسبه می‌شود؟

کمی متفاوت‌تر به کارنامه نگاه کنید. در کارنامه شما ستونی وجود دارد که تعداد سؤالات درستیکه در هر درس زده‌اید را نشان می‌دهد. حال اگر تعداد سؤالات درستیکه در مقابل هر درس ثبت شده را در ارزش هر سؤال ضرب کنید، قطعا عددی به دست می‌آید که بزرگ‌تر یا مساوی درصد یا همان نمره خام کارنامه شما در آن درس است. بگذارید ابتدا یک‌بار روش محاسبه ارزش هر سؤال در هر درس را با هم مرور کنیم:

ارزش هر سوال در هر درس =100 / تعداد سوالات هر درس

مثلا اگر در درس ادبیات 20 سؤال داشته باشیم پس ارزش هر سؤال در درس ادبیات 5 درصد است.

ادبیات سؤال هر ارزش=100/20=5

بازگردیم به ادامه مطلب؛ وقتی شما تعداد سؤالات هر درس را در ارزش هر سؤال آن درس ضرب می‌کنید، عددی بزرگ‌تر یا مساوی نمره خام ثبت‌‌شده در کارنامه‌تان به دست می‌آورید.

اگر عددی که به دست می‌آورید بزرگ‌تر از نمره خام ثبت‌‌‌شده باشد؛ یعنی شما به علت داشتن نمره حاصل از جواب‌های غلط دچار کاهش نمره شده‌اید.

حال فرض کنید چه می‌شود اگربجای اینکه بخواهید به تمام سؤالات پاسخ دهید فقط سعی کنید به همان تعداد سؤالی که پاسخ درست داده‌اید بسنده کنید و از طرفی هیچ نمره منفی‌ای هم نداشته باشید.

این‌گونه پاسخگویی قطعا مطالعه دقیق و کاملی را می‌طلبد و چون تعیین‌کننده اصلی سواد شما نمرات ثبت‌شده در کارنامه است، منطقی‌تر به نظر می‌رسد که دنبال راهکارهایی برای ارتقای این نمرات باشیم.

یک مدیریت اشتباه یعنی پاسخگویی به تمامی سؤالات به هر قیمت و در نتیجه افزایش تعداد غلط‌ها؛ این‌کار علاوه بر اتلاف وقت مخصوصا در این آزمون‌های ابتدای کار به دلیل نداشتن سرعت لازم دانش‌آموز در تست‌زنی که خود منجر به نرسیدن به درس‌های انتهای دفترچه آزمون می‌شود، باعث خستگی داوطلب و در نهایت افزایش احتمال اشتباه در پاسخگویی نیز می‌شود.بنابراین توصیه می‌کنیم برای آزمون آینده به تعداد درست‌های هر درس در این آزمون دقت کرده و برای آزمون بعدی هدفی تعیین کنید با این منطق:

تعداد سؤالاتی که در آزمون بعدی قرار است در هر درس پاسخ بدهم=1+تعداد درست‌های هر درس در این آزمون

محمدمهدی حقیقت