سخنرانی آقای ابوالفضل جوکار بنیانگذار وب سایت DriQ


                                 باسمه تعالی

حال که در آغاز پانزدهمین سال از فعالیت انتشارات بین‌المللی گاج به سر می‌بریم،‌ جا دارد از این تریبون از کلیه همکاران در بخش‌های مختلف، اعم از تالیف، ویراستاری، تولید، فروش و دیگر همکاران و نیز کلیه معلمان، مشاوران، مدیران مدارس تشکر ویژه را به عمل آورم که اگر زحمات این عزیزان نبود، امروز انتشارات گاج با بیش از 1000 عنوان کتاب در داخل و خارج کشور نمی‌توانست چنین جایگاه رفیعی را بین دانش‌آموزان و مدارس از آن خود نماید .

از بدو تاسیس گاج در سال 1381، این هدف در ذهن بنده شکل گرفته بود که چگونه می‌توانم به عنوان یک معلم و با بضاعت هر چند ناچیز به تعداد بیشتری از دانش‌آموزان در سراسر کشور، مطالب آموزشی خود را انتقال دهم، چرا که یک معلم در طول سال حداکثر می‌تواند 1000 الی 1200 دانش‌آموز را تعلیم دهد .این امر موجب شکل گیری ایده نگارش کتابی به زبان ساده گردید .

یکی از ویژگی‌های سیستم آموزشی آموزش و پرورش در کشور، برجسته بودن مباحث تئوری است که از فقدان امکانات مناسب در فضای غیر تئوری ناشی می‌گردد .معضل دیگر مواجه‌ی دانش‌آموزان با حجم بسیار زیادی از محفوظات غیر کاربردی می‌باشد که در نهایت پس از فارغ‌التحصیلی، کاربرد خاصی را برای آن عزیزان به همراه نخواهد داشت .

اینجانب معتقدم کتاب‌ها باید به زبانی ساده و بعضا طنزگونه و شیرین تالیف گردد، همان ایده‌ای که در سال 81 در کتاب خود به اجرا گذاشتم و خوشبختانه با استقبال بسیار زیادی از سوی دانش‌آموزان و همکاران عزیز روبرو گردید و در ادامه، همکاران بسیاری دست همت را در این راستا بالا زده و در دروس مختلف تالیفات خوبی را ارائه نمودند و در نهایت در این مقطع زمانی در سال، تیراژی بالغ بر 11 میلیون کتاب توسط انتشارات گاج عرضه می‌گردد .

هدف دیگر اینجانب در آغاز، به غیر از مقوله فراگیر نمودن مطالب، ایده ارزان نمودن آموزش و به عبارت دیگر برقراری مقوله عدالت آموزشی برای کلیه هموطنان کشور عزیزمان بود، چرا که خود در زمان تحصیل در مناطق جنوب تهران، با وجود معلمانی بزرگوار و شایسته، اینگونه دشواری‌ها را به عینه لمس نموده بودم .کلاس‌های کنکور و تقویتی، گران و پر هزینه بود و بسیاری از دانش‌آموزان حتی با استعداد، به دلیل بار مالی، از پس این هزینه‌ها بر نمی‌آمدند، لذا بر آن شدم جهت کاهش آلام این قشر، این ماموریت مقدس را به انجام برسانم .

به جهت مقایسه قیمت کتاب، از سال 81 تا 95، شاهد رشد 1000 درصدی هستیم، در نتیجه دانش‌آموز مبلغی بالغ برحدود 1.5 میلیون تومان را صرف تهیه کتاب‌های ناشران مختلف می‌نماید.این امر برای من نه‌تنها خوشایند نیست بلکه آزار دهنده نیز می‌باشد، چرا که احساس می‌کنم در حال حاضر در حال فاصله گرفتن از اهداف اصلی می‌باشیم.

انتشارات گاج، هرگز جهت کسب منفعت صرف فعالیت نکرده، بلکه همواره هدف ایجاد امکان آموزش آسان‌تر و کم هزینه‌تر را به عنوان آرمان اصلی خویش مد نظر قرار داده است.

از دو سال پیش تصمیم گرفتم روشی جهت جایگزینی کاغذ و صنعت چاپ در جهت نشر علوم و توسعه عدالت آموزشی بیابم، چرا که بخش اعظم قیمت تمام شده یک کتاب به قیمت بالای کاغذ و فرآیندهای چاپ و توزیع باز می‌گردد که این مقوله‌ها از حیطه کنترل ناشران خارج می‌باشند، پس اگر می‌توانستیم روشی جایگزین بیابیم، هزینه‌ها به شدت کاهش می‌بافت و قشر بیشتری از دانش‌آموزان می‌توانستند به مطالب آموزشی، دسترسی ارزان‌تر، بروز‌تر و سریع‌تری داشته باشند

در این راستا، در ابتدای امر، با دعوت از اساتید برجسته تهران و پرداخت هزینه‌های تدریس، کار ضبط حدود 1000 ساعت فیلم آموزشی از مقطع دبستان تا کنکور آغاز گردید و تا آخر آبان ماه، دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا نیز به حول و قوه خداوند تکمیل خواهد گردید.

در ابتدا، تصمیم بر آن بود که فیلم‌های ضبط شده در قالب DVD و به صورت کاملا رایگان در اختیار دانش‌آموزان و علاقمندان قرار گیرد، سپس بر آن شدیم که با ایجاد وب سایت DriQ کلیه فیلم‌ها را فراگیر و بدون هیچ محدودیتی در اختیار آحاد جامعه قرار دهیم. بنده معتقدم فیلم‌های آموزشی می‌بایست بدون هزینه در اختیار فراگیران قرار گیرد تا آموزش در کشور، با حذف هزینه‌های چاپ و کاغذ به سمت روش‌های کم هزینه‌تر و به صورت کاملا رایگان پیش رود.

همانند دیگر پروژه‌ها و اقدامات انجام شده در گاج، قدم سخت اول را خود برداشتم و دیگر امور را مؤلفان، مدیران تالیف و دیگر همکاران برداشتند و هم‌اکنون شاهد افتتاح طرح DriQ با مشارکت این عزیزان می‌باشیم.

امروز که در آغاز این راه خطیر می‌باشیم، دو هدف را از برگزاری این جشن تبیین می‌نمایم:

1- درخواست از معلمان و اساتید گرامی جهت بارگذاری فیلم‌هایی که از تدریس خود دارند که این امر به سادگی و بدون پیچیدگی خاصی قابل انجام می‌باشد .

خاطر نشان می‌نمایم، در حال حاضر از طریق دو دفتر در تهران و در آینده از طریق کلیه نمایندگی‌های گاج در سراسر کشور، با استفاده از اتاق‌های مجهز ضبط صوت و تصویر، اساتید محترم می‌توانند نسبت به ضبط فیلم‌های آموزشی خود اقدام نمایند.

2- درخواست از معلمان، اساتید و دیگر عزیزان جهت بررسی وب سایت و معرفی آن به دانش‌آموزان، تا شاهد آن باشیم که کلیه دانش‌آموزان در هر سطح مالی و در هر نقطه از کشور عزیزمان بتوانند از خدمات آموزشی رایگان این وب‌سایت بهره لازم را ببرند و دیگر استرس‌های ناشی از صرف هزینه‌های مالی، رفت و آمد و دیگر معضلات ناشی از کلاس‌های آموزشی حضوری، بر این عزیزان و خانواده‌هایشان تحمیل نگردد.

از آنجاییکه انتشارات گاج ، صفت بین‌المللی را به دنبال خود دارد، لازم می‌دانم به استحضار برسانم این انتشارات، در حوزه کودک، کتاب‌های بسیاری را به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی و فرانسوی منتشر نموده و در نمایشگاه‌های بزرگی همچون نمایشگاه کتاب فرانکفورت و نمایشگاه کتاب وین حضور فعال داشته است و حتی عرضه کتاب‌های گاج در کشور افغانستان، همواره آماری چشمگیر به همراه داشته است. در این راستا از 15 مهرماه امسال، کتاب‌های حوزه کودک در قالب "کتاب‌های زنبور" وارد بازار خواهد گردید. لذا استراتژی وب‌سایت DriQ نیز ایجاد یک پایگاه آموزشی رایگان بین‌المللی و جهانی است و در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود که اساتید مطرح در کشورهای مختلف در حوزه‌های گوناگون موضوعات و محتوای تدریس خود را درون این وب سایت بارگذاری نمایند.

خاطر نشان می‌سازم، با توجه به مهارت‌ها و استعدادهای خاص مدرسان کشور عزیزمان و بر اساس آمار بازدیدها و دانلودهای بسیار زیادی که در همین مدت کوتاه از وب‌سایت انجام گرفته است، شاهد آن خواهیم بود که روزانه صدها هزار دانش آموز و مشتاقان علم از ویدیوهای بارگذاری شده بهره ببرند .

در پایان از همراهی 15ساله کلیه عزیزان تشکر نموده و همکاری شما در راستای امید به موفقیت روز افزون وب‌سایت DriQ را خواهانم .