اگر فرزندمان تابستان را جدی نمی گیرد، چه کنیم؟


با سلام خدمت شما والدین محترم. همان‌طور که مستحضر هستید بعضی از دانش‌آموزان، تابستان را فصل استراحت می‌دانند و برنامه‌ای برای درس خواندن ندارند اما واقعیت برای همه دانش‌آموزان اینگونه نیست. بسیاری از دانش‌آموزان تابستان را فرصت خوبی می‌دانند تا علاوه بر مرور درس‌های سال گذشته، نگاهی هم به درس‌های سال آینده داشته باشند. کنکوری‌ها باید بدانند یک روز در تابستان چه ارزشی دارد. مثلی هست که می‌گوید اگر می‌خواهی ارزش یک روز تابستان را بدانی، آن را از دانش‌آموزی کنکوری که یک روز تا کنکورش باقیمانده، بپرس.

نگرانی بسیاری از والدین هم از این بابت است که فرزندان‌شان این زمان را از دست دهند. اگر فرزند شما این زمان مهم را آن‌طور که باید جدی نگرفت، ابتدا از او بخواهید تجربه بچه‌های کنکوری سال‌های قبل را که موفق بودند، حتما بخواند اما به هیچ عنوان مقایسه نداشته باشد.

گام بعدی این است که با کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی و برنامه‌ریزی، یک برنامه تحصیلی خوب و هدفمند تهیه کنید؛ برنامه‌ای که در آن هم به مطالعه و هم به تفریح بپردازد که برای دانش‌آموز کسل‌کننده نباشد. یادتان باشد چند سال فرزندتان تابستان را به تفریح و استراحت و برنامه‌های نه چندان جدی سپری کرده و حالا به یکباره برایش مشکل است این تغییر را بپذیرد.

والدین عزیز توجه داشته باشید چنانچه برنامه خیلی سخت و خسته‌کننده باشد، از مهرماه به بعد فرزند شما دیگر توانی برای ادامه سختکوشی نخواهد داشت.

معمولا توصیه ما این است که پیگیری والدین آنقدر شدید نباشد که ایجاد اضطراب کند؛ زیرا یکی از دلایل عقب‌نشینی دانش‌آموزان در مدت مطالعه مخصوصا در نزدیک شدن به زمان کنکور، اضطراب فراگیر از طرف خانواده مخصوصا والدین است. بنابراین اول ایجاد انگیزه داشته باشید که هم می‌تواند از تجربه دانش‌آموزان موفق در سال‌های قبل باشد و هم اینکه به همراه فرزندتان و با هم، هدفش را از درس خواندن و ادامه تحصیل مرور کنید. اینکه می‌گویم با هم به این خاطر است که به همراهی شما خیلی نیاز است. چنانچه برای فرزندتان برنامه‌ای تنظیم می‌کنید خودتان هم باید همکاری داشته باشید و برنامه سفر، تفریح یا مهمانی خود را با فرزندتان هماهنگ کنید. به هیچ عنوان پا‌فشاری نداشته باشید؛ زیرا ایجاد اضطراب‌، خشونت و دور شدن از هدف را به دنبال آن خواهید داشت. یعنی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. انشاءالله با اعتماد به مشاور تحصیلی و با رعایت نکات مذکور به نتیجه مطلوبی خواهید رسید.

و اما دسته دیگر از دانش‌آموزان

همه ما می‌دانیم تابستان زمان بسیار طلایی برای دانش‌آموز پشت‌کنکوری ما می‌تواند محسوب شود، اما در کنار آن نباید فراموش کنیم که این مطلب دلیل بر آن نیست که فرزند ما خودش را در منزل حبس کند و فقط و فقط بخواند؛ زیرا بعد از مدتی زمانی را که باید انرژی داشته باشد، دیگر ندارد. در ضمن، گاهی بعد از مدتی دچار یاس، نا‌امیدی و افسردگی خواهد شد. اگر با این مسئله روبه‌رو شدید، بهترین و موثرترین تاثیر را شما والدین مخصوصا مادرها می‌توانید داشته باشید. در ابتدا ارتباط موثر با او برقرار کنید و به او این اطمینان را دهید که نتیجه کنکور مهم است ولی نه به اندازه لطمه خوردن به سلامت او. فرزندتان باید این آرامش قلبی را از طرف شما بگیرد که شما به اندازه توانش از او انتظار دارید و خودش هم باید همین اندازه از خودش انتظار داشته باشد.

به او کمک کنید مهارت مدیریت زمان و مدیریت اضطراب را بیاموزد (می‌توانید با تهیه پک مهارت‌های زندگی از مطالب آن کمک بگیرید و به صورت کاربردی از آن استفاده کنید(.

تابستان زمان خیلی مناسبی است؛ زیرا تعداد زیادی از دانش‌آموزان آن را از دست می‌دهند ولی چنانچه در خرج کردن انرژی خود در تابستان زیاده‌روی کنند، باتری آن‌ها ضعیف می‌شود و زمانی که باید و نیاز است بازده خوبی ندارند.

این مطلب را حتما به فرزندتان یادآوری کنید که قوی‌ترین باتری هم نیاز به شارژ دارد و باید به تابستان با این دید هم نگاه کند.

نه آنقدر برای وی برنامه تفریحی فراهم کنید که از مرور مطالب باز بماند و زمانش را از دست بدهد و نه آنکه برنامه درسی جدی و خشکی برایش فراهم آورید که خسته و بی‌انگیزه شود.

حتما یک برنامه سفر کوتاه‌مدت داشته باشید و حواس‌تان باشد حتما به فرزندتان آرامش و اطمینان دهید که چنانچه او به اندازه توانش تلاش کند با توکل بر خدا نتیجه مطلوب را خواهد گرفت.

موفق و کوشا باشید