روش های رفع استرس در روزهای امتحان


دوست خوبم هرچند ممکنه امتحان برخی دروس رو برگزار کرده باشید!!! اما تقاضا دارم در جلسات امتحان بعدی این موارد رو رعایت کنید.

قطعا هیچ کس صبح روز امتحان، خوشحال نیست و نگران بهم ریختن مدل موی سرش، یا خط اتوی لباسش،..... نیست.... همه دلهره و اضطراب امتحان رو تجربه می کنند بنابراین برای کاهش تاثیر منفی آن در جلسه امتحان رعایت برخی نکات بسیار مفید و کارآمد هست.

* سعی کنید قبل از خروج منزل، وضو بگیرید!!! از نظر علمی هم شستن قسمتهای مختص وضو و خنک نگه داشتن آن باعث آرامش و افزایش تمرکز میشود.

* سعی کنید زودتر از ساعت تعیین شده ، در محل امتحان باشید.

 * وسایل مورد نیازتان را به همراه داشته باشید.( خودکار آبی یا مشکی، لاک غلط گیر، کارت ورود به جلسه(

* در صورت نیاز یک بطری کوچک آب همراه با یک قاشق عرق اسطوخدوس یا بهارنارنج و یا بیدمشک به همراه داشته باشید.

* یادداشت های خود را که شامل نکات مهم درس، فرمول ها، تاریخ ها، نام های خاص و... است با خود همراه داشته باشید تا بتوانید پیش از امتحان مروری بر آنها بکنید.

ساعت مچی خود را همراه ببرید تا متوجه مرور زمان بشوید.

* جلسه امتحان را با قرائت سوره ناس آغاز کنید!! این سوره کوچک تاثیرات بزرگی در کاهش استرس دارد.

زمانی که معلم درباره نحوه چگونگی امتحان صحبت می کند، خوب گوش کنید. وقتی ورقه سوال ها را گرفتید، ابتدا نفس عمیقی بکشید و آن گاه تمام سوالات را بخوانید و سپس با در نظر گرفتن زمان امتحان، شروع به نوشتن پاسخ ها  از آسان به سخت  کنید. این کار به شما کمک می کند تا برآوردی از زمان و بخش های مختلف سوالات امتحانی داشته باشید. اگر نکته ای  را نمی فهمید، نگران نشوید، همان ابتدای امتحان  قبل از آنکه شروع به پاسخگویی کنید  از معلم خود بپرسید.

اگر آن قدر عصبی و مضطرب هستید که احساس می کنید هیچ چیز را به خاطر نمی آورید، بهتر است یکی دو دقیقه کاملا آرام بنشینید و به موضوعات آرامش بخش فکر کنید. پس از چند دقیقه که توانستید به حالت عادی برگردید، مطمئنا تمرکز و توجه بهتری برای پاسخگویی به سوالات خواهید داشت.

* برخی از افراد به دلیل اضطراب، دچار بد خوانی، کم دقتی و یا حتی بدفهمی در سوال می شوند تکنیک (➖) رابه دقت رعایت کنید!! تا میزان خطاهای خود را کاهش دهید(.

زهرا شوری مشاور ارشد نمایندگی گاج خرمشهر