آدرس اشتباه نفرات اول کنکور به کنکوری ها


چرا برخی از نفرات تک رقمی و دو رقمی کنکور سراسری با مصاحبه های عجیب و معنادارشان آدرس های غلط به دانش آموزانی می دهند که می خواهند از روش موفقیت آنها برای کسب رتبه های برتر کنکور سراسری الگوسازی کنند

سایت فردا نوشت: سیناتهرانی که کارشناسان آموزشی او را علمی ترین و موفقترین مشاور تحصیلی و کنکور می دانند و با پیش بینی دقیقش از نفرات تک رقمی و دو رقمی کنکور 94 و آنهم چند هفته پیش از اعلام رسمی نتایج توسط سازمان سنجش؛ محافل کنکوری را حسابی غافلگیر کرده بود و نیز مصاحبه خبرنگار تابناک با برخی از رتبه های برتر کمپ کنکور ایشان که تحت عنوان « چرا برخی از رتبه های برتر کنکور داشتن مشاور یا دبیر خصوصی را انکار میکنند؟ » در سایت تابناک منتشر شد، همگی حاکی از این امر بود که تعدادی از رتبه های برتر کنکور با مصاحبه های عجیب و معنادارشان آدرس های غلط به دانش آموزانی می دهند که می خواهند از روش موفقیت آنها برای کسب رتبه های برتر کنکور سراسری الگوسازی کنند.

البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که هنوز هم دانش آموزان ممتازی هستند که با پایبندی به اصول اخلاقی و علیرغم وسوسه های مادی برخی از موسسات کنکور، زیر بار این بداخلاقی ها نرفته اند و حتی برخی از آنها با تلاش و پشتکار خود به موفقیت دست یافته اند.

سرویس اجتماعی فردا: دانش آموزی که همه امید و آرزویش این است که با استفاده از تجربیات نفرات برترآزمون سراسری، مسیر موفقیت را هموارتر سازد به یکباره و با مطالعه مصاحبه ها و اظهارات برخی از رتبه های برتر، بسوی خرید کتابهای کنکور بی کیفیت یا آموزشگاههایی می رود که کارشان صرفا سوء استفاده تبلیغاتی از نام نفرات برتر کنکور است. اینکه رتبه برتری صرفا بخاطر تبلیغات موسسه ای خاص، از برنامه ریزی، آزمون ها یا کتابهای کنکوری آن جانبداری کند و موفقیت خود را حاصل مطالعه کتابهای بداند که به گفته اغلب کارشناسان آموزشی و دانش آموزان، تاثیر مثبتی در کسب درصدهای بالای کنکور ندارند، آیا جز این نیست که طیف عظیمی از کنکوری ها را به مسیر اشتباه سوق داده و روحیه، انگیزه و زمان با ارزش آنها را به چالش جدی کشانده است.

شاید بتوان رفتار عجیب برخی از این نفرات برتر را به دلیل شرایط حاکم بر فضای رقابتی کنکور، توجیه نمود، اما آینده دانش آموزانی که این افراد را الگوی موفقیت خود دانسته و از آنها تبعیت می کنند، چه خواهد شد؟

سیناتهرانی مشاور به « فردا » گفت: متاسفانه ظرفیت محدود رشته های پرطرفدار دانشگاههای درجه اول کشور و عدم توجه به شایسته سالاری علمی در شرایط به دور از استرس کنکور، رقابت را برای قبولی در چنین رشته ها و دانشگاههایی بسیار سخت کرده است. فضای رقابتی کنکور که در اغلب مدارس حاکم است، بگونه ای می باشد که اغلب دانش آموزان تنها به موفقیت خود می اندیشند و حتی دو دوست صمیمی نیز در زمینه آماده سازی برای کنکور واقعیتها را از یکدیگر مخفی می کنند.

سیناتهرانی به « فردا » گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد نیز خانواده ها از ما می خواهند تا حتی بعد از اعلام نتایج آزمون سراسری، اسم فرزندانشان را در جایی اعلان نکنیم. به همین دلیل وقتی چند هفته قبل از اعلام نتایج رسمی توسط سازمان سنجش، پیش بینی های خود را در سایت درس زندگی دات کام منتشر کردیم با انتقادات تند و شدید این خانواده ها مواجه شدیم و مجبور شدیم آن اسامی را از روی سایت برداریم.

این مشاور تحصیلی می گوید: البته نگرش مخفی کارانه دانش آموزان برتر کنکور؛ محصول آزمونی است که معیار مناسبی برای سنجش استعدادها و توانایی های علمی دانش آموزان نیست و سرنوشت تحصیلی و شغلی آنها را تنها در چند ساعت محدود رقم می زند. سیناتهرانی افزود: چه بسا دانش آموزی از بار علمی بالایی برخوردار باشد ، اما چون روشهای مطالعه علمی و صحیح منطبق با تفکر طراحان کنکور سراسری را نمی داند و از طرفی بر متدهای مدیریت ذهن و کنترل استرس مسلط نیست، نمی تواند نتیجه مطلوب خود را کسب کند.

از نگاه سیناتهرانی روش تدریس دبیران مدارس با روش طراحی سوالات کنکور همخوانی ندارد، از طرفی برنامه کنکوری مشخصی در مدارس ارائه نمی شود، ضمن آنکه هر دبیری فکر می کند درس خودش در کنکور از همه درسها مهمتر است، بنابراین دانش آموزانش را مجبور می کند تا هر هفته تعداد زیادی تست حل کنند، اما این روش برای موفقیت در کنکور کارایی لازم را ندارد، لذا دانش آموز برای جبران ضعفهای خود به مشاور تحصیلی پناه می برد تا برنامه ریزی درسی و روشهای مطالعاتی مناسبی را به وی ارائه دهد. این دانش آموز می داند با آن ظرفیت کم و رقابت شدید برای ورود به رشته ها و دانشگاههای برتر کشور، نمی تواند به دوستانش بگوید من مشاور دارم یا از دبیران کنکور خاصی استفاده می کنم.

سرکار خانم بهناز از رتبه های دو رقمی سالهای گذشته کمپ کنکور سیناتهرانی که به دلیل سبک متفاوت و منحصربه فردش در تدریس زیست شناسی از او به عنوان یکی از بهترین مدرسین زیست شناسی کشور نیز یاد می شود، به « فردا » گفت: من وقتی در آزمون سراسری رتبه دو رقمی کسب کردم تصور می کردم که در مدرسه مان تنها کسی هستم که مشاورم سینا تهرانی بوده است اما بعد از کسب رتبه متوجه شدم که یکی از همکلاسی هایم هم شاگرد ایشان بوده اما هرکدام از ما که اتفاقا با یکدیگر خیلی هم صمیمی بودیم به دیگری نگفته بودیم که مشاور کنکور داریم. زیرا مشاوره های آقای تهرانی بصورت خصوصی بود و دانش آموزان یکدیگر را نمی دیدند.

یکی از رتبه های تک رقمی کنکور به « فردا » گفت: متاسفانه برخی از مدارس دانش آموزانشان را مجبور می کنند که به اجبار در آزمون های آزمایشی موسسه ای خاص شرکت کنند، در غیراین صورت او را به روشهای مختلف تحت فشار قرار می دهند. حال تصور کنید که دانش آموزی با برنامه و روشهای مشاور دیگری پیش رفته و یا از معلمین کنکور بسیار خوبی استفاده کرده و اصلا تمایل ندارد در آزمونهایی شرکت کند که با برنامه درسی مشاورش تطابق نداشته باشد، اما تحت فشار مدرسه مجبور می شود تا در آن آزمون آزمایشی شرکت کند. حال اسم این دانش آموز در بانک اطلاعاتی آن موسسه کنکور ثبت شده است و اگر روزی در کنکور سراسری رتبه خوبی کسب کند، موسسه مذکور بلافاصله مدعی می شود که این شخص با برنامه ها و آزمونهای ما این نتیجه را کسب کرده و در سایتش مصاحبه ساختگی از این دانش آموز منتشر کرده و کارنامه هایی از او به نمایش می گذارد که با واقعیات همخوانی ندارد. در واقع آن موسسه با این کارش می خواهد دانش آموز را در عمل انجام شده قرار دهد و او را به هر نحوی که شده بسوی خود جذب کند. حال در چنین شرایطی چگونه این دانش آموز می تواند بگوید که مشاور و برنامه ریزش فرد دیگری بوده و یا به کمک دبیران کنکور خوب به این موفقیت دست یافته است.

این رتبه برتر کنکور در انتها به « فردا " گفت: من پیشنهاد می کنم مسئولین آموزش و پرورش بازرسان خود را بطور نامحسوس به مدارس تهران بفرستند و ببینند که چند درصد از مدیران چنین مدارسی، دانش آموزان را به خرید کتابهای کنکور و یا شرکت در آزمون های موسسات خاص ترغیب کرده و حتی آنها را تحت فشار قرار می دهند.

امید است آن دسته از رتبه های برتر کنکور با تکیه بر اصول اخلاقی در رفتار خود تجدید نظر نموده و صرفا برای کسب درآمد و یا دیده شدن در تبلیغات مختلف، دانش آموزان دیگر را به مسیر اشتباه منحرف نکنند.

نویسنده: سینا تهرانی

منبع: آفتاب