بی دقتی سرجلسه امتحان


اگرتمرکز کافی دارید اما در آزمون‌ها بی‌دقتی می‌کنید چگونه این مورد را رفع کنید؟

بی‌دقتی را می‌توان کم کرد اما هیچگاه به صفر نخواهد رسید اما به کمک راه‌حل‌های زیر کم می‌شود.

عامل اول وراثت می‌باشد بعضی افراد ذاتا دقت بالایی دارند که ممکن است جنبه تربیتی یا وراثتی داشته باشد.

دو نکته زیر را قبل از آزمون باید رعایت کنید:

1-افزایش تست در منزل،ممکن است دانش آموز درس را مسلط باشد و نیازی به افزایش اطلاعات در آن درس نداشته باشد اما تست بیشتر زدن در منزل تسلط در تست زنی و دقت را بالا می‌برد.

2-مرور اشتباهات قبلی،قبل از هر آزمون اشتباهات آزمون گذشته را دوره کنید.این راه‌حل به‌ویژه در هفته قبل کنکور موثر است به گونه‌ای که دانش‌آموز برای مثال500 تست را قبل از کنکور دوره می‌کند پس احتمال بی‌دقتی در 500 نوع تست کم می‌شود.

8 نکته زیر را حین آزمون رعایت کنید:

1-صورت سوال را کامل تا انتها بخوانید،اکثر سوالات در انتها نکاتی دارند که دانش‌آموزان توجه نمی‌کنند،مثلا سوال را متوجه می‌شوید غافل از اینکه منظور سوال گزینه نادرست بوده است.اگر صورت سوال را بفهمید 50درصد راه را رفته‌اید.

2-در حینی که سوال را می‌خوانید دور نکات مهم آن خط بکشید.

3-تمام گزینه‌ها را حتما بخوانید،در بعضی سوالات جواب درست را از گزینه‌ها متوجه می‌شوید.

عموما بی‌دقتی در درس‌هایی که مسلط‌تر هستید اتفاق می‌افتد به این دلیل که احساس می‌کنید صورت سوال را متوجه شده‌اید اما به ریزه‌کاری دقت نکرده‌اید.

4-درست نشستن در جلسه آزمون،زمانی که نادرست می‌نشینید به پرده دیافراگم فشار آمده و عمل اکسیژن رسانی با نقصان همراه می‌شود احساس خستگی و کلافگی خواهید کرد.بنابراین در هنگام مطالعه صحیح نشستن را تمرین کنید طوری که ستون فقراتتان خمیدگی نداشته باشد.

5-سعی کنید از اشتباهات موردی بپرهیزید،مثلا به جای عدد 2 گزینه 4 نزنید عدد 4 گزینه2.

6-اشتباه سیاه کردن گزینه،اگر این مشکل برایتان زیاد پیش می‌آید در وهله اول به چشم‌پزشک مراجعه کنید.هر سوال را هنگام وارد کردن به پاسخنامه 2 بار تکرار کنید،مثلا بگویید سوال 60 گزینه3.این کار را 3 الی 6 آزمون انجام دهید.از آزمون 7 به بعد به یقین می‌توان گفت این مشکل برطرف شده‌است.

7-از تمام فضای دفترچه استفاده کنید،چرکنویس هایتان مرتب و تمبز باشد به طوری که معلوم باشد هر سوال را کجا حل کردید تا در انتقال موارد اشتباه نکنید.

8-دغدغه‌های ذهنی خود را حین آزمون از خود دور کنید زیرا عمده‌ترین علت بی‌دقتی می‌باشند.

از دلایل بی‌دقتی هماهنگ نبودن سرعت چشم و ذهن است.برای حل این مشکل باید مداد خود را همزمان با خواندن پیش ببرید.اگر مشکلتان حل نشد باید از روش خطبر استفاده کنید،به این صورت که متنی را وارونه بگیرید و روش قبل را پیاده‌سازی کنید،نیازی به فهمیدن مطلب ندارید فقط سعی کنید بتوانید بخوانید.

از جمله دلایل دیگر بی‌دقتی عجله می‌باشد،این که می‌خواهید در مدت زمان کم کاری را انجام دهید،بدانید که زمان آزمون‌ها استاندارد می‌باشد و اگر سوالات را در زمان معین شده پاسخ دهید زمان نه اضافه است و نه کم.

در هنگام مطالعه نیز در هدف‌گذاری هر واحد مطالعه دقت کنید تا بر مبنای سرعت واقعی خود پیش‌بینی کنید،چرا که اگر بیشتر معین کنید عجله خواهید کرد و اگر کمتر معین کنید کندخوانی باعث بی‌دقتی و گذرا خواندن مطلب می‌شود.