ریاضی غول مهربان


بخش عمده‌ی یادگیری ریاضیات انجام تمرینات مداوم است. ریاضیات یک موضوع زنجیره‌ای است. چیزی که در یک روز معین درس داده می‌شود بر اساس آموخته‌های روز قبل از آن است. همین که عقب افتادید، دوباره رسیدن به درس سخت می‌شود. پس باید از تمام ابزارهای موجود برای یادگیری استفاده کنیم. ابزارهای یادگیری این درس عبارت‌اند از: کلاس، جزوه و کتاب درسی. شما داوطلب عزیز باید به دقت در کلاس، درس را از دبیر بیاموزید، سپس در همان روز، مبحث تدریس‌شده را از جزوه، مطالعه کرده و مثال‏ها را مجددا حل کنید. حداقل 50 تست  و تمرین تشریحی حل کنید. وقتی روشی را برای حل یک مسئله یاد گرفتید، دقیقا همان روش برای دیگر مسائل هم در اغلب موارد می‌تواند استفاده شود. وقتی با مسئله‌ی جدیدی روبه‌رو می‌شوید، سعی کنید آموخته‌های قبلی خود را بر مسئله‌ی جدید اعمال کنید.دوست دارید چه نمره ای بگیرید، 13، 15، 17 یا 20. به هر حال ابتدا باید تصمیم بگیرید. این مرحله را دست کم نگیرید چون حتما تصمیمی که در این مرحله می گیرید به وقوع خواهد پیوست.مانند هر درس دیگری بهترین کاری که می توانید برای افزایش یادگیری و کارایی خود انجام دهید این است که بعد از آنکه مبحث جدیدی از درس ریاضی در دبیرستان یا دانشگاه توسط دبیر یا استادتان تدریس شد، بعد از ظهر همان روز )تاکید می کنم همان روز) درس را مرور کنید حین مرور درس ریاضی در بعد از ظهر همان روز تدریس یک برگ کاغذ را در کنار خود گذاشته و سوالاتی که برایتان پیش می آید یا نکاتی را که نفهمیده اید یادداشت کنید تا جلسه بعد از استادتان (یا از مدرس خصوصی تان( بپرسید.

حداکثر زمانی که افراد می‌توانند فکر خود را بر روی موضوعی متمرکز کنند بیش از نیم ساعت نیست، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بر روی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمودسپس مجددا با همین روال شروع به مطالعه کرد.

این موارد را در نظر داشته باشید:

*متن درس را مانند کسی بخوانید که می خواهد آنرا تدریس کند.

*خودتان را به فکر کردن روی مساله های ریاضی عادت دهید.

روش درست مطالعه دروس حل کردنی:

به طور خلاصه ما دو نوع مغز داریم:

مغز کوچک و مغز بزرگ

تا زمانی که مغز کوچک ما موضوعی را نپذیرد و نفهمد مغز بزرگ ما پذیرای موضوع پیچیده تر نمی شود.

پس برای دروسی مثل ریاضی , فیزیک از مسائل آسان به سخت پیش میرویم.در کتاب درسی اولین قدم مشخص کردن نوع (آسان/سخت) مبحث است.

قدم بعدی پیش رفتن مبحث به مبحث است به این صورت که از مباحث آسان شروع کرده و تا زمانی که تسلط 100% را روی موضوعی پیدا نکردیم نباید به مبحث بعدی رجوع کرد.

(یک مبحث را می خوانیم از روی کتاب و مثال و جواب آن را به دقت نگاه می کنیم و یک بار آن را برای خود حل می کنیم. از روی همان مبحث نمونه سوال حل می کنیم به تعدادی که تسلط 100% پیدا کنیم.ممکن است با حل کردن 10 سوال در آن موضوع روان شویم و یا ممکن است با 50 سوال....)به هرحال تا تسلط 100% از آن خارج نمی شویم.

ممکن است گاهی با حل کردن هر چند نمونه سوال در قسمتی گیر کنیم اینجا همان قسمتی است باید با روش های مختلف بر طرف شود.

1)کمک از معلم مدرسه

2)فیلم های آموزشی رایگان وبسایت: WWW.DRIQ.COM

3)کتاب های سیر تا پیاز که 0 تا 100 ریاضی را توضیح داده است.

صدف ملامحمدی