شکست برخی از شاگرد اول ها و نفرات برتر کنکور


کسب رتبه عالی در کنکور سراسری تضمین کننده آینده ای روشن برای فرزندانتان است دلایل شکست برخی از شاگرد اول ها و نفرات برتر کنکور سراسری در زندگی واقعی چیست چه کنیم تا فرزندان مان بجای اینکه مصرف کننده ثروت باشند, تبدیل به یک ثروت آفرین شوند براستی رازهای موفقیت دانش آموزان ثروت آفرین آینده چیست؟

آرزوی پدر و مادرها، موفقیت فرزندان شان است، آنها دوست دارند بچه هایشان بهترین نتیجه را در کنکور سراسری کسب کنند تا بتوانند مطابق علاقه خود، رشته و دانشگاه دلخواهشان را انتخاب نموده و در آینده شغل مناسبی بدست آورند. والدین می خواهند فرزندانشان با اعتمادبه نفس باشند، زندگی آرام و بی دغدغه ای داشته باشند، از مشکلات مالی نرنجند. آرمان گرا و با نشاط باشند، از راه درست پول دربیاورند و عاقبت به خیر شوند. اگر شما هم مایل هستید بدانید چگونه می توان فرزندانی سالم ، با نشاط و موفق داشت، این گفت و گو می تواند آینده فرزندانتان را تغییر دهد و چه بسا زندگی شما را نیز از هم اکنون متحول سازد..

اگر بخواهیم از روی تعداد رتبه های یک تا سه رقمی ای که هر ساله وارد بهترین دانشگاههای کشور می شوند، در مورد مشاورین تحصیلی قضاوت کنیم قطعا سیناتهرانی با بیشترین امتیاز در صدر بهترین مشاورین تحصیلی و کنکور قرار دارد. اما آنچه او را از سایر مشاورین درسی متمایز می کند، آمار بیشمار رتبه های تک رقمی و دو رقمی دانش آموزانش نیست، بلکه وجه تمایز وی در نوع آموزه هایی است که به شاگردان و حتی والدین آنها می آموزد. او در کنار ارائه مشاوره تحصیلی مبتنی بر اصول علمی، با آموزش مهارت های تفکر خلاق، دانش آموزانی خودساخته و ثروت آفرین را برای ورود به بهترین دانشگاههای کشور مهیا می سازد.

سینا تهرانی در گفت و گویی صریح و در عین حال صمیمی با آفتاب‌نیوز از رازهای موفقیت شاگردانش در عرصه تحصیل و کسب وکار می گوید. او درباره اینکه آیا درخواست والدین دانش آموزانش، صرفا هدایت فرزندشان برای کسب رتبه های برتر کنکور است یا خیر به خبرنگار آفتاب نیوز گفت « این بستگی به نوع نگرش والدین دارد. عده ای موفقیت فرزندشان را تنها در کسب رتبه های ممتاز کنکور می دانند و لذا ما نیز فقط بر روی همین خواسته متمرکز می شویم اما عده ای دیگر که تعدادشان هم بسیار است فرزندانشان را از همان ابتدای ورود به مقطع دبیرستان با هدف موفقیت در عرصه های مختلف زندگی نزد ما می آورند. زیرا آنها نمی خواهند به‌دلیل کاستی‌های موجود در سیستم آموزشی مدارس و فقدان آموزش مهارتهای ثروت آفرینی در دانشگاههای کشور، فرزندانشان در محیط واقعی زندگی سرخورده شده و یا سربار جامعه شوند. حتی بعضی از خانواده ها که از شرایط مالی بسیار خوبی نیز برخوردارند به من می گویند، ما نمی خواهیم بچه هایمان صرفا با تکیه بر ثروت پدر و مادر خود زندگی کنند، بلکه دوست داریم آنها خود مولد ثروت حلال در جامعه بوده و افرادی چند بعدی بشوند

این مشاور در ادامه گفت: « خانم دندانپزشکی را می شناسم که سالها قبل با یک رتبه تک رقمی وارد دانشگاه تهران شده و با بهترین نمرات نیز از آنجا فارغ التحصیل شده و به گفته خودش پس از سالها با شور و اشتیاق فراوان مطب دندانپزشکی خود را دایر نموده اما در طول هفته فقط یک یا دو مراجعه کننده دارد که آنهم از طریق دوستان و آشنایانش معرفی شده اند. متاسفانه آن خانم دکتر مهارت لازم برای ثروت آفرینی از حرفه خویش را ندارد، آیا به نظر شما چنین فردی بعد از مدتی کوتاه سرخورده نخواهد شد؟ آیا می توان او را فردی موفق قلمداد کرد؟ »

شیوه های غلط آموزش

سیناتهرانی در ادامه گفت « من معتقدم شیوه های آموزش در مدارس و دانشگاههای ما چندان کارآمد نیست از طرفی خانواده‌ها فرزندان خود را برای ورود به زندگی جدید در آینده آماده نمی‌کنند بلکه هدف خود را ورود فرزندانشان به دانشگاه‌ها قرار داده‌اند. دانش آموزی که وارد دانشگاه می شود بر اساس تفکر اشتباه حاکم در جامعه ، تصور می کند باید همه وقت خود را بر روی درس خواندن و اخذ مدرک بگذارد، دانشگاه هم که مهارت های کاربردی لازم برای کارآفرینی یا ورود موفق به بازار کار را به دانشجویان آموزش نمی دهد و آن وقت جامعه با تعداد فراوانی مهندس و پزشک بیکار یا غیرخلاق مواجه است

دانش مدیریت مالی و ثروت آفرینی

از سیناتهرانی پرسیدیم شما دقیقا چه کارهایی بر روی شاگردان خود انجام می دهید که او در پاسخ گفت « یکی از مسائلی که در تربیت فرزندان و آینده آنها بسیار اهمیت دارد، عزت نفس ، اعتماد به نفس و مدیریت مالی و دانش ثروت آفرینی است. این وظیفه والدین است که فرزندان خود را طوری هدایت کنند که در آینده نه تنها نیازمند کسی نباشند، بلکه برای جامعه خود نیز اشتغال ایجاد نمایند. اگر فرزندان دانش ثروت آفرینی را نیاموزند و در آینده توانمند نباشند، متاسفانه نمی توانند در دیگر ابعاد زندگی شان نیز موفق عمل کنند.

این مشاور گفت « من و همکارانم ترکیبی از تخصص های مختلف حوزه مسائل خانوادگی اعم از روابط همسران، مسائل انگیزشی و کنترل استرس، تربیت فرزندان، مهارتهای موفقیت تحصیلی و ثروت آفرینی را گردهم آورده ایم. زیرا اعتقاد داریم ابتدا باید روابط میان همسران بهبود یابد تا با رفع تنش از رابطه مشترک، آرامش در خانواده حکمفرما شده و بستر لازم برای رشد و موفقیت فرزندان فراهم شود.

در گام بعدی به والدین، شیوه تربیت بهینه ی بچه هایشان را می آموزیم ، زیرا معتقدیم تربیت فرزند از هنرهای پیچیده ای است که متاسفانه همگان از آن برخوردار نیستند اما در عین حال مهارتی قابل یادگیری است که با کمی تلاش می توان آن را آموخت، در ادامه نیز در کنار آموزش مهارت های لازم برای موفقیت در امتحانات یا کنکور سراسری ، بر روی شخصیت دانش آموزان یا دانشجویان بصورت علمی کار می کنیم و در انتها نیز مهارت های ثروت آفرینی را به آنها می آموزیم که البته بخشی از این فرآیند به درخواست والدین یا بچه ها بعد از ورود به دانشگاه همچنان ادامه خواهد یافت.

به عنوان مثال ما اکنون دانشجویان بسیاری داریم که علاوه بر تحصیل در رشته های پزشکی و مهندسی بهترین دانشگاههای تهران، با تعریف یک ایده و یا با بهره گیری از توانمندی های خود و حمایت های ما و والدین شان در حال ثروت آفرینی هستند. »

یادگیری تغییر، کلید موفقیت آینده فرزندان است

این مشاور تحصیلی و تجاری موفق در پاسخ به این سوال خبرنگار که قدم های اولیه برای تغییر شخصیت دانش آموزان یا دانشجویان چیست، گفت « من بارها از والدین شنیده ام که گفته اند؛ آقای تهرانی ما احساس می کنیم فرزندمان آنطور که باید و شاید زندگی واقعی را جدی نگرفته است، او برنامه و هدف مشخصی برای خودش ندارد و زندگی را به روزمرگی می گذراند و یا همه زندگی اش شده است درس و مطالعه، ما نمی خواهیم فرزندمان یک بعدی تربیت شود.

این مشاور تحصیلی در ادامه افزود « من به آنها می گویم: اولین قدم برای ایجاد تحول در زندگی فرزندتان، آموزش یادگیری تغییر است. او لازم است بیاموزد که چگونه نگاه خود را به مسائل و اتفاقات پیرامون خود بطور سازنده تغییر دهد، زیرا دنیا به دلیل تغییرات آنی هر لحظه با فرصت ها و تهدیدهای جدیدی مواجه است و باید فرزند شما خود را برای مواجهه با آنها آماده نماید. بدیهی است با آموزش یادگیری تغییر، عزت نفس، انگیزه و اعتماد به نفس او نیز بگونه ای قابل توجه افزایش می یابد. لذا یادگیری تغییر، کلید موفقیت آینده فرزندتان است.

در گام بعدی می بایست روش تفکر علمی مبتنی بر پلن های ذهنی را به آنها بیاموزیم تا صاحب تفکر شده و علاوه بر موفقیت در کنکور سراسری به کمک قدرت خلاقیت خود دست به ثروت آفرینی بزند

موفقیت ، موفقیت را تضمین نمی کند

خبرنگار از سیناتهرانی پرسید چرا برخی از رتبه های برتر کنکور سراسری و یا دانشجویان ممتاز دانشگاهها در زندگی واقعی شکست می خورند؟ این مشاور برجسته در پاسخ گفت: رتبه عالی در کنکور سراسری، کسب نمرات خوب در دانشگاه و کسب مدارج عالی تحصیلی مانند یک شمشیر دولبه عمل می کنند. این موفقیت ها می توانند راهی میانبر برای رسیدن به شغل ایده آل قلمداد شوند و در کوتاه مدت درهایی از موفقیت را به روی فرد باز کنند. اما وقتی همین افراد وارد این موقعیت های شغلی به ظاهر عالی می شوند و در دنیای واقعی قرار می گیرند، متوجه می شوند که این دنیا یک بازی کاملا جدید است، یک بازی هیجان انگیز و سریع که قوانین متفاوتی در آن جریان دارد. هرچند رتبه های این افراد، موفقیت تحصیلی شان را به ظاهر تضمین می کند اما این ویژگی ها لزوما به معنی موفقیت در دنیای واقعی نیست. آنها در موفقیت هایی که بر اساس نمرات امتحانی یا درصدهای تست زنی دروس اندازه گیری می شوند، خیلی خوب عمل کرده اند اما تحقیقات من نشان داده است که اغلب این افراد در مقابل فراز و نشیب های زندگی چیز موفقی از خود نشان نداده اند. »

دلایل شکست برخی از شاگرد اول ها یا نفرات برتر کنکور سراسری در زندگی واقعی

سیناتهرانی در پاسخ به این سوال خبرنگار که چه اتفاقی برای این افراد ممتاز افتاده است، گفت « دلیل نخست این است که این شاگرد اولهای دبیرستان یا رتبه های ممتاز کنکور سراسری یا دانشجویان ممتاز دانشگاه بعد از ورود به بازار کار و یافتن شغل، با پیروی از قوانین حاکم در شغلشان ، صرفا کاری را که به آنها سپرده شده انجام می دهند. آنها یادگیری را دوست دارند اما نحوه انجام کارها را تغییر نمی دهند و تمایلی نیز به تغییر سیستم ندارند. نمرات بالای آنها به این معنی نیست که بتوانند پیشرفت های علمی شان را به پیشرفت های شغلی تبدیل کنند. در واقع آنها شرطی شده اند و تصور می کنند اشتباه کردن بد است و نشان دهنده حماقت و خنگ بودن است. بنابراین از ترس اشتباه کردن به دنبال تغییر سیستم هم نیستند.

دلیل دوم آنکه به علت همین ترس از اشتباه کردن، تلاش نمی کنند قواعد کار خود را تغییر دهند و ترجیح می دهند فقط سخت کار کنند. روزی یکی از رتبه های برتر کنکور سال های گذشته که دکترای مکانیک از یکی از بهترین دانشگاههای تهران دارد، می گفت : احساس می کنم فقط دارم سخت کار می کنم، هیچ خلاقیتی در کارم نیست . به او گفتم : خب خودت خلاقیت را ایجاد کن، ببین چه تغییری در کارت می توانی ایجاد کنی ، سپس با تحلیل وضعیت کاری اش روش ایجاد تغییر را به او آموختم. چندماه بعد ایشان به من گفت، حق با شما بود، من توانستم تغییرات بسیار خوبی را در کارم ایجاد کنم که با استقبال کارفرمایم نیز مواجه شد و علاوه بر ارتقای جایگاهم در آن شرکت، حقوقم نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته است. »

رابطه موفقیت تحصیلی با زندگی مشترک

سیناتهرانی در ادامه به آفتاب نیوز گفت « دوست عزیزم آقای حمیدایروانی متخصص بهبود روابط همسران و خیانت های زناشویی که از همکاران من در گروه درس زندگی است، می گفت: بارها در مراجعاتی که در زمینه حل مسائل خانوادگی میان زوجین به من شده است، شاهد بوده ام که کسب موفقیت های تحصیلی منجر به ایجاد خوشبختی ، دوستی های بهتر یا ارتباطات عاشقانه و خانوادگی برتر نمی شود. زیرا متاسفانه بسیاری از کسانی که نمرات یا رتبه خوبی کسب می کنند حتی با وجود شکست های متوالی در دنیای واقعی و خارج از محیط درس، در مورد هوش خود کاملا خودشیفته و از خود راضی هستند و همین امر زندگی مشترک با همسرشان را به چالش جدی کشانده است»

وظیفه والدین در برابر فرزندان خود برای ساخت آینده ای روشن

سیناتهرانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار آفتاب نیوز که وظیفه والدین در قبال رشد و شکوفایی فرزندانشان در ابعاد مختلف زندگی چیست، گفت « لازم است تا والدین درباره ی رویاهای فرزندانشان و روشهای گوناگون موفقیت که خارج از سیستم مدرسه تعریف می شود، با ایشان صحبت کنند. آنها می بایست به بچه های خود بیاموزند که مطالعه کردن همیشه بهترین راه یادگیری نیست. به همین دلیل وقتی دانش آموزی از همان سال اول یا دوم دبیرستان وارد چرخه آماده سازی تحصیلی یا کنکور گروه درس زندگی می شود به پدر و مادر وی توصیه می کنیم که اجازه بدهند تا به ایشان علاوه بر آموزش تفکر هوشمندانه و روشهای مطالعاتی صحیح جهت آماده سازی برای موفقیت در امتحانات مدرسه و کنکور سراسری، کمک کنیم تا بتواند برنامه هدفمند زندگی فردی خود را نیز تهیه کند و با پرورش قدرت خلاقیت و افزایش اعتماد به نفس، این باور جدید در او ایجاد شود که باید آینده روشن خود را از هم اکنون تعریف کرده و بصورت جدی بسوی آن حرکت کند.

به همین دلیل بسیاری از شاگردان ما بعد از ورود به دانشگاه علاوه بر تحصیل با خلق ایده های نو و حمایت ما، کار دلخواه خود را ایجاد می کنند. »

نمونه هایی موفق از رتبه های برتر کنکوری که ثروت آفرین هستند

این مشاور تحصیلی صاحب نام در ادامه به آفتاب نیوز افزود « اگر بخواهم به چند نمونه اشاره کنم، در ابتدا باید از دانشجوی دختری نام ببرم که از سال دوم دبیرستان در کمپ کنکور درس زندگی شرکت می کرد و بعد از قبولی در دانشگاه و فراگیری مهارت های ثروت آفرینی، اقدام به طراحی مانتو و لباس های زنانه بسیار منحصر بفرد نموده است،. بگونه ای که بسیاری از دختران و زنان حاضرند مبالغ بسیار بالایی برای خرید یکی از کارهای وی بپردازند و یا شاگردانی که بعد از قبولی در دانشگاه در گروه درس زندگی ماندند و با روشهایی که در زمینه مطالعه و یادگیری دروس مختلف آموخته بودند، اقدام به تدریس دروسی نظیر زیست، شیمی، فیزیک و ریاضیات نموده اند و در این زمینه تا حدی موفق عمل کرده اند که نتایج شاگردانشان در کنکورسراسری از نتایج بسیاری از دبیران مطرح و با سابقه شهر تهران بهتر بوده است. »

دعوت از استعدادهای برتر برای نشان دادن توانایی های خود

سیناتهرانی در پایان این مصاحبه گفت« ما استعدادهای جوان زیادی در کشور داریم که اگر برنامه و اهداف مشخصی در زندگی شان داشته باشند قطعا به موفقیت های چشمگیری دست خواهند یافت. درهای گروه درس زندگی به روی این استعدادها باز است، یعنی هرکس که موفق به کسب یک رتبه عالی در کنکور سراسری شده و یا در مسابقات علمی و ورزشی موفقیتی کسب نموده و یا صاحب اندیشه یا ایده بکری می باشد، می تواند به گروه درس زندگی بپیوندد؛ تا ما زمینه رشد و تعالی و ثروت آفرینی او را نیز مهیا سازیم».

منبع : آفتاب نیوز