جزئیات ابلاغ شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: هدایت تحصیلی اگر بخواهد موفق باشد باید از ابتدای تحصیل و از دبستان انجام شود و در آیین نامه جامع هدایت تحصیلی مورد توجه است اما در شرایط فعلی، پایه نهم مد نظر است؛ با توجه به مشکلاتی که سال گذشته داشتیم آسیب شناسی کردیم تا مشکلات را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: چند سیاست کلی در هدایت تحصیلی مد نظر است و قرار است که یک انتخاب آگاهانه و آزادانه و مدیریت شده باشد تا هم آزادی عمل دانش آموز را حفظ کنیم و هم با توجه به نیاز جامعه باشد؛ بر این اساس باید ذهن دانش آموز را با انواع انتخابات آشنا کنیم و هم پیامدهای انتخاب را به دانش آموز متذکر شویم.

فیض افزود: سال گذشته انتخاب هایی که در برخی از استان ها انجام شد، تراکمی بود مثلا 60 درصد انتخاب در یک استان رشته تجربی بود. اینها بعدا بحران ساز خواهد بود.

وی اضافه کرد: دانش آموز باید آگاه به پیامد انتخاب خودش باشد انواع گرایش ها، رشته ها و زمینه ها مورد توجه باشد تا از این طریق بتوانیم الگوی توسعه متوازن را عملی کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست دیگر در شیوه نامه امسال پاسخ دهی حداکثری به تقاضای دانش آموزان است، گفت: با همه امکاناتی که آموزش و پرورش دارد و از همه ظرفیت برای انتخاب دانش آموز استفاده می کنیم.

فیض با بیان اینکه امسال دو فرم در شیوه نامه هدایت تحصیلی داریم، اظهار داشت: در فرم اول، دوازده گزینه در سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش به دانش آموز توصیه می شود و فرم دوم، فرم اولویت ثبت نام خواهد بود؛ اولی در قیاس با خودش مطرح بود اما در فرم دوم تعیین اولویت ها بر اساس سوابق تحصیلی، تست ها ظرفیت مناطق خواهد بود.
وی ادامه داد: ما دانش آموز را انفرادی نگاه نخواهیم کرد و کسی خارج از اولویت ثبت نام نخواهد کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس راه‌اندازی می‌شود»، گفت: بحث کرسی‌های آزاداندیشی یک سری مقدماتی را می‌طلبد؛ باید بتوانیم در دروه دانش‌آموزی، محصلان را پرسشگر و نقاد تربیت کنیم.

وی ادامه داد: نقاد به این معناست که دانش‌آموزان مقلد نباشد و آن چیزی که می‌شنود بتواند نقد کند یعنی نقاط قوت و ضعف را شناسایی کند، مبنا و معیار داشته باشد و اساس مبنا و معیار نقاط قوت و ضعف یک اندیشه را نقد کند.

فیض با بیان اینکه اگر بتوانیم دانش‌آموز را پرسشگر و نقاد تربیت کنیم، خیلی هنر کردیم، اضافه کرد: کرسی آزاداندیشی برای دانشگاه خوب است و برای مدرسه زود است چون هنوز دانش‌آموز، ظرفیت ذهنی لازم را پیدا نکرده است.