راز موفقیت در کنکور


برای کسب رتبه های برتر کنکور, بهتر است از چه سالی برای کنکور مهیا شد کدام آزمون آزمایشی برای کنکوری های مناسب است آیا داشتن دبیر کنکور, خوب است یا خیر کتابهای کنکوری با کیفیت, کدام ها هستند آیا رتبه های برتر کنکور می توانند یک مشاور تحصیلی یا دبیر خوب کنکور نیز باشند.به سراغ سینا تهرانی مشاور رتبه های برتر کنکور و علمی ترین مشاور تحصیلی کشور رفته تا پاسخ این سوالات و رازهای پنهان کنکور سراسری را از زبان وی به مخاطبین خود ارائه دهد.

شفاف نیوز: جناب سیناتهرانی، اغلب والدین پرسیده اند، برای موفقیت در کنکور سراسری بهتر است فرزندشان از چه سالی خود را برای آن آماده سازد؟

سینا تهرانی به شفاف نیوز گفت: اگر هدف کسب رتبه برتر کنکور باشد، لازم است تا دانش آموز از همان سال اول ورود به مقطع دبیرستان، شیوه های مطالعاتی ای را بیاموزد که طراحان بر اساس آن اقدام به طرح سوال می کنند، البته بنده داشتن برنامه درسی ویژه کنکور را برای سال اول توصیه نمی کنم ولی در کنار آن ، اجرای یک برنامه درسی سبک با رعایت نکاتی خاص، برای موفقیت در امتحانات مدرسه اشکالی ندارد و خیلی هم خوب است.

شفاف نیوز: آیا اگر کسی بخواهد از تابستان منتهی به دوره پیش دانشگاهی ، خود را برای کنکور سراسری آماده کند، می تواند رتبه دو رقمی یا سه رقمی خوبی کسب کند؟

پاسخ سیناتهرانی: بنده شاگردی نداشته ام که از تابستان دوره پیش دانشگاهی تصمیم گرفته باشد خود را برای کنکور آماده سازد و موفق به کسب رتبه تک رقمی نیز شده باشد ولی همه ساله چند رتبه دو رقمی و بخصوص سه رقمی از این دسته از دانش آموزان داشته ایم. البته شرط کسب این رتبه ها نیز مستلزم داشتن یک برنامه درسی دقیق و حساب شده در کنار کسب مهارتهای لازم در مطالعه دروس و تست زنی است.

شفاف نیوز: از سال سوم دبیرستان چطور؟ آیا شما از این دسته از دانش آموزان سال سومی، رتبه تک رقمی داشته اید؟

سینا تهرانی مشاور، در پاسخ افزود: اغلب رتبه های تک رقمی ما از سال اول و دوم دبیرستان وارد کمپ کنکور درس زندگی شده اند، چون زمان لازم برای تغییر عادات منفی آنها در مطالعه و یادگیری و نیز تثبیت عادات مثبت وجود داشته است، اما از گروه دانش آموزان سال سوم نیز، بله چندین رتبه تک رقمی و دو رقمی داشته ایم.

شفاف نیوز: برخی از والدین پرسیده اند، آیا شما اعتقادی به آزمون های آزمایشی موسسات مختلف دارید و اگر پاسختان مثبت است، آزمون کدام موسسه را تایید می کنید؟

این مشاور تحصیلی و عضو ارشد سایت درس زندگی دات کام به شفاف نیوز گفت: متاسفانه فلسفه طراحی و چیدمان سوالات آزمونهای سراسری کاملا با روش طراحی سوالات آزموهای آزمایشی متفاوت است، زیرا این موسسات یک بانک سوال نرم افزاری دارند که بصورت رندم یا تصادفی و بر اساس مباحثی خاص، سوالات کنکور را انتخاب و بصورت خودکار در برگه آزمون می چیند، حال آنکه به عقیده من، در کنکور سراسری چیدمان سوالات بر اساس الگوهای روانشناختی خاصی صورت می گیرد. ضمن آنکه بسیاری از سوالات آزمونهای آزمایشی، فاقد مولفه های اساسی و استاندارد طراحی سوالات کنکور هستند . حال آنکه شیوه های طراحی سوالات کنکور سراسری راهبرد پیچیده و خاص خود را داشته و بسیار هوشمندانه تر است.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که در انتخاب یک آزمون آزمایشی، جامعه آماری اهمیت چندانی ندارد و این صرفا یک شعار تبلیغاتی برای جذب مشتری است. بلکه کیفیت و چیدمان سوالات آن آزمون است که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برخی نیز به اشتباه معقتدند هرچه آزمونی سخت تر باشد، کیفیت بالاتری دارد، حال آنکه این تصور بسیار ساده لوحانه است و علاوه بر ایجاد ترس و افزایش استرس در دانش آموز، باعث می شود تا او از روش های غلطی نظیر فرمولهای تستی ناکارآمد، مهندسی معکوس، آلفای ذهنی و ... برای مطالعه دروس استفاده نموده و به سراغ منابع مطالعاتی و تستهایی برود که او را از مسیر ایده یابی طراحان سوالات کنکور سراسری دور کند.

لذا از نظر بنده آزمون های آزمایشی گزینه دو و سازمان سنجش، تا حدودی به استانداردهای آزمون سراسری نزدیکتر می باشند و می تواند ارزیابی بهتری در اختیار دانش آموزان و والدینشان قرار دهد.

شفاف نیوز: آیا شما به استفاده از دبیران کنکور اعتقاد دارید؟

برای دانش آموزانی که پایه علمی ضعیفی دارند و یا آن دسته از دانش آموزانی که بر روی مباحث خاصی مسلط نیستند بله به نظر بنده، دبیر خوب کنکور می تواند موثر واقع شود، البته به شرط آنکه آن دبیر حقیقتا با ایده یابی و روش تفکر و ایده یابی طراحان سوالات کنکور آشنا باشد که متاسفانه در بسیاری از مواقع اینگونه نیست ولی با این وجود دبیران بسیار خوب و ارزشمندی در شهرهای مختلف کشور وجود دارند که انصافا هم رتبه های خوب بسیاری را در کنکورهای سراسری به جامعه معرفی کرده اند.

شفاف نیوز: اما شما در کادر خود گروهی از بهترین دبیران کنکور را دارید؟

این مشاور تحصیلی برجسته به شفاف نیوز گفت: اینها دبیران کنکور نیستند، این عزیزان رتبه های برتر سالهای قبل ما هستند که استانداردهای ما را در تدریس به شیوه طراحان سوالات کنکورسراسری بخوبی فراگرفته اند، وگرنه صرفا نمی توان گفت؛ هرفردی که رتبه برتر کنکور است، حتما مشاور یا دبیر خوبی هم هست. زیرا ممکن است او با کار سخت و طاقت فرسا یعنی ساعتهای مطالعاتی طولانی و حل تستهای فراوان، رتبه خوبی در کنکور کسب کرده باشد، که از نظر بنده ارزشش به اندازه کار دانش آموزی نیست که با تکیه بر روشهای علمی مطالعه و تست زنی و با مدت زمان مطالعه کمتر به رتبه های برتر کنکور رسیده است.

قاعدتا دانش آموزان سابق گروه بنده که اکنون دانشجو هستند، به دلیل آنکه کاملا با روشهای ما که مبتنی بر تفکر طراحان سوالات کنکور سراسری است، آشنا هستند، بهتر از هر دبیر کنکور دیگری می توانند مشکلات درسی دانش آموزان را مرتفع سازند. بنده دانش آموزی داشتم که مدتی از مشاوره های تحصیلی و کلاس های کنکور گروهی که مدعی بود از رتبه های برتر کنکور سراسری هستند، استفاده می کرد اما وقتی به ما مراجعه کرد، متوجه شدیم که آنها با ارائه یک برنامه درسی بسیار سنگین و ساده لوحانه که کپی شده یک کتاب برنامه ریزی درسی قدیمی بود و نیز صرفا استفاده از عبارات انگیزشی شعارگونه به وی اینگونه القا کرده بودند که برای کسب رتبه عالی در کنکور سراسری باید بیش از چهارده ساعت در روز درس بخواند. آیا به نظر شما این طرز تفکر احمقانه ، باعث افت روحی، خستگی ذهنی و سرکوب انگیزه های چنین دانش آموزی نخواهد شد.

شفاف نیوز: نظر سیناتهرانی در مورد کتابهای کنکور و کیفیت آنها چیست؟ کدامیک از کتابهای کنکور از نظر شما مورد تایید است؟

سینا تهرانی : به عقیده بنده مطالعه کتاب درسی از همه چیز مهمتر است، اما برای کمک به درک بهتر برخی از مفاهیم کتب درسی و آنهم بصورت گزینشی، مطالعه درسنامه های برخی از کتابهای کنکور و نیز بررسی تستهای سراسری داخل این کتب می تواند موثر واقع شود. البته بعضا برخی از همین کتابها جز اتلاف وقت دانش آموز و به بیراهه کشاندن وی نتیجه مطلوبی دربر نداشته اند.

شفاف نیوز: شما در مصاحبه ای که با یکی از خبرگزاری ها داشته اید، به شدت با حل تستهای تالیفی مخالف بودید اما برخی از مولفین همین کتابهای کنکور، هر ساله مدعی می شوند که فلان تستهای کنکور سراسری مشابه سوالات آنها بوده است؟

بله هنوز هم می گویم که حل مکرر تستهای کنکورهای سراسری گذشته در کنار مطالعه کتابهای درسی، برای کسب یک رتبه خوب در کنکور سراسری کافی است. اما در مورد قسمت دوم سوالتان باید عرض کنم یک ترفند تجاری میان برخی از مولفین کتب کنکور وجود دارد و آن اینکه این افراد برخی از تستهای کنکورهای سراسری دهه های قبل را از فهرست تستهایی که قرار است در کتاب خود منتشر کنند، حذف می کنند و از روی آن تست حذف شده ، یک پرسش چهارگزینه ای مشابه می سازند، حال وقتی کنکورسراسری برگزار می شود، این افراد مدعی می شوند که طراحان کنکور سراسری از روی تستهای تالیفی این مولفین، اقدام به طراحی تست کرده اند و یا آن نویسندگان عزیز در نهایت اعتمادبه نفس ادعا می کنند که فکر طراح را خوانده و قبل از برگزاری آزمون سراسری نمونه تست طراح را در کتابشان قرار داده بودند. در حالیکه این تفکری ساده لوحانه است، زیرا همانگونه که یکی از مسئولین محترم سازمان سنجش نیز گفته است، طراحان کنکور سراسری بصورت مبحثی تعیین می شوند، مثلا برای درس فیزیک که از بخشهای مختلفی مانند نور، صوت، مکانیک و ... تشکیل شده، متخصصان بصورت موضوعی دعوت می شوند که درآن موضوع خاص بسیار زبده اند و به نظر بنده همگی از اساتید دانشگاه هستند و نه دبیران مدارس.

لذا شما تصور می کنید چنین طراح برجسته سوالات کنکور سراسری؛، دست به دامن تستهای یک مولف کتاب کنکور که دانشش در حد این طراح نیست، می شود؟

سیناتهرانی در ادامه به شفاف نیوز گفت: البته بنده منکر ارزش های برخی از دبیران موفق و با درایت کنکور سراسری نیستم که بخوبی ایده طراح سوال کنکورسراسری را شناسایی کرده و تست ها تالیفی خوبی نیز طرح می کنند.اما چنین دبیرانی کاملا بی ادعا هستند

لازم است عرض کنم که طراحان سوالات کنکورسراسری به دقت درسنامه ها و روشهای مولفین در حل سوالات کتب کنکور را زیرنظر دارند و بر اساس این روشها، سوالاتی طرح می کنند که اغلب دانش آموزان با وجود مطالعه دقیق چنین کتابهایی در سر جلسه کنکور، به شدت غافلگیر شده و خود را می بازند