معرفی رشته مدیریت دولتی


معرفی

برای آن دسته از دانش آموزانی که رویای تصدی مقام‌های ارشد سیاسی و دولتی را در ذهن دارند، اخبار سیاسی کشور را پیگری می کنند و علاقه مند به مباحث اقتصاد کلان و برنامه‌ریزی استراتژیک می باشند، رشته مدیریت دولتی جذاب و دل انگیز است. شرکت کنندگان در این دوره افزون بر آشنایی با مسایل نظری دانش مدیریت با کاربردهای این رشته آشنا می شوند. ضرورت و اهمیت این دوره در آشناسازی با نقش رشته مدیریت در سازمانها و موارد استفاده این دانش، و همچنین تربیت نیروی متخصص به عنوان رابط بین مدیران و کارمندان اداری و فنی که معمولا مسوولیت اجرایی و سرپرستی واحدها را عهده دار خواهند شد، می‌باشد .

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

آشنایی نسبتا خوب در حیطه ی سیاست ، اقتصاد و مسائل نظری دانش مدیریت، دقت و تمرکز، مهارت حل مسئله، روابط اجتماعی بالا از مهارتهای لازم برای موفقیت در این رشته ی تحصیلی می‌باشد.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی:

مدیریت دولتی در بخش کارشناسی ارشد دارای 6 گرایش می‌باشد که عبارتند از:

توسعه منابع انسانی، طراحی سازمانهای دولتی، بودجه و مالی عمومی، خط مشی گذاری عمومی، مدیریت پیشرفته و توسعه شهری و روستایی و مدیریت تحول

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

فارغ‌التحصیلان می‌توانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری، امور کارکنان، تشکیلات و روشها، تحول اداری ، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه‌ریزی پرسنلی ، ارزیابی عملکرد و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی و شهرداریها را عهده دار شوند. همچنین در زمینه‌های تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی  نیز قادر به فعالیت می‌باشند.

ردیف نام دانشگاه شهر
1 دانشگاه تهران تهران
2 دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان
3 دانشگاه ولایت ایرانشهر
4 دانشگاه بوعلی سینا همدان
5 دانشگاه شهید بهشتی تهران
6 دانشگاه فردوسی مشهد
7 دانشگاه هرمزگان بندرعباس
8 دانشگاه اردکان اردکان
9 دانشگاه اصفهان اصفهان
10 دانشگاه علامه طباطبایی تهران
11 دانشگاه سمنان سمنان
12 دانشگاه غیرانتفاعی آمل آمل