دیر شروع کردن مطالعه برای کنکور


داوطلبانی که برای کنکور استارت می زنند چند دسته هستند. افرادی که از ابتدا با ثبت نام در یک آزمون آزمایشی از تابستان به طور منظم و جدی با برنامه آزمون ها به جلو حرکت می کنند. خیلی از این افراد در اواسط راه از نتایج کسب شده دلسرد می شود و به دلایلی مدتی از مطالعه دور می شود و بسیار برایشان هضم این موضوع که وقت از دست رفته باز نمی گردد سخت است و در اثر عذاب وجدان از دست دادن فرصت دیگر تمایل به مطالعه ندارند. عده ای دیگر افرادی هستند که به دلایل مختلف دیر شروع به مطالعه می کنند و استارت جدی خود را برای موفقیت در کنکور دیر می زنند.

اما سوالی که این داوطلبان دارند این است که آیا امکان دارد که به رقبایی که از تابستان شروع کرده اند برسیم؟

آیا موفق می شویم؟ مگه میشه؟ چطور دوتا پایه و دو تا پیش رو تو این زمان اندک که خیلی از رقبا مطالعه را شروع کرده اند بخوانیم و به بودجه بندی کامل کنکور برسیم و ……

 

اما جوابی که برای این عزیزانی که برای کنکور دیر شروع کردند می توان داد :

اولا که بزرگترین اشتباه این است که بخواهیم خود را با دیگران مقایسه کنیم مثلا ساعات مطالعه و تعداد تست هایی که برای دروس اختصاصی و عمومی میزنیم را با دیگران مقایسه کنیم. بهترین مقایسه افراد مقایسه هر فرد با خودش است. همین که هفته ای ۲۰ تست بر تعداد تست ها و یا مثلا ۱ ساعت بر ساعات مطالعاتی هفته گذشته خود بیافزایید بهترین نوع مقایسه است. دوما توجه داشته باشید که هیچ وقت دیر نیست فرصت مناسبی تا کنکور باقی است.

مهم ترین چیز این است که تصمیم بگیرید که شروع کنید و با عزم راسخ و تصمیم جدی در مسیر کنکور قدم بگزارید و بدون نگاه کردن به دیگران و هفته هایی که از دست داده اید فقط به آینده توجه کنید و بی وقفه مطالعه کنید. کم نبوده اند افرادی که حتی از بهمن ماه شروع به مطالعه کرده اند. نمونه اش داوطلبی که مشغول به تحصیل در رشته معدن دانشگاه امیر کبیر بود که در بهمن ماه انصراف داد و در وقت باقی مانده دروس رشته انسانی را مطالعه کرد و رتبه برتر کنکور سراسری شد.

برای موفقیت در کنکور باید عزم راسخ داشته باشید و اشتیاق سوزان به موفق شدن و ایمان به خود که این عوامل از مهم ترین ارکان موفقیت در کنکور سراسری است. باور کنید که اصلا دیر نشده است اگر از همین حالا مطالعه را به طور جدی و با برنامه آغاز کنید موفقیت شما حتمی خواهد بود.

باید با ایمان راسخ به خود و هدفی که دارید برای علاقه خود بجنگید و هر چه در توان دارید بگذاریدطوری تلاش کنید که حداقل شرمنده خودتان نشوید. چه درست چه غلط کنکور تنها راه سنجش برای تحصیل در مقاطع عالی است و برای ورود به دانشگاه باید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگزارید.

دیر شروع کردن برای کنکور نباید انگیزه شما را از بین ببرد. مطمئن باشید با داشتن یک برنامه منسجم و دقیق به راحتی هم دروس پایه (سال دوم و سوم دبیرستان) و هم دروس پیش دانشگاهی را به راحتی فرا میگیرید. در سال کنکور در ماه هایی از سال افراد به طور موقتی شل می شوند و برای چند هفته مطالعه را رها می کنند این اتفاق در ماه هایی مثل بهمن ماه و اردیبهشت بسیار شایع است.

برای موفقیت و تمایز پیدا کردن نسبت به رقبای خود باید در این ماه ها تلاش خود را دو چندان کنید و با سرعت بیشتری به پیش روید. باز هم یاد آوری می کنیم که مهم ترین رکن ها برای موفقیت این است که با عزم راسخ و اشتیاق سوزان و ایمان به خود و راهی که انتخاب کرده اید به پیش روید و از مقایسه کردن خود با دیگران خودداری کنید و این را به خاطر داشته باشید که تنها ترین رقیب شما خودتان هستید و باید تلاش کنید هر هفته نسبت به هفته قبل از خود پیشرفت داشته باشید. یادتان باشد که هیچ وقت برای شروع کردن دیر نیست.

حرف آخر:

کوتاهی های که در گذشته کردید را فراموش کنید، خودتون را بخاطر اون کوتاهی ها ببخشید، و بذارید به آرامش ذهنی برسید

اگر می خواهید به آینده موفقیت آمیز برسید باید گذشته خود را فراموش کنید

دیروز تو در دیروز ماند

اگر از خودت راضی نبودی روزت رو با فکر به گذشته خراب نکن.