برنامه ریزی عید کنکوری ها


سلام

با نزدیک شدن به عید و تعطیلات نوروز حتما یکی از مهم ترین دغدغه هاتون اینه که برنامه ریزی برای عید کنکوری ها متفاوته و  باید یه فکری براش کرد. با توجه به این که در بیشتر مدارس تدریس مطالب تا قبل از عید تموم میشه برنامه تعطیلات عید جدا از برنامه بعد از عید نیست. در واقع ما نیاز به یک برنامه جامع برای جمع بندی کنکور داریم که از اواخر اسفند شروع میشه و تا کنکور ادامه داره!

هدف ما از نوشتن این مطلب این نیست که یک برنامه برای شما بنویسیم چراکه برنامه ریزی کاملا فردیه و دانش آموز با دانش آموز فرق می کنه چرا که سطح، رشته و میزان مطالعه و خیلی چیزای دیگه توی برنامه ریزی اثرگذاره. هدف ما اینه که اصول برنامه ریزی برای عید کنکوری ها و بعد از آن رو به شما آموزش بدیم.

برای نوشتن یک برنامه موفق برای جمع بندی کنکور به مسائل زیر فکر کنیم:

زمان شروع و پایان :

زمان شروع و اتمام اردوی درسی خودمون رو تعیین کنیم.

مثلا فرض کنیم ۲۸ اسفند میخواهیم کار رو شروع کنیم و تا روز قبل از کنکور (کنکور ۹۶ روزهای ۱۵و۱۶ تیرماه برگزار می گردد) ادامه بدیم.

گره های برنامه :

در برنامه گره هایی وجود دارد که همه با وجود اینکه از مسیر های مختلفی حرکت می کنیم باید به اونها به موقع برسیم.

مثلا فرض کنید قراره با ۳ تا ماشین برای مسافرت بریم شیراز! وقتی ۷ صبح از تهران راه میافتیم باهم قرار می ذاریم که همه ساعت ۲ بعد از ظهر اصفهان باشیم. هر ماشین میتونه از مسیر های مختلف یا با سرعت های متفاوت حرکت کنه ولی در نهایت باید ساعت ۲ بعد از ظهر اصفهان باشه. در این مثال اصفهان اولین گره مسافرت ماست.

در برنامه ریزی، گره ها آزمون های جامع هستن! مهم ترین آزمون های جامع بعد از عید که خیلی از دانش آموزا در اونها شرکت می کنن عبارت اند از:

 آزمون های جامع (جمع بندی پایه و جمع بندی کنکور) تعاونی سنجش
 آزمون های جامع (جمع بندی پایه، جمع بندی پیش ۱ و پیش ۲ و جمع بندی کنکور)

 و به همین ترتیب هر یک از موسسات مختلف آزمون های جامعی رو بعد از عید برگزار می کنن.

بنابراین باید مشخص کنیم که در مسیر عید تا کنکور کدوم آزمون ها برامون اهمیت بیشتری داره. البته همه میدونیم که به لحاظ شباهت سوالات به کنکور سراسری و جامعه آماری آزمون های جامع شرکت تعاونی سنجش در اولویت انتخاب هستن.

روند کلی برنامه

روند کلی برنامه به این معنی هست که قراره مطالعه و جمع بندی مونو با چه مطالبی شروع کنیم و با چه مطالبی تمام کنیم. برای تصمیم گیری درباره روند کلی برنامه به نکات زیر توجه کنید:

بیشتر موسسات (گاج، تعاونی سنجش و مدارس برتر) برنامه ای دارن که داوطلب ها رو مجبور می کنن مطالعه عید رو با دروس پایه شروع کنن. بنابراین اگر برنامه شما با دروس پایه شروع بشه با خیلی از آزمون ها هماهنگه.

شما نمیتونید برای برنامه مطالعاتی تون روندی بنویسید که باهمه آزمون ها هماهنگ باشه، بنابراین گره های برنامه را عاقلانه و بدون اینکه جوگیر بشید و بخواهید تو همه آزمون ها شرکت کنید آزمون های جامعتون رو انتخاب کنید.

درسته که بسیاری از آزمون ها روی مباحث پایه در عید تاکید دارن ولی این وحی منزل نیست و میشه برنامه کمی هدفمند تر باشه. برای هدف مند تر شدن برنامه به چند تا نکته دقت کنید:

الف)

 با توجه به این که حجم دروس پایه زیاده، اگر برنامه شما کاملا با مطالعه دروس پایه شروع بشه،

 شما حدود ۱ ماه از دروس پیش دانشگاهی ۲ دور خواهید ماند. دروسی که تسلط کمی هم روی آن دارید. شما مطالب پیش ۱ رو طی مدت حدودا ۵ ماه (۲۲ ماه تابستان و ۳ ماه پاییز) یاد گرفته اید و در دی ماه هم اون رو مرور کرده اید در حالیکه مطالب پیش ۲ فقط طی ۲ ماه (بهمن و اسفند) تدریس می شوند. اگر با داوطلبان سال های قبل کنکور صحبت کنید عمدتا بخشی از مطالب پیش ۲ رو حذف کردن و کلا تست های اون رو در کنکور نزدن. پس:

اگر برنامه تونو با تمرکز روی دروس پایه شروع می کنید از مرور مطالب پیش ۲ بخصوص دروس اختصاصی غافل نشوید.

ب)

 در مطالعه دروس عمومی (مخصوصا ادبیات و زبان انگلیسی) بهتر اینه که موضوعی مطالعه کنید.

یعنی چی؟

یعنی این که برای مطالعه ادبیات، از موضوع لغت و املا شروع کنید و لغت و املای هر سه کتاب ادبیات ۲ و ۳ و پیش رو بخونید. بعد برید سراغ تاریخ قرابت معنایی، تاریخ ادبیات و … . همین طور در زبان اول واژگان، بعد گرامر و ریدینگ و کلوز و

اگر تا اینجا در مورد برنامه ریزی برای عید کنکوری ها سردرگم شدید تمام حرفهایی که زدیم رو به شکل خلاصه به عنوان یک برنامه پیشنهادی برای شما آورده ایم:

ادبیات

به شکل موضوعی شروع کنید و سعی کنید تا حداکثر ۱۵ اردیبهشت یک بار تمام مطالب رو تموم کنید (ترتیب پیشنهادی: قرابت معنایی، آرایه های ادبی، زبان فارسی، لغت و املا و تاریخ ادبیات)

عربی

درس به درس شروع کنید و از عربی ۱ قبل از همه غافل نشید.

دین و زندگی

درس به درس شروع کنید (ترتیب پیشنهادی : پیش ۲، دینی ۲، دینی۳ و پیش ۱)

زبان انگلیسی

موضوعی شروع کنید (ترتیب پیشنهادی : واژگان، گرامر، ریدینگ و کلوز)

ریاضیات

موضوعی (ترتیب پیشنهادی پیش ۲، ریاضیات پایه (هندسه، جبر و احتمال، آمار و ریاضی پایه) و پیش ۱)

فیزیک

موضوعی (ترتیب پیشنهادی : پیش ۲، فیزیک ۲و۳و نور و پیش ۱)

شیمی

موضوعی (ترتیب پیشنهادی : پیش ۲، شیمی۲ و ۳ و پیش ۱)

زیست

موضوعی (پیش۲ و پس از آن گیاهی، جانوری، ژنتیک و …)