عید و کنکور


همه دهه شصتی‌ها به یاد دارند دغدغه کنکور را که وقتی اسمش می‌آمد لرزه بر تن دانش آموزان می‌افتاد. یک دانشگاه دولتی بود و بچه درس خوان‌هایی که بیشتر وقت‌ها آن‌ها را در تصوراتمان عینکی و بچه مثبت می‌دیدیم.

 یک دانشگاه آزاد بود که دانشگاه پولی می‌گفتند! و آن هم مهر بچه پولدارها رویش خورده بود.

 دانشگاه پیام نور هم که از راه دور بود و زیاد طرفداری نداشت چرا که باید از طریق تلویزیون درس بخوانی!

خلاصه عشق دانشجو شدن بود و حرمت این اسم تلاش را صد چندان می‌کردچنان رقابتی بین دانش آموزان برپا بود که گاهی بعضی‌ها برای دکتر شدن موی سرشان را می‌تراشیدند تا نتوانند از خانه بیرون بروند و تمام مدت درس می‌خواندند.

 برخی هم ناهار و شام را روی کتاب‌هایشان می‌خوردند؛ مادرها گاهی غذا را از زیر در داخل اتاق می‌فرستادند و... تب و تابی داشت کنکور! اشک‌ها، نذرها و نیازهایی بود تا این سد شکسته شود ...

 

حالا سه دهه می‌گذرد... دیگر دانشگاه‌ها محدود نیست؛ از علمی کاربردی گرفته تا پودمانی و خلاصه هزار مرکز آموزشی و درسی. نگرانی‌ها کم شده و تب و تاب کنکور ...دانش آموزان می‌دانند که به هر طریقی می‌توانند دانشجو شوند. دیگر غولی به نام کنکور نیست، هیاهویی نیست، یاد شعر سهراب می‌افتیم آب بی فلسفه می‌خوردیم توت بی دانش می چیدیم...

همه امیدوارند؛ دیگر ترسی از دانشجو نشدن نیست؛ گویا این نام را خیلی بی زحمت و تعارفی در خانه‌ها می‌آورند.

اما نه، انگار باز هم برخی دانش آموزان هنوز نگرانند!؟ چراکه تمام وقتشان را برنامه ریزی کرده‌اند و درس می‌خوانند! آن‌ها اهداف بلندی دارند، می‌خواهند نمونه باشند و در صدر! آرزوهای بزرگی که تنها با تلاش به دست می‌آورند.

 دانش آموزانی که با صدای یا مقلب‌القلوب قلب‌هایشان می‌تپد که تا کنکور راهی نمانده است و باید از تمام لحظات به خوبی استفاده کنند.

 

برای آن‌ها که اهدافی بلند دارند:

با آغاز تعطیلات نوروزی، حساس‌ترین دوره آمادگی برای کنکور شروع می‌شود. مسائل موجود در این دوره مانند تعطیل شدن کلاس‌های مدرسه، جبران عقب‌ماندگی‌های درسی و…برنامه ریزی عید را از سایر دوره‌ها متمایز می‌کند.

 

بهترین برنامه ریزی آنست که دانش آموز کنکوری تا فرا رسیدن عید نوروز، حداقل یک دور همه درس‌ها را به طور کامل و عمیق مطالعه کرده و یاد گرفته باشد.

 مطالعه قبل  از عید و یادگیری و درک مطلب، نقش مهمی در موفقیت کنکور دارد زیرا در روزهای بعد از عید، دانش آموزان باید تست درس‌های یاد گرفته را تمرین کنند و دیگر فرصتی برای مطالعه باقی نمی‌ماند. چرا که روزهای بعد از عید یعنی فروردین، اردیبهشت و حتی خرداد تنها به مرحله‌ی تست زدن تعلق دارد نه بازخوانی مطالب.

 البته می‌توانید در برنامه ریزی مختصری، در این مرحله نیز دروس اختصاصی را مطالعه و برخی از دروس عمومی را تکرار کنید. یک مثال کنکوری معروف که می‌گوید«برای دروس عمومی بیشتر بخوان، کمتر تست بزن و برای دروس اختصاصی خواندن، تمرین، تست با هم مهم است. این جمله کلید رمز موفقیت شما در کنکور است. به طور کلی باید در روزهای قبل از عید عمیق و تشریحی رئوس مطالب را بخوانید و در روزهای بعد تنها تکرار برخی نکات مهم را در برنامه ریزی روزانه‌ قرار دهید. در روزهای بعد از عید نیزبیشتر به مرور درس و تست زدن‌های موضوعی باید پرداخت.»

 

تمام دروس مهم است پس به همه به یک اندازه بها دهید. سراغ یادگیری مطالب جدید نروید، مطالب یاد گرفته شده را طوری تمرین کنید که کاربردی شوند. ساعت خواب و بیداری مطابق با روز کنکور؛ 10 شب تا شش صبح باشد. ساعات درس خواندن را افزایش ندهید بلکه مقداری هم کم کنید و نگذارید ذهنتان خسته شود. فقط منابع و جزواتی که خوانده‌اید را دوره نمایید و از منبع جدید استفاده نکنید. مرور بخش‌هایی که زیر آن خط کشیده‌اید، می‌تواند در کنکور موثر باشد. در نتیجه برای مطالعه دروس اختصاصی پیش دانشگاهی می‌توان با توجه به رشته‌ای که برای انتخاب مدنظر است، آن درس را در اولویت قرار داد. این ایام بهترین موقع برای مطالعه و مرور دروس پایه سال اول و دوم دبیرستان می‌باشد. پس این دروس را در برنامه خود قراردهید.

 

آری، بسیاری از دانش آموزان با تعطیل شدن مدرسه‌ها، فرصتی طلایی به دست می‌آورند؛ پس موضوع کنکور و اهمیت آن را برای خانواده خود روشن کنید.  از آنان بخواهید عید امسال به کمک شما بیایند و دید و بازدیدها را به حداقل رسانند. خود شما نیز تنها به دیدار اقوام درجه‌ی یک بسنده کنید و سعی نمایید این وظیفه را در دو یا سه روز به اتمام برسانید و زودتر روی موضوع اصلی، که همان کنکور است متمرکز شوید. در نهایت از ایام نوروز حداکثر استفاده را جهت درس خواندن به کار ببرید؛

 بنابراین:

 

1- زمان‌های مطالعه را به دو قسمت صبح و عصر تقسیم کنید؛ برای هر قسمت 5 ساعت در نظر بگیرید.

2- 60 درصد از مطالعه روزانه را برای دروس اختصاصی و 40 درصد به دروس عمومی در نظر گرفته شود.

3- بعد از مطالعه هر مبحث 15 دقیقه به استراحت اختصاص داده شود.

4- از مطالب مطالعه شده، خلاصه‌ای تهیه نمایید و آن را در آخر روز مرور کنید.

5- بعد از مطالعه هر مبحث ابتدا تمرین‌های تشریحی و سپس تست‌های مربوطه را حل نمایید.

6- تست‌های دروس اختصاصی، همان روز و دروس عمومی یک روز بعد زده شود.

7- آخر هفته را به مرور کلیه درس‌های طول هفته و زدن تست اختصاص دهید.