معرفی رشته مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست


معرفی:

محیط‌ زیست یک رشته چند بخشی یا بین رشته‌ای است و آمیخته‌ای از علوم بیولوژی، اکولوژی، فیزیک، شیمی، ریاضی، آمار،‌ اکولوژی کاربردی و جغرافیا می‌باشد. این گرایش تلاش می‌کند تا بین محیط انسان یا محیط شهری و محیط فراشهری مثل مرتع، جنگل و ... پل بزند تا بشر با استفاده از دانش روزافزون خود به نحوی عمل کند که با نیازها و امیدهایش هماهنگی بیشتری داشته باشد و در نهایت زندگی بهتری را برای خود و آیندگان فراهم سازد. همچنین تلاش می‌کند تا با ارائه دانش و آگاهی‌های لازم درباره اکولوژی حیات وحش، اکولوژی دریاها، نحوه آلودگی محیط‌زیست، نحوه طراحی پارک‌های ملی و جنگلی و ... به حمایت و حفاظت از محیط‌زیست و حل مشکلات زیست‌ محیطی بپردازد.

 

توانایی‌‌ها و مهارت‌های لازم:

تسلط خوب به دروس علوم تجربی (زیست، شیمی، ریاضی، فیزیک، زمین شناسی و...)، علاقه به کار در محیط‌های طبیعی، توان جسمی بالا و مهارت ارتباطی از جمله عوامل موفقیت در این رشته می‌باشند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی:

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد با 2 گرایش ارائه می‌شود:

مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست (با 3 گرایش) و آمایش سرزمین

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

کلیه ی فارغ التحصیلان این رشته در تمامی مقاطع  می‌توانند در سازمان حفاظت محیط‌زیست، شهرداری‌ها، مهندسین مشاور، وزارت کشور،‌ وزارت نیرو، سازمان توسعه و برنامه‌ریزی‌، وزارت صنایع،‌ وزارت نفت فعالیت داشته باشند.