معرفی رشته شیمی گرایش شیمی دارویی


معرفی:

شیمی دارویی درباره کشف، سنتز و تکوین، شناسایی و تفسیر روش اثر ترکیبات فعال زیستی در سطح مولکولی بحث می‌کند  و تاکید آن عمدتا بر داروها می باشد. البته توجه شیمی دان شیمی دارویی تنها منحصر به دارو نبوده و به طور عموم بر کلیه ترکیباتی است که فعالیت زیستی از خود نشان می دهند. علاوه بر این رشته شیمی دارویی با مطالعه، شناسایی و سنتز محصولات متابولیکی داروها و ترکیبات وابسته نیز مرتبط می باشد. علاوه بر این مطالعه رابطه ساختار شیمیائی و فعالیت بیولوژیکی  ترکیبات داروئی از جمله اهداف مهم تحقیقات شیمی دارویی می باشد.

 

توانایی‌‌ها و مهارت‌های لازم:

حافظه ی قوی، قدرت استدلال بالا، خلاقیت و تسلط به دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی از جمله عوامل موفقیت در این رشته هستند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی:

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد گرایشهای شیمی فیزیک، شیمی گرایش شیمی آلی، شیمی گرایش شیمی و فناوری اسانس، شیمی گرایش شیمی معدنی، شیمی گرایش شیمی تجزیه، شیمی کاربردی، فیتو شیمی، نانو شیمی، آموزش شیمی، پیشرانه ها، شیمی گرایش شیمی پلیمر، علوم و تکنولوژی پلیمر، شیمی گرایش شیمی دریا و شیمی دارویی را انتخاب نمایند.

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان کارشناس در صنایع مرتبط با تولید مواد اولیه شیمیایی - دارویی و یا موسسات آموزشی و تحقیقاتی حوزه‌های مربوط به شیمی زیستی از جمله داروسازی فعال باشند.