زیست شناسی سلولی مولکولی گرایش علوم سلولی مولکولی


معرفی:

مهمترین‌ مولکول‌هایی‌ که‌ در حیات‌ سلول‌ مؤثر هستند، RNA,DNA و پروتئین‌ها می‌باشند. DNA مرکز ذخیره‌ اطلاعات‌ و صدور فرمان‌های‌ سلول‌، RNA وظیفه‌ انتقال‌ این‌ فرمان‌ها و پروتئین‌ مسؤولیت‌ اجرای‌ این‌ فرمان‌ها را بر عهده‌ دارند. در زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ چگونگی‌ این‌ فعالیت‌ها بررسی‌ می‌شود. امروزه‌ زیست‌ شناسی‌ در کشورهای‌ پیشرفته‌ بیش‌ از 80 تا 90 درصد سمت‌ و سوی‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ دارد. چرا که‌ رشته‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ نیروی‌ انسانی‌ لازم‌ را برای‌ تحقیق‌ در رشته‌های‌ پزشکی‌، بیوشیمی‌، ژنتیک‌، بیوتکنولوژی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌، اصلاح‌ نباتات‌، شیلات‌ و دام‌ تربیت‌ می‌کند.

 

توانایی‌‌ها و مهارت‌های لازم:

صبر و پشتکار فراوان، دقت، حافظه ی قوی در به خاطر سپردن دروس (شیمی، زیست، فیزیک و ریاضی)، علاقه به کارهای آزمایشگاهی و اشراف نسبتا خوب به زبان انگلیسی از جمله عوامل لازم برای موفقیت در این رشته هستند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی:

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در 8 گرایش ارائه می‌شود:

علوم سلولی مولکولی، ریز زیست فناوری (نانوبیوتکنولوژی)، ژنتیک، میکروبیولوژی، بیوشیمی، زیست فناوری دریا، بیوفیزیک، زیست فناوری گرایش میکروبی

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

دانش آموختگان این رشته می‌توانند به عنوان پژوهشگر در آزمایشگاهها یا مراکز تحقیقاتی به فعالیت بپردازند.

همچنین فارغ التحصیلان می‌توانند در مشاغلی مانند کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشتی، کارشناس آزمایشگاه واکسن و سرم، کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی استخدام و وارد بازار کار شوند.