معرفی علوم و مهندسی صنایع غذایی


معرفی:

رشته مهندسی کشاورزی علوم و صنایع غذایی مسیر ایرانی علوم و مهندسی و صنایع غذایی رشته ایست که عمدتا به نحوه تبدیل مواد غذایی از مزرعه تا بازار مصرف می پردازد. عمده موضوعات مورد بحث در این رشته شامل روشهای نگهداری، فرآوری، بسته بندی، کنترل کیفی و... در صنایع غذایی مختلف نظیر لبنیات، غلات، گوشت، روغن، قند، سبزیجات و میوه جات و کمک به طراحی و بهینه سازی خطوط تولید در صنایع مذکور است. به بیان ساده تر، دانشجو می آموزد که چگونه طی فرآیندهایی، ضمن حفظ کیفیت و ارزش مواد غذایی، عمر مواد غذایی را نیز طولانی تر کند. ارزش این تخصص به آن است که سلامت و کیفیت مواد غذایی تضمین می‌شود. در مورد تفاوت این رشته با دیگر رشته‌های حوزه علوم و صنایع غذایی  باید گفت که رشته ای با نام علوم و صنایع غذایی در زیر گروه علوم پزشکی نیز وجود دارد که عمدتا به کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی می پردازد .

 

توانایی‌‌ها و مهارت‌های لازم:

تبحر در دروس شیمی، زیست شناسی و فیزیک، نظم، صبر و حوصله و علاقه به کارهای آزمایشگاهی و کارهای گروهی از جمله عوامل موفقیت در این رشته می‌باشند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی:

رشته ی کارشناسی علوم و صنایع غذایی در مقطع ارشد دارای 4 گرایش مهندسی صنایع غذایی، زیست فناوری مواد غذایی، علوم مواد غذایی و فناوری مواد غذایی می باشد.

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان متخصص صنایع غذایی، مهندس کشاورزی، کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشتی و کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی به بازار کار راه یابند.