تا کنکور زمان زیادی باقی نمانده است


به گذشته ها و اوقات از دست رفته فکر نکنید، چون آینده را از دست می دهید،از فرصت باقی مانده به طور مناسب استفاده کنید. فرض کنید شما به باغی پر از میوه رفته‌اید و مشغول چیدن میوه‌ها می‌شوید. مدتی بعد به شما اطلاع می‌دهند که میوه‌ها را باید برای عرضه به بازار ببرند. فکر معقول چیست؟ آیا باز هم به چیدن میوه‌ها ادامه می دهید؟ یا از چیدن میوه‌ها دست می‌کشید و آنها را برای بردن به بازار آماده می‌کنید؟

مطمئنا اگر به چیدن میوه ها ادامه دهید مقدار بیشتری میوه می چینید، ولی اگر آنها را به موقع به بازار عرضه نکنید، آیا خطر گندیدگی یا کاهش قیمت، آن را تهدید نمی‌کند ....

امسال هم مانند سال‌های گذشته ماجرای پر تب‌ و‌ تاب «کنکور» فکر میلیون‌ها نفر از مردم کشور را  به‌ خود مشغول کرده و فراز و نشیب‌هایی را با خود به همراه دارد. براساس آمار آموزش عالی تعداد یک میلیون و ۳۴ هزار و ۷۵۴ نفر متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون سال ۹۳ شدند.

علاوه براین، چند میلیون دیگر هم که خانواده‌های این داوطلبان هستند، خواسته و ناخواسته درگیر این ماجرا می‌شوند. کنکور با وجود همه‌ی اضطراب و استرس‌هایی که به همراه دارد، حائز ویژگی‌ها و شرایط خاصی است که بی‌توجهی به آنها منجر به بروز نتایج نه چندان قابل‌قبول برای داوطلبان خواهد شد. شرکت‌کنندگان چنانچه ویژگی‌های هر دوره از درس‌خواندن را به‌خوبی بدانند و با کم و کیف آن آشنا شوند، به نتایج بهتری دست خواهند یافت.

اگر نگاهی به تاریخ و مدت زمان باقی مانده به برگزاری این امتحان سرنوشت‌ساز بیندازیم، به‌خوبی در می‌یابیم که فرصت چندان زیادی باقی نمانده و باید برای این مدت کوتاه برنامه‌ای دقیق داشته باشیم.

 

دوران جمع‌بندی برای کنکور 

اهمیت دوران جمع‌بندی و روش برنامه‌ریزی در این ماه را همه می‌دانند. با استفاده‌ی صحیح از ماه‌های باقی‌مانده و اجرای روش صحیح جمع‌بندی در هر جایگاهی که باشید، رشد خواهید کرد.

به طور حتم، تا به حال مسابقه‌های دو میدانی را دیده‌اید. لحظه‌های آخر که دونده‌ها، به خط پایان نزدیک می‌شوند را تجسم کنید. آنان تلاش می‌کنند به هر روش ممکن (البته اخلاقی) خود را سریعتر از دیگران به خط پایان برسانند و تمامی انرژی خود را خرج می‌کنند؛ چراکه بعد از خط پایان، دیگر انرژی نیاز ندارند. درکنکور، ماه آخر یعنی نزدیک شدن به خط پایان؛ همه انرژی خود را خرج کنید. البته منظورم این نیست که استراحت نکنید، اما تا جایی که می‌توانید تلاش کنید.

روش‌های جمع بندی (روش غلط- روش درست)

قبل از اینکه روش صحیح و اصولی را توضیح دهیم، قصد داریم روش غلط (اما متداول) در بین داوطلبان را بیان کنیم:

در این روش، داوطلب، تمامی درس‌های خود را از روی مطلب‌های خلاصه‌نویسی شده و یا جزوه‌های خود، طبق یک برنامه جامع مطالعه می‌کند و شاید تا روز کنکور، این کار را چندین بار انجام دهد؛ اما داوطلبان سال‌های گذشته که از این روش استفاده کرده‌اند، براین باورند که اگر وقت داشتند، بازهم مرور می‌کردند، چرا که هیچگاه احساس نکردند تسلط کافی روی مطلب‌ها دارند. در این روش، ۲ اشکال عمده وجود دارد: اول اینکه شما مطلب‌های غیرضروری را نیز مطالعه خواهید کرد و دوم اینکه هیچگاه احساس تسلط نمی‌کنید و درحقیقت، دوست دارید دوباره مرور کنید.

 

روش صحیح جمع بندی

این روش که در اصول برنامه‌ریزی و یادگیری است، شامل مراحل زیر می‌باشد:

الف) آزمون (۸ صبح تا ۱۲ ظهر)

در این روش، شما زمان خود را به دوره‌های ۲ یا ۳ روزه تقسیم می‌کنید و صبح روز اول را آزمون می‌دهید. البته این آزمون باید یک کنکور جامع باشد که بهتر است کنکور سال‌های گذشته بوده و شرایط کنکور نیز به طور کامل شبیه سازی شود.