معلم می تواند مهارت غلبه بر مشکلات را به دانش آموزان یاد دهد


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست شورای عالی سند نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان اظهار داشت: کار جمعی انجام دادن سخت است اما کارهای خوبی در این راه انجام شده است.

وی افزود: با توجه به تجربه‌ای که دارم و بیش از ٤٠ سال با دانش‌آموزان ارتباط داشتم، بحث این است که تمام مسائل در گروی یک آموزش و پرورش خوب است.

احمدی دانش‌ آشتیانی ادامه داد: آموزش با کیفیت این نیست که دانش‌آموزان، آموزش با کیفیت را یاد بگیریند بلکه در نظام‌های آموزشی، بیشتر تمرکز روی مهارت، تربیت و اهداف برنامه‌های تربیتی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اقتصاددانان بحث توسعه را مطرح می‌کنند، گفت: باید جستجو کرد چرا کشوری که روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری می‌کند، موفق است و اینکه چگونه آموزش دادن مهم است که اقتصاددانان دنیا هم به آن واقف هستند.

وی افزود: بیشترین سرمایه‌گذاری را باید روی پیشگیری داشته باشیم و بچه‌ها را به مهارت‌ها مسلح کنیم که این موضوع در کلاس درس اتفاق می‌افتد و معلمان در موضوع پیشگیری نقش مهمی دارند.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: در سند تحول آموزش و پرورش حتی معلم را مربی می داند زیرا معلم در کلاس می‌تواند مهارت تفکر و غلبه بر مشکلات را به دانش آموزان یاد دهد. اینکه مشکلات را چگونه از سر راه خود بردارند. همچنین اعتماد به نفس که مهم است و می‌تواند نقش مهمی داشته باشد زیرا دانش‌آموزانی که با اعتماد به نفس هستند کمتر دچار اختلالات می‌شوند.

وی با بیان اینکه ریشه قضایای برخی آسیب‌ها به ناامیدی‌ها و مشکلات بر می‌گردد، گفت: بچه ها در دوران کودکی به شیوه زندگی عادت می‌کنند؛ اگر سرمایه‌گذاری در سنین پایین‌تر باشد، شرایط بهتر است و اشتباه خواهد بود اگر سرمایه‌گذاری‌ها را در سنین بالا انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی کشورها از ٣ تا ٦ سالگی هم برای بچه‌ها برنامه دارند که مهم است؛ بیشترین سرمایه‌گذاری باید روی سنین پایین باشد و در توانمندسازی معلمان هم باید فعالیت‌هایی انجام دهیم زیرا برخورد معلم با دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است.

وی، سرمایه گذاری و توانمندسازی معلمان را در طرح نماد مهم دانست و گفت: باید به خانواده‌ها هم اهمیت داد و کارگاه‌هایی داشته باشیم و اگر خانواده‌هایی درگیر اعتیاد باشند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

احمدی دانش آشتیانی افزود: تمام این موضوعات به این دلیل است که خانواده نتوانسته است ارتباط خوبی با بچه‌ها ایجاد کنند. خانواده‌ها با فضای فرزندان آشنا نیستند و نیازمند این کارگاه‌های آموزشی هستند که می تواند در کاهش آسیب‌ها موثر باشد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش و مدرسه در این خصوص اهمیت بسزایی دارند و کمک دستگاه‌ها بسیار مهم است.

در انتهای این مراسم نیز وزیر آموزش و پرورش از محصولات سند نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) رونمایی کرد.