معرفی رشته علوم کامپیوتر


معرفی:

رشته‌های بین رشته ای (میان رشته ای) رشته‌هایی هستند که با تلفیق و ترکیب چند علم در یکدیگر، مفاهیم و دانش جدیدی خلق می‌کنند. رشته علوم کامپیوتر چنین رشته ای است.  رشته علوم کامپیوتر پل ارتباطی دانش کامپیوتر و ریاضی است و مهمترین هدف آن دستیابی به بهترین الگوریتم‌های موجود (روش‌های حل مساله) در کمترین زمان و با کمترین خطا و بیشترین دقت است. گفتنی است که تفاوت رشته علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر (به ویژه گرایش نرم افزار) در این است که رشته علوم کامپیوتر برخلاف مهندسی کامپیوتر به مباحث بنیادی کامپیوتر می‌پردازد و از این رو اولا فاقد دروس آزمایشگاهی و کارگاهی است و بیشتر جنبه تحقیقات نظری دارد و ثانیا در مجموعه علوم پایه (و نه فنی و مهندسی) جای می‌گیرد.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

علاقه و تسلط خیلی خوب به ریاضیات، قدرت استدلال بالا و علاقمندی به تحقیق و مطالعه از جمله عوامل تعیین کننده برای موفقیت در این رشته می‌باشند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی:

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد با 2 گرایش علوم کامپیوتر و علوم کامپیوتر گرایش نظریه تصمیم و مهندسی دانش ارائه می‌شود.

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

موقعیت‌های‌ شغلی‌ فارغ‌التحصیل‌ علوم‌ کامپیوتر شباهت‌ بسیاری‌ با مهندسی‌ کامپیوتر گرایش‌ نرم‌افزار دارد، اما در کل‌ نقش‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ به‌ عنوان‌ مدیر و هماهنگ‌ کننده،‌ بسیار مهم‌ و قابل‌ توجه‌ است‌. فردی‌ که‌ مسؤول‌ انتخاب‌ راه‌حل‌ مسائل‌ و حل‌ آن‌ها، هم‌چنین‌ تقسیم‌ الگوریتم‌ها در بین‌ مهندسین‌ نرم‌افزار و در انتها جمع‌ کردن‌ قسمت‌های‌ توزیع‌ شده‌ می‌باشد. همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان مدرس، پژوهشگرعلوم کامپیوتر، کارشناس استقرار نرم افزار، طراح وب، تحلیلگر و طراح نرم افزار، برنامه نویس و کارشناس پایگاه داده نیز ایفای نقش کنند.