تنها 25 درصد کودکانی که وارد مدرسه میشوند و اختلالات یادگیری دارند شناسایی میشوند. متاسفانه عدم شناخت کافی معلمان و برچسبهایی مانند «تنبل» و «کودن» موجب احساس حقارت، طردشدگی و دلسردی دانشآموزان میشود.
در برخی موارد این رفتارها در نهایت افت و ترک تحصیل مبتلایان به اختلالات یادگیری را در پی دارد.
تعریف اختلالات یادگیری :اختلال در فهم و استفاده از زبان گفتاری، نوشتاری و حساب کردن
آسیبها و کژکاریهای خفیف مغزی، زبانپریشی رشدی در یادگیری مشکل ایجاد میکند و گاهی نیز ممکن است محدودیتهای کم بینایی و شنوایی، اختلالات عاطفی، محدودیتهای محیطی، فرهنگی و اقتصادی علت اختلالات یادگیری باشد.
رای پیشگیری از اختلالات یادگیری لازم است خانوادهها هوشیار بوده و مراقب باشند تا در سن 2 سالگی کودک دیر زبان باز نکند.
در صورتی که والدین فرزند خود را به مهدکودک میفرستند باید با مربیان هماهنگ باشند تا چنانچه متوجه کندذهنی یا توجه کم این کودکان در گفتار و خواندن شدند به والدین آنها اطلاع داده و برای درمان به روانشناسان کودکان استثنایی یا نوروسایکولوژیستها ارجاع دهند.
تشخیص و درمان اختلالات یادگیری در سنین پیش دبستانی و کلاس اول ابتدایی
گاهی دانشآموز دچار مشکلات دیداری و شنوایی است و قرار گرفتن او در انتهای کلاس باعث میشود تا نتواند دیکته بنویسد. و این موضوع به اشتباه کمهوشی یا ناتوانی یادگیری تلقی شود.
مسئله بومی بودن اهمیت زیادی دارد. لهجه معلم میتواند موجب عدم فهم دانشآموزان شود. این مسئله به ویژه در دیکته و ریاضی بیشتر به چشم میخورد.
گاهی مشکلات ساختاری نیست و مربوط به کارکردهای مغز است. در اختلالات یادگیری کارکرد مغز مشکل دارد بنابراین درمان را از پایه شروع میکنیم که حرکت است.
دست خط بد گاهی ناشی از اختلالات یادگیری و گاهی نیز ناشی از هوش زیاد است. کودکانی که سریع فکر میکنند و مینویسند خط بدی دارند.
لازم است پزشک لوزه، زبان کوچک، گوشههای دندان و لپ کودک را بررسی کند و در صورتی که مشکلی در اعصاب گلو و راه تنفس وجود نداشته باشد برای درمان به نوروسایکولوژیستها یا روانشناسان کودکان استثنایی ارجاع دهد.
برای درمان این کودکان از مادران میخواهیم تا زیر گلو، لاله گوش، روی گوش، انتهای آن و انتهای غبغب را ماساژ دهند. متاسفانه گاهی حرف زدن نادرست کودک، بانمک بودن او تلقی میشود و این موضوع منجر به ادامه یافتن مشکل میشود. پس از ارجاع به پزشک و تمرین بر کارکردهای مغزی کار میکنیم.
معمولا کودکانی که دچار اختلالات یادگیری نوشتاری هستند در مدرسه بیشتر حروف اضافه و فعل را جا میاندازند و دیکتههای آنها پر از غلط است.
آنها حروف اضافه و افعال را نمیشوند و نمیتوانند جملات را به یکدیگر وصل کنند، همچنین در ریاضی و محاسبات مشکل دارند و یادگیری اعداد 1 تا 9 را خیلی دیرتر از سایر دانشآموزان فرا میگیرند چنانچه معلم پیش از یادگیری این اعداد دهگان را آموزش دهد این کودکان دچار مشکلات عدیدهای میشوند.
برای اصلاح اختلالات یادگیری باید ریشه را حل کنیم، تشخیص به موقع این اختلالات تاثیر بسزایی در آینده کودک مبتلا دارد.