کوله پشتی نامناسب و گردن درد و کمردرد دانش آموزان


مدیرکل سلامت جمعیت و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد که ۴۰ درصد دانش آموزانی که از کوله‌پشتی‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند دچار دردهای گردن و کمر می‌شوند و کج شدن یک طرفه کمر مهمترین بیماری شایع در مقطع مدارس است.

طبق بررسی‌هایی که در وزارت بهداشت انجام شده، ترویج مدارس مروج سلامت و بازنگری در کیفیت آنها مانند سلامت روان، سلامت محیط و سلامت جسمی دانش‌آموزان در حال انجام است تا بسته‌های آموزشی مرتبط تهیه و تدوین شود.

آموزش مربیان به ویژه مراقبان بهداشتی، تهیه محتوای آموزشی برای بهداشت یاران در مقطع ابتدایی، تهیه محتوای آموزشی برای والدین با رویکرد سبک زندگی سالم، همگی با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است.

 

همچنین معاینه دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی را در بدو ورود به دانشگاه از سال گذشته آغاز شده است و 30 هزار نفر در سال گذشته مورد معاینه قرار گرفته‌اند.

 

مدیرکل سلامت جمعیت و مدارس وزارت بهداشت به خانواده‌ها برای تهیه کیف و کفش مناسب در آغاز سال تحصیلی جدید توصیه‌هایی کرد و گفت: خانواده‌ها باید سعی کنند تا فقط ظاهر زیبا را برای تهیه وسایل فرزندانشان مدنظر قرار ندهند و کیف‌ها و کوله‌پشتی‌های استاندارد که فشاری روی بدن کودکان تحمیل نمی‌کند را تهیه کنند.

 

وی در مورد عوارض استفاده از کوله‌پشتی‌های غیر استاندارد گفت: 40 درصد دانش‌آموزانی که از کوله‌پشتی‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند دچار درجه‌های خفیف تا شدید دردهای گردن و کمر می‌شوند که در آینده می‌تواند به دردهای مزمن در این نواحی تبدیل شود.

 

 مشخصه یک کوله‌پشتی مناسب :

 

جنس کوله‌پشتی‌ها باید عمدتا چرمی یا برزنتی باشد و متناسب با جثه دانش‌آموز تهیه شود. قطر تسمه‌های کوله‌پشتی حداقل بین 3 تا 5 سانتی متر باشد تا به رگ‌های گردن فشار نیاورد.

 

تهیه کفش‌های سبک طبی با حداقل 2 سانتیمتر پاشنه را به والدین توصیه می گردد. کفش‌های برزگتر از اندازه پای کودکان به مرور زمان ممکن است به درد ساق پا منجر شود.

 

مهمترین بیماری که در دوران مدرسه باید به آن توجه شود، کج شدن یک طرفه کمر است که به گفته سنگی در ابتدا علائم مشخصی ندارد و با دردهای خفیف بروز می‌کند و می‌تواند به درجات شدید منجر شود.

 

به خانواده‌ها توصیه می شود تا حتما در پایان هر روز کیف کودک خود را برای خارج کردن بار اضافی کنترل کنند تا آسیبی به بدن کودکان وارد نشود.