معرفی رشته مهندسی دریا گرایش کشتی سازی


معرفی:

متاسفانه نیاز کشور به انواع کشتی‌ها، از خارج از کشور تامین می گردد. حتی در بسیاری موارد برای انجام تعمیرات آن‌ها نیز به متخصصان خارجی نیاز داریم. بنابراین برای توسعه صنعت کشتی سازی و خودکفا شدن در آن، باید نیروی متخصص داخلی تربیت شود که رشته کشتی سازی این کار را برعهده دارد. مهندس کشتی ساز وظایف طراحی، انجام محاسبات مربوط به بدنه کشتی، ساخت و نظارت بر روند ساخت کشتی و تعمیرات کشتی را بر عهده دارد. در واقع هدف گرایش کشتی سازی تامین کارشناسان و طراحان صنایع دریایی کشور و تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان‌های دریایی و بالاخص کارخانجات کشتی‌سازی و صنایع وابسته دریایی وکشتیرانی‌ها است. رشته کشتی سازی در واقع یکی از زیر شاخه‌های رشته مکانیک محسوب می‌شود. دانشجویان گرایش کشتی سازی پس از گذراندن دروس تئوری، یک دوره کارآموزی در کارخانجات کشتی سازی باید بگذارنند.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

علاقه به سفرهای دریایی، توانایی بدنی بالا و سلامت جسمی، صبر و حوصله زیاد، نظم و دقت فراوان و توانمندی بالا در دروس ریاضی، فیزیک، زبان انگلیسی و کامپیوتر از جمله عوامل لازم برای موفقیت در این رشته می‌باشند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی:

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در4 گرایش معماری کشتی گرایش سازه کشتی، معماری کشتی گرایش هیدرو مکانیک کشتی، مهندسی دریا (با 3 گرایش)، مهندسی ساخت در صنایع دریایی ادامه تحصیل بدهند.

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

دانشجویان مهندسی کشتی بنا بر سفارش ارگآن‌های خاصی همچون "شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران" پذیرفته می‌شوند و از همان ابتدا بورسیه نهادهای دریایی می‌باشند و در نتیجه آینده شغلی آن‌ها تضمین است. کارخانه‌های کشتی سازی در بوشهر، شمال و خلیج فارس نیز از کارخانه‌های مهم کشتی سازی ایران هستند که فارغ‌التحصیلان مهندسی کشتی سازی می‌توانند در آن‌ها استخدام و وارد بازار کار شوند.علاوه بر کارخانه‌های فوق مهندس کشتی ساز می‌تواند در سازمان بنادر و کشتی رانی، وظیفه ساخت سکو‌های شناور را برعهده گرفته یا به عنوان مهندس ناظر بر حـسن اجرای طرح‌های اجرایی نظارت کند و بالاخره در صنایع دریایی به کارهای تحقیقاتی بپردازد.