معرفی رشته علوم و مهندسی آب


معرفی:

رشته علوم و مهندسی آب جایگزین رشته مهندسی کشاورزی آب در دانشگاه‌ها شده است. در حقیقت جایگزینی این رشته با مهندسی کشاورزی آب، فقط تغییر یک عنوان نیست بلکه برنامه درسی این رشته بطور کامل بازنگری شده است. در برنامه درسی رشته علوم مهندسی و آب، 13 خوشه تخصصی تعریف شده و در هر خوشه بین 22 تا 24 واحد درسی پیش‌بینی شده که دانشجو می‌تواند بصورت اختیاری یکی از خوشه‌ها را انتخاب کند. این خوشه‌ها شامل آبیاری و زهکشی، سازه‌های آبی، مدیریت منابع آب، هواشناسی کشاورزی، آب و فناوری اطلاعات، آب و مهندسی محیط زیست، آب و کشاورزی، آب و توسعه، آب و اقتصاد، آب و حکمرانی، آب و حقوق، آب و مهندسی سیستم و همچنین مهندسی آثار و سازه‌های تاریخی آبی هستند. برقراری رشته علوم و مهندسی آب به منظور تربیت کارشناسان کارآمد به منظور بهره برداری مظلوب از منابع آب، با هدف افزایش تولیدات کشاورزی، امنیت غذایی در کشور، بالا بردن توانمندی کشور در صادرات محصولات کشاورزی و توسعه اقتصادی پایدار کشور، می‌باشد.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

قدرت و توان جسمی خوب، صبر و حوصله، علاقه به کار در محیط‌های طبیعی و کشاورزی، آشنایی به محیط زیست، تسلط به دروس ریاضی و فیزیک و قدرت تجزیه، تحلیل و محاسباتی بالا از جمله عوامل موفقیت در این رشته هستند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی:

علوم و مهندسی آب در مقطع کارشناسی ارشد با 3 گرایش آبیاری و زهکشی، سازه‌های آبی و مهندسی منابع آب ارائه می‌شود.

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ در بخش‌ خصوصی‌، وزارت‌ نیرو، وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، مهندسین‌ مشاور آب‌ و خاک‌، پیمانکاری‌های‌ مختلف‌ و شیلات‌ زمینه‌ کاری‌ می‌توانند مشغول به فعالیت شوند. برای‌ مثال‌ در بخش‌ شیلات‌، طراحی‌ استخر برای‌ پرورش‌ ماهی‌ در حیطه‌ کار مهندسین‌ آب‌ است‌.