تربیت یک مدیر کوچک موفق


 یکی از کارهای مهمی که هر پدر و مادری باید برای فرزندان خود انجام دهد، آموزش و یاددهی موضوعاتی است که در آینده کودکان با آن سروکار دارند و درواقع به دردشان می‌خورد.
یکی از موضوعات مهمی که پدر و مادر باید به آن توجه داشته باشند، آموزش مهارت مدیریت صحیح در تمام کارهایی است که بچه‌ها به نوعی با آن مواجه می‌شوند؛ این‌که ما بدانیم چطور هر کار مهمی را بخوبی مدیریت کنیم و به‌اصطلاح از پس آن برآییم، کمک زیادی به ما خواهد کرد تا به موفقیت بیشتری‌ دست یابیم.

اما چگونه می‌توانیم مدیر خوب و موفقی باشیم و چگونه آن را به فرزندانمان منتقل کنیم؟ بچه‌های امروز می‌توانند در آینده مدیران خوبی باشند و حتی سختی‌ها و مشکلات را بهتر مدیریت کنند؛ به شرطی که ما بتوانیم در این خصوص آموزش لازم را به آنها بدهیم.

دراین باره با دکتر زهرا رمضان‌خانی، مشاور و روان‌شناس گفت‌وگو کردیم.

 

انتخاب الگوی صحیح

وقتی ما می‌خواهیم موضوعی را به بچه‌ها آموزش دهیم، ابتدا خودمان باید الگوی خوبی برای آنها باشیم. در مورد آموزش مدیریت هم
به همین صورت است و ما باید بتوانیم الگوی خوبی در این زمینه باشیم.

وقتی خود ما نمی‌توانیم مدیریت درستی برای کارهای خانه و کارهای بیرون از خانه داشته باشیم، نمی‌توانیم الگوی مناسبی هم در این خصوص برای فرزندانمان باشیم.

ما در بسیاری مواقع از این‌که این همه کار سرمان ریخته، شکایت داریم و فکر می‌کنیم قادر به انجام آنها نیستیم.

از لحاظ اقتصادی نیز نمی‌توانیم دخل و خرج خود را به شیوه مناسبی مدیریت کنیم و معمولا در این خصوص با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

بنابراین اگر خودمان نمی‌توانیم روش‌های مدیریت درست را در موضوعات مختلف زندگی به فرزندانمان آموزش دهیم، باید برای آنها الگوی مناسبی انتخاب کنیم.

البته باید حتما خواست و علاقه خود بچه‌ها را هم در نظر بگیریم و به آن احترام بگذاریم، اما برای آموزش نحوه درست مدیریت به بچه‌ها می‌توان به این نکات توجه کرد:

 

تشویق به فعالیت‌های گروهی

بچه‌ها با ورود به اجتماع کم‌کم باید نوع زندگی بیرون از محیط خانواده را تجربه کنند. آنها می‌توانند در محیط‌های آموزشی مانند مدرسه دست به فعالیت‌های جمعی بزنند. مثلا با توجه به علاقه خود رشته ورزشی خاصی را انتخاب کنند و ببینند چگونه می‌توان مدیریت یک تیم ورزشی را برعهده گرفت. البته بچه‌ها باید یاد بگیرند همه چیز همیشه موافق میل و خواست خودشان نیست و باید تحمل شنیدن نظر و عقاید اعضای دیگر گروه را هم داشته باشند. بنابراین اگر قرار است در گروه تصمیمی گرفته شود، حتما باید طبق نظر و عقیده همه آنها باشد. هیچ کس هم نباید قصد تحمیل عقیده خود را به دیگران داشته باشد.

 

اعتماد به نفس

به فرزندتان اعتماد کنید و او را در انجام بسیاری از کارهای خانه شرکت دهید. در تصمیم‌گیری‌ها نیز نظر او را جویا شوید. مثلا یکی از راه‌های بالا بردن اعتماد به نفس این است که وقتی به رستوران می‌روید، اجازه دهید خودش غذایش را انتخاب کند یا وقتی می‌‌خواهید به مهمانی بروید اجازه بدهید خودش لباسش را انتخاب کند.

حتی به او فرصت دهید وقتی غذایش تمام شد، دم صندوق برود و خودش پول را حساب کند. به این ترتیب او فرصت بیشتری خواهد داشت با گروه‌های مختلف مردم در ارتباط باشد و از طریق معاشرت با قشرهای مختلف به شناخت و آگاهی بیشتری در چگونگی برقراری ارتباط با دیگران برسد.

 

مهارت مذاکره

فرزند شما باید بتواند مودبانه و باشهامت نظر و عقیده خود را مطرح کند و قاطعانه به درخواست‌های دیگران پاسخ مثبت یا منفی بدهد. اگر در کودکی یاد بگیریم قاطعانه اظهار نظرکنیم، در بزرگسالی و روابط اجتماعی خود نیز با مشکلات کمتری مواجه می‌شویم و می‌توانیم ارتباطات موفق‌تری داشته باشیم. ضمن این‌که برخوردار بودن از قاطعیت یکی از مهم‌ترین اصول مدیریتی است.

 

شکست

به فرزندانتان یاد بدهید اگر قرار است مثلا به عنوان نماینده یا سرپرست یک گروه در نظر گرفته شود، انتظار نداشته باشد همیشه خودش پیروز شود. همه ما گاهی به دلایل مختلف شکست می‌خوریم، اما وقتی ناامید شویم و نتوانیم آن را تحمل کنیم فرصت هرگونه پیشرفتی را از خود خواهیم گرفت.

 

تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری چیزی است که همه ما در تمام دوران زندگی در معرض آن قرار می‌گیریم. بنابراین بهتر است بچه‌ها هم هرچه زودتر آن را یاد بگیرند. آنها باید بتوانند در مواجهه با حق انتخاب‌های مختلف و با توجه به در نظر گرفتن مزایا و مضراتی که پیش‌روی آنهاست، با آگاهی و بررسی تمام جوانب، تصمیم درستی بگیرند.