معرفی رشته مهندسی مواد متالورژی صنعتی


معرفی :

گرایش متالورژی صنعتی یکی از زیر مجموعه‌های رشته مهندسی مواد است. در مهندسی مواد شناخت ساختار مواد و خواص آن و شناخت ارتباط بین این ساختار و خواص در جهت افزایش زمینه‌های کاربردی و طراحی مواد نو و ترکیبات جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  با توجه به نام و محتوی این رشته ملاحظه می‌شود که در این رشته از علم شناخت فلزات و آلیاژها در جهت کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. کلیه قطعات مکانیکی که در صنایع مختلف بکار می‌رود از فلزات و آلیاژهای گوناگونی ساخته شده اند. انواع فولادها و چدن‌های آلیاژی، آلومینیم و آلیاژهای آن، مس، منیزیم، روی و سایر فلزات به‌طور وسیع در ساخت انواع قطعات صنعتی مورد مصرف قرار می‌گیرند. این قطعات در صنایع مختلف به‌خصوص صنایع خودروسازی، هوا- فضا، هواپیماسازی، پتروشیمی، صنعت نفت و گاز، ساختمان، سازه‌های فضایی، حمل‌ونقل، صنایع نظامی به‌کار می‌روند.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم :

بطور کلی مهندس مواد علاوه‌ بر فیزیک‌ و شیمی‌ باید بر دانش‌ ریاضی‌ تسلط‌ کافی‌ داشته‌ و قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ خوبی‌ در این زمینه دارا باشد. یک‌ مهندس‌ متالورژی باید آمادگی‌ کار در شرایط‌ سخت‌ را داشته‌ باشد والبته بیش‌ از توان‌ جسمانی‌ خوب، ‌ ذهنی‌ خلاق‌ و کنجکاو داشته باشد .مهمترین مهارت‌های مورد نیاز یک مهندس مواد به این شرح است: مهارت حل مساله خلاقانه، توانایی و استعداد در ریاضی، علوم و فناوری اطلاعات، مهارت‌های ارتباطی و ارائه مطالب در حد خوب، آگاهی از فرآیندهای تولید، توانایی اولویت بندی و برنامه‌ریزی موثرو توانایی کار تیمی و تصمیم گیری. لازم بذکر است که یکی از مهم ترین مهارت‌های لازم برای یک مهندس مواد، جهت یافتن یک شغل خوب، تسلط داشتن بر نرم افزارهای تخصصی حوزه مهندسی مواد است.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی :

کارشناسی ارشد در رشته‌های : مهندسی مواد گرایش شناسایی و انتخاب مواد مهندسی، مهندسی مواد گرایش شکل دادن فلزات، مهندسی مواد گرایش جوشکاری، مهندسی مواد گرایش استخراج فلزات، مهندسی مواد گرایش خوردگی و حفاطت از مواد، مهندسی مواد گرایش سرامیک، مهندسی مواد گرایش نانومواد، مهندسی مواد گرایش ریخته گری و مهندسی پزشکی - بیومواد

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار :

فارغ‌التحصیلان‌ متالورژی صنعتی،‌ می‌توانند بعنوان مهندس مواد در مراکزی که با تولید قطعات فلزی سروکار دارند مانند صنایع ریخته‌گری، صنایع متالورژی پودر، صنایع‌ فولادسازی‌، صنایع‌ دفاع‌، هواپیماسازی‌، کشتی‌سازی‌، تراکتورسازی‌، خودروسازی‌ و ساخت‌ قطعات‌ مختلف‌ وسایل‌ خانگی‌ از جمله‌ یخچال‌، کولر، ماشین‌لباسشویی‌، تلویزیون‌ و ضبط‌ صوت‌ مشغول بکار شوند.