معرفی رشته مهندسی منابع طبیعی جنگلداری


معرفی:

هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند نسبت به طراحی و اجرای طرح‌های جنگل داری در کلیه مناطق پنج گانه رویشی ایران  متشکل از طرح‌های جاده سازی، اندازه گیری و آماربرداری، بهره برداری، جنگل شناسی و جنگل کاری و مسائل اقتصادی اجتماعی جنگل فعالیت نمایند. جنگل‌ها به عنوان اکوسیستم‌های طبیعی ضامن بقای فعالیت‌های گوناگون موجودات روی زمین بوده و از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند. جنگل به عنوان منبع طبیعی تجدید شونده، علاوه بر تامین چوب مورد نیاز انسان، در پالایش آلودگی‌های هوا، افزایش ذخایر آبی منطقه، جلوگیری از فرسایش، تولید اکسیژن و ایجاد محیطی به عنوان قطب تفریحی و گردشگری موثر است. هم چنین به همراه ده‌ها اثر دیگر، محیط زیست سالم برای سایر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی فراهم می‌کند. در سایه حفاظت و مدیریت صحیح و مناسب توسط متخصصان این رشته می‌توان بستر سرمایه گذاری‌های کلان اقتصادی و ملی را فراهم نمود و به توسعه پایدار دست یافت.

 

توانایی‌‌ها و مهارت‌های لازم:

داوطلب دوره جنگل داری باید در زمینه‌های زیست شناسی، ریاضی، زمین شناسی و اکولوژی قوی باشد، با توجه به کمیت و کیفیت درس هایی که در این رشته تدریس می‌شود، دانشجو باید از توان و دانش بالایی در زمینه‌های علوم طبیعی و ریاضی برخوردار بوده، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل طبیعی و بوم شناسی(اکولوژیکی) را داشته باشد و دارای دقت کافی در مسائل جنگل باشد.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی:

فارغ التحصیلان رشته ی مهندسی منابع طبیعی جنگلداری، فارغ از گرایش انتخابی (جنگلداری، جنگلداری شهری، جنگلداری و اکولوژی جنگل، مدیریت جنگلداری در پارک‌های جنگلی، جنگلداری مناطق خشک، جنگلداری عمومی و رشته جنگلداری (بدون گرایش))، می‌توانند در رشته‌های زیر ادامه تحصیل بدهند:

جنگل شناسی و اکولوژی جنگل،  جنگلداری،  مهندسی جنگل

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

فارغ‌التحصیلان توانمند این رشته چون هم از اطلاعات فنی - مهندسی و هم از علوم طبیعی و اقتصادی و اجتماعی مربوط به مناطق جنگلی برخوردار هستند، فرصت‌های شغلی مناسبی دارند که از آن جمله می‌توان به کارشناس متخصص در تهیه طرح‌‌های جنگلکاری و جنگلداری و سایر طرح‌های مربوط به حفاظت و توسعه جنگل‌ها در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و سازمان محیط زیست‌ اشاره کرد.

 

همچنین همکاری با شرکت‌ها و مؤسسات مجری طرح‌های راه‌سازی در زمینه نقشه‌برداری، طراحی و محاسبه و اجرای راه‌ها و جاده‌های جنگلی، فعالیت در شرکت‌های مشاوره منابع طبیعی به صورت همکاری در طرح‌های جنگلداری خصوصی و شرکت‌های بهره‌برداری از جنگل‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان مهندسی منابع طبیعی گرایش جنگلداری می‌توانند در آنها حضور داشته باشند.