مهندسی مواد متالورژی استخراجی


معرفی :

گرایش متالورژی استخراجی یکی از زیرمجموعه‌های رشته مهندسی مواد است. متالورژی استخراجی‌ شامل‌ جداکردن‌ فلزات‌ از سنگ‌ معدن‌ و تصفیه‌ آن‌ها (تولید فلزات‌)، شناخت‌ انواع‌ کوره‌ها، سوخت‌ها و فعل‌ و انفعالات‌ شیمیایی‌ می‌شود. در این رشته به هیچ وجه در مورد معدن کاری و استخراج معادن بحث نمی‌شود. این جزء مواردی است که به فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی معدن مربوط می‌شود. بلکه کار فارغ‌التحصیلان این رشته هنگامی آغاز می‌شود که سنگ معدن حاوی فلز در محل کارخانه تحویل گرفته می‌شود. در این گرایش دانشجویان، اصول و مبانی علمی استخراج فلزات را آموزش دیده و در کنار آموزش فناوریهای متداول تولید فلزات، روشهای نوین تولید فلزات را نیز می آموزند. از دیگر زمینه‌هایی که در این گرایش آموزش داده می‌شود میتوان به خوردگی و از بین رفتن فلزات و روشهای جلوگیری از آن و روشهای پوشش دهی فلزات اشاره کرد. با عملیات خاص میتوان در سطح فلزات، پوششهای خاصی ایجاد کرد که خصوصیات سطحی فلزات را بطور چشمگیری بهبود داد.

 

توانایی‌ها و مهارتهای لازم :

مهندس مواد علاوه‌ بر فیزیک‌ و شیمی‌ باید بر دانش‌ ریاضی‌ تسلط‌ کافی‌ داشته‌ و قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ خوبی‌ در این زمینه دارا باشد. بنابراین با وجود آن‌ که‌ یک‌ مهندس‌ متالورژی نباید به‌ فکر پشت‌ میزنشینی‌ بوده‌ و باید آمادگی‌ کار در شرایط‌ سخت‌ را داشته‌ باشد، اما بدون‌ شک‌ مهندس‌ این‌ رشته‌ بیش‌ از توان‌ جسمانی‌ خوب‌ نیاز به‌ ذهنی‌ خلاق‌ و کنجکاو دارد.مهمترین مهارت‌های مورد نیاز یک مهندس مواد به این شرح است: مهارت حل مساله خلاقانه، توانایی و استعداد در ریاضی، علوم و فناوری اطلاعات، مهارت‌های ارتباطی و ارائه مطالب در حد خوب، آگاهی از فرآیندهای تولید، توانایی اولویت بندی و برنامه‌ریزی موثرو توانایی کار تیمی و تصمیم گیری. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین مهارت‌های لازم برای یک مهندس مواد، جهت یافتن یک شغل خوب، تسلط داشتن بر نرم افزارهای تخصصی حوزه مهندسی مواد است.

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی :

کارشناسی ارشد در رشته‌های : مهندسی مواد گرایش شناسایی و انتخاب مواد مهندسی، مهندسی مواد گرایش شکل دادن فلزات، مهندسی مواد گرایش جوشکاری، مهندسی مواد گرایش استخراج فلزات، مهندسی مواد گرایش خوردگی و حفاطت از مواد، مهندسی مواد گرایش سرامیک، مهندسی مواد گرایش نانومواد، مهندسی مواد گرایش ریخته گری، مهندسی پزشکی - بیومواد

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار :

فارغ‌التحصیلان‌ متالورژی استخراجی‌ می‌توانند بعنوان مهندس مواد، جذب‌ مراکزی‌ شوند که‌ به‌ فرآیند استخراج‌ و تولید مواد اولیه‌ فلزی‌ (آهنی‌ و غیرآهنی‌) از کانه‌های‌ مربوط‌ می‌پردازند. برای مثال می‌توانند در صنایع‌ نفت‌ و پالایش‌ و همچنین‌ صنایع‌ آهنی‌ و غیرآهنی‌ مانند ذوب‌ آهن‌ اصفهان‌، مجتمع‌ مس‌ سرچشمه‌ و آلومینیم‌ اراک‌ فعالیت‌ کنند. هم چنین  علاوه بر کار در کارخانجات تولید فلزات، می‌توانند در مراکز تحقیقاتی در ارتباط با تولید فلزات نیز مشغول به کار شوند.