کارشناسی فیزیک هواشناسی


معرفی:

فیزیک گرایش هواشناسی یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها در علم فیزیک به خصوص برای علاقمندان می‌باشد. هواشناسی به مفهوم امروزی علمی نوپا در کشور ایران است. هواشناسی شاخه‌ای تخصصی از فیزیک پیشرفته‌ است که از ابزارهای ریاضی پیچیده‌ای بهره می‌گیرد و بر همه علوم فیزیک تکیه‌ای استوار دارد. گرایش‌ هواشناسی‌ اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و متنوعی‌ درباره‌ انواع‌ پدیده‌های‌ جوی‌ و برخورد علمی‌ با آن‌ها ارائه‌ می‌دهد و همچنین‌ با مطالعه‌ دینامیک‌ وضعیت‌ هوا می‌توان‌ بررسی‌ کرد که‌ شرایط‌ هوا چگونه‌ تغییر کرده‌ و چه‌ پارامترهایی‌ برای‌ ایجاد این‌ تغییر لازم‌ است‌.

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم:

کنجکاوی زیاد، دقت و تمرکز فراوان، صبر و حوصله، توانمندی بالا در دروس فیزیک و ریاضی، قدرت تحلیلی خوب، داشتن روحیه‌ی مطالعه‌ی زیاد و انجام آزمایش‌های مستمر از جمله عوامل تعیین کننده برای موفقیت در این رشته می‌باشند.

 

مقاطع بالاتر تحصیلی:

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در11 گرایش فیزیک هسته‌ای، فیزیک ذرات بنیادی، فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک حالت جامد، فیزیک بنیادی، فیزیک نجومی، فیزیک ماده چگال، فوتونیک، آموزش فیزیک، نانو فیزیک و مهندسی الکترواپتیک ادامه تحصیل دهند.

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار:

فارغ‌التحصیلان این رشته در حد کارشناسی می‌توانند در سازمان‌های مختلف کشور از قبیل صداوسیما، برنامه و بودجه، در صنعت مخابرات و ارتباطات، مراکز تولید قطعات غیرهادی و سلول‌های خورشیدی و صنایع تولید و نگهداری لیزر در صنعت، پزشکی و نظامی و دیگر صنایع مختلف مفید واقع شوند. همچنین دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند به عنوان کارشناس هواشناسی نیز به فعالیت بپردازند.