معرفی رشته اقتصاد حمل و نقل


معرفی :

هدف از تاسیس چنین گرایشی آشنا نمودن دانشجویان با مفاهیم و ویژگیهای اقتصادی حمل و نقل ، روشهای حمل و نقل سنتی و مدرن ، انتخاب وسیله ارزیابی خدمات حمل و نقل ، ارزشیابی طرحها و پروژه‌های حمل و نقل و مواردی دیگر از این نوع و بررسی نظریه‌های گوناگون ارائه شده در زمینه ارتباطی حمل و نقل و توسعه اقتصادی است . در این گرایش همچنین نکات ویژه ای در خصوص حمل و نقل زمینی ، دریایی ، هوایی ، خطوط و لوله‌های نفتی مورد بررسی قرار می گیرد. اقتصاد حمل و نقل از دو بخش تشکیل شده است :یکی زیر ساختارهای حمل و نقل و دیگری وسایل حمل و نقل .

 

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم :

داشتن مهارت در زمینه ی ریاضیات و آمار . همچنین توانایی بررسی مسائل ویژه حمل و نقل از جمله سرمایه گذاری در توسعه حمل و نقل ، اثرات خدمات حمل ونقل در بهای تمام شده کالاها ، چگونگی حمل و نقل شهری و نقش حمل و نقل در توسعه اقتصادی

 

مقاطع بالاتر از کارشناسی :

اقتصاد انرژی، اقتصاد و تجارت الکترونیک، بانکداری اسلامی، برنامه‌ریزی سیستمهای اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، علوم اقتصادی (با1 گرایش )، اقتصاد نفت و گاز، اقتصاد اسلامی

 

کاربرد این رشته و وضعیت بازار کار :

 برخی از مشاغلی که ارتباط نسبی با این رشته دارند و شاید بیشتر فارغ‌التحصیلان کارشناسی اقتصاد در آنها استخدام می شوند ، عبارتند از : کارمند بانک رییس بانک (پس از کسب تجربه) ، کارشناس گمرک ، تحلیل‌گر مالی (و اقتصادی) ، حسابدار ، پژوهشگر اقتصادی ، کارشناس / مدیر آموزش ، کارشناس تحقیقات بازار و روزنامه نگار (خبرنگار اقتصادی)

 همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی ، وزارت بازرگانی و وزارت راه و ترابری از جمله دستگاههایی هستند که کارشناسان علوم اقتصادی با گرایش اقتصاد حمل ونقل می‌توانند در آنها به انجام فعالیت و کار مشغول گردند .