۸ توصیه ساده برای ورزش روزه داران


برخلاف تصور خیلی‌ها که احساس می‌کنند در ماه رمضان نمی‌توانند ورزش کنند، داشتن آگاهی‌های مناسب در این زمینه باعث می‌شود تا روزه‌داران علاوه بر بعد معنوی به پرورش جسم بپردازند. در واقع روزه‌داری با ورزش منافاتی ندارد چه بسا خلق و خوی روزه‌دار را در روزهای طولانی فصل گرم سال بهتر می‌کند.

 

۱ـ اگر به‌دنبال آرامش هستید حتما ورزش کنید. انجام تمرینات سبک ورزشی بویژه حرکات کششی چند ساعت بعد از افطار راهکار مناسبی است که ما پیشنهاد می‌کنیم چون رخوت و سستی را از تن بیرون می‌کند و باعث می‌شود فردای بانشاطی داشته باشید.

 

ورزش، استرس شما را کم می‌کند. اگر با دهان روزه مشغول کارهای پردردسر هستید، توصیه ما را جدی بگیرید. ورزش بعد از افطار سبب استقامت فکری در محل کارتان می‌شود. تحمل‌تان را برابر برخی ناملایمات روزانه بیشتر می‌کند. باور ندارید؟ امتحان کنید.

 

۲ـ چقدر حاضرید به باشگاه‌های ورزشی و به فروشگاه‌های اینترنتی پول بدهید تا چند سایز کم کنید؟ چقدر در پارک‌ها می‌دوید تا اندام متناسبی داشته باشید و لباس شیک بپوشید؟ از تجمع چربی نگرانید؟ ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند و در سوخت و ساز بدن موثر است. ورزشکاران روزه‌دار بر مشکلات گوارشی غلبه می‌کنند و به‌دلیل رعایت رژیم غذایی در کنار فعالیت ورزشی مشکل نوسان قند خون ندارند. روزه‌داری برنامه ورزشی‌تان را خراب نمی‌کند، فقط توجه داشته باشید چی می‌خورید و کی می‌خورید.

 

۳ـ لطفا بدون ایراد گرفتن از ورزش در روزه‌داری، سحر از رختخواب بلند شوید. وعده سحر را حذف کنید خودتان ضرر می‌کنید چون بیشتر انرژی بدن از خوردن سحری تامین می‌شود.

 

ورزشکاری که سحری نمی‌خورد در طول روز دچار ضعف و بی‌حالی می‌شود، آن وقت تقصیرها را به گردن روزه‌داری می‌اندازد، در صورتی که بیداری سحر منافاتی با روزه و ورزش ندارد. لطفا در وعده سحر افراط و تفریط نکنید. به این معنا که یا نخورید و کم بخورید یا پر خوری کنید. در هر دو صورت روز خوبی نخواهید داشت.

 

۴ـ چرا کم یا پرخوری در ماه رمضان بد است؟ ورزشکاری که وعده سحری تا می‌تواند می‌خورد، چند دقیقه بعد فشار زیادی در معده احساس می‌کند. اگر همان موقع دوباره بخواهد بخوابد که نور علی نور است؛ بازگشت غذا با مری و حالت اسیدی معده و درد و نفخ معده. اجازه بدهید جلوتر نرویم. ورزشکاری که وعده سحری را جدی نمی‌گیرد و نمی‌خورد به نوعی دیگر دچار مشکل می‌شود. این افراد مراقب باشند در گرمای تابستان و ساعات طولانی روزه‌داری دچار غش و ضعف نشوند. این دسته افراد از بی‌حالی خودشان در طول روز کلافه‌اند.

 

۵ ـ‌ خوردن مایعات در سحر توصیه می‌شود، اما نه یک‌جا بلکه در فاصله افطار تا سحر باید آب نوشید. سبزی و میوه‌های آبدار یادتان نرود.

 

در سحر پروتیئن به اندازه کافی مصرف کنید. یک لیوان آب میوه تازه و یک لیوان شربت عسل، وعده سحری را لذت‌بخش‌تر می‌کند و با احساس خوبی روزه‌داری را آغاز می‌کنید.

 

لیموترش تازه معجزه می‌کند. رژیم غذایی سحر بهتر است شامل مواد غذایی متنوعی باشد. در مصرف پروتئین‌ها دقت کنید حجم زیادی از این غذاها نخورید. سرخ‌کردنی‌ها را کم کنید. تهیه غذا به صورت آب‌پز و بخارپز بیشتر توصیه می‌شود.

 

۶ ـ حتما تاکنون به این فکر کرده‌اید که در زمان افطار مهم‌ترین نیاز بدن چیست؟ بله یک منبع انرژی به شکل گلوکز (قند خون). خرما بهترین منبع انرژی برای تامین قند خون هنگام افطار است.

 

اگر خرما را با شیر یا یک فنجان آب ولرم نوش جان کنید به معده‌تان فشار نمی‌آید. توجه کنید بعد از حدود ۱۸ ساعت نخوردن به‌یک باره نمی‌توانید معده‌تان را پر کنید. سوپ سبزی بارشته برای حفظ تعادل قند، توصیه می‌شود. چای کمرنگ بنوشید. بتدریج غذا بخورید اما پرچرب نه. چربی زیاد مانع از فعالیت مناسب شما حین ورزش می‌شود.

 

۷ـ‌ در این روزها که افطار حدود ساعت ۹ شب است، پیدا کردن زمان مناسب ورزش کمی سخت می‌شود. بهترین زمان ورزش در شرایط عادی چهار ساعت بعد از خوردن غذا توصیه شده است، اما در ماه رمضان و زمانی که چهار ساعت بعد از افطار رختخواب هستید، تکلیف ورزش کردن چیست؟ ورزش کردن بلافاصله بعد از افطار موجب خستگی، وارد آمدن فشار بر سیستم عصبی، مفصلی، گوارشی و بویژه عضلانی است که در نهایت ممکن است موجب بیماری‌ها و آسیب‌های ورزشی شود. بنابراین در طول روز حرکات ورزشی سبک داشته باشید.

 

۸ ـ‌ ورزشکاران سعی کنند در ماه رمضان تمرینات ورزشی سبک‌تری داشته باشند، چون تمرینات سنگین موجب از دست دادن نمک، آب زیاد و ضعف شدید در ورزشکار می‌شود.

 

اگر در روزهای قبل یک ساعت ورزش می‌کردید، هنگام روزه‌داری این مدت را به ۳۰ دقیقه تعدیل کنید. در ساعت گرم روز ورزش نکنید و مراقبت‌های پزشکی روزه و ورزش را در نظر بگیرید. ورزشکاران قهرمانی نیز ساعت زیستی بدن را مورد توجه قرار دهند. با توصیه پزشک تغذیه روزه بگیرند بویژه باید در هفته اول ماه رمضان دقت کنند تمرینات هوازی با شدت زیاد انجام ندهند.