* معرفی رشته
تصویربردار کسی است که با اتکاء به دانش مبانی هنرهای تجسمی و ضمن رعایت اصول ایمنی و بهداشتی از عهده آمادهسازی و به کارگیری صحیح تجهیزات و لوازم تصویربرداری، نورپردازی صحنههای داخلی، نورسنجی و تنظیم رنگ، نور و کادر دوربین، تصویربرداری، تصویربرداری روی دست، نوشتن فیلمنامههای کوتاه، طراحی استریبوردهای ساده، مدیریت و کارگردانی پروژههای تصویربرداری برآید.
* سطح آموزشی مهارتها
سطح آموزشی مهارتها شامل تربیت نیروی انسانی متخصص در سطوح نیمه ماهر و ماهر و استادکاری در استفاده از هنر تصویربرداری برای ثبت لحظات تاریخی اجتماعی سیاسی، تربیت نیروی مورد نیاز در سطح دیپلم جهت ارائه خدمات در بخش تصویربرداری (مجالس ـ مراکز صنعتی ـ فیلمهای آموزشی) است.
فرد با رسیدن به توانایی هنر تدوین و میکس و همچنین دانش استفاده از رایانه میتواند ضمن رعایت اصول ایمنی و بهداشتی، پس از آمادهسازی سختافزار و نرمافزارهای مورد نیاز در تدوین و میکس رایانهای، بعد از بازبینی فیلمهای برداشت شده و تهیه تایم کد و ذخیرهسازی فیلمهای برداشت شده در رایانه، آنها را تدوین کرده، صدا و موسیقی مناسب را روی آن میکس کند و پس از مراحل پردازش فیلم و ذخیرهسازی آن با فرمتهای مناسب، آن را به صورت کاست ویدئویی و لوح فشرده تحویل دهد.
آمادهسازی و به کارگیری صحیح تجهیزات و لوازم تصویربرداری، نورپردازی صحنههای داخلی، نورسنجی و تنظیم رنگ، نور و کادر دوربین، تصویربرداری، تصویربرداری روی دست، نوشتن فیلمنامههای کوتاه، طراحی استریبوردهای ساده، مدیریت و کارگردانی پروژههای تصویربرداری از قابلیتها و توانمندیهای متعددی است که هنرجویان در این رشته بدان دست خواهند یافت.
* آینده تحصیلی و شغلی
ـ به کارگیری نیروی متخصص در امر استفاده از هنر عکاسی و تصویربرداری برای ثبت لحظات تاریخی، اجتماعی، سیاسی و همچنین اشتغال این نیروها در عکاس پزشکی، علمی و صنعتی.
ـ استفاده از نیروهای متخصص در هنر معماری و استخدام در شرکتهای تبلیغاتی.
ـ جذب و استخدام در لابراتورهای چاپ عکس و آتلیه عکاسی.
هدف از طراحی رشتههای کاردانش تامین نیاز بازار کار و نیروی کار ماهر است و فارغالتحصیلان این رشته مستقیما میتوانند وارد بازار کار شوند، اما اگر دانشآموختگان این رشته تمایل به ادامه تحصیل داشته باشند، پس از اخذ دیپلم حرفهای میتوانند برای ادامه تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و مؤسسات آموزشی عالی و آموزشکدههای فنی و حرفهای و دانشگاه علمی و کاربردی در رشتههای زیر در مقطع تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل دهند:
رشته حرفهای تبلیغات، چاپ و نشر، هنرهای تجسمی، سینما و جلوههای ویژه، بازیهای رایانهای، گرافیک و تصویرسازی، روابط عمومی پویانمایی (انیمیشن)
* ساعت آموزش
رشته «تصویربرداری» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگیهای عمومی، 54 ساعت شایستگیهای فنی و 9 ساعت شایستگیهای غیرفنی است.
استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «طراحی گرافیکی سیاه و سفید متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «تایپ رایانهای متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «طراحی گرافیکی رنگی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «تصویربرداری متشکل از 4 واحد نظری و 10 واحد عملی»، «تدوین و میکس رایانهای متشکل از 4 واحد نظری و 10 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.