معرفی رشته «عیب یابی و مونتاژ سیستم های رایانه ای»


*معرفی رشته

امروزه با گستردگی تولید و استفاده ابزارها و سیستم‌های دیجیتالی، کامپیوتری و تلفن‌های همراه در بین عموم مردم، آموزش هنرجویان علاقه‌مند به رشته مهارتی عیب‌یابی و مونتاژ سیستم‌های کامپیوتری در هنرستان‌های کاردانش به منظور تامین نیروی شاغل مورد نیاز بازار کار امری مهم است لذا این رشته در برخی از هنرستان‌ها پایه‌گذاری شده است.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان این رشته علاوه بر آموزش دروس عمومی و کاربردی عمومی رایانه، استانداردهای متنوعی در حوزه روش‌های عیب‌یابی و تعمیر انواع سیستم‌های دیجیتالی را می‌گذرانند. از جمله استانداردهای اصلی این رشته مهارتی به موارد زیر اشاره می‌شود:

1-استاندارد کاربردی تبلت: در این استاندارد نصب و اجرای برنامه‌ها، انجام کارهای اصلی و اولیه در TABLET، کاربردی از قابلیت‌های به ویژه کار با ارتباطات، کار با اطلاعات شخصی، اتصال‌ به انواع شبکه‌، اتصال به اینترنت، تنظیمات و انجام عیب‌‌یابی و اقدامات احتیاط مربوط به ایمنی تبلت‌ها آموزش داده می‌شود.

2-استاندارد تعمیرکار عمومی و ماهر رایانه شخصی: در این استاندارد نحوه کارکرد با تجهیزات اندازه‌گیر مانند مولتی‌متر و فرکانس‌متر، بررسی مواد اولیه الکترونیک‌ و مفاهیم اولیه کار با تجهیزات لحیم‌کاری مانند هیتر و هویه، تحلیل مادربرد پیسی و شم تیکان، بررسی انواع ایرادات مادربردها، لحیم‌کار پیشرفته، پروگرام کردن و آپدیت کردن انواع آیسی‌های قابل برنامه‌ریزی، کار با انواع تسترها و دیباگرها، عیب‌یابی و رفع عیب پاور و موارد بسیار دیگری در این حوزه آموزش داده می‌شود.

3- استاندارد تعمیرکار لپ‌تاپ: در این استاندارد موارد پرکاربردی مانند آشنایی فرد با مدارات الکترونیکی لپ‌تاپ، تعمیر و تعویض قطعات توانایی عیب‌یابی و تعمیر و تعویض ...، LED، LCD، KEYBOARD، توانایی عیب‌یابی و تعمیر شارژر و باتری لپ‌تاپ و توانایی بازیابی اطلاعات هارد دیسک و باز کردن قفل BIOS آموزش داده می‌شود.

4-استاندارد تعمیر کار تلفن همراه: در این استاندارد به هنرجو مواردی مانند توانایی شناخت اصول و مبانی برق و الکتریسیته، توانایی شناخت اصول و مبانی الکترونیک عمومی، توانایی و شناخت اصول و مبانی مخابرات عمومی و کاربردی، توانایی بررسی قسمت‌های اصلی موبایل و نحوه کاربردی آنها، توانایی تشخیص عملکرد، عیب‌یابی، تعمیر و تعویض قطعات طبقه رادیویی، توانایی بررسی عملکرد و عیب‌یابی بلوک کنترل دیجیتال، قطعات غیرفعال و آی‌سی‌های راه‌انداز، توانایی شناخت ابزار و لوازم تعمیرات نرم‌افزاری تلفن همراه و سیستم‌ عامل‌های آن آموزش داده می‌شود.

* آینده تحصیلی و شغلی

آینده تحصیلی: هنرجویان بعد از اخذ دیپلم این رشته مهارتی می‌توانند در مقطع کاردانی در همه دانشگاه‌ها در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند.

آینده شغلی: با توجه به آموزش‌های کاربردی در این رشته مهارتی، فارغ‌التحصیلان به راحتی جذب بازار کار می‌شوند و این امکان برای آنها فراهم است که در شرکت‌های عیب‌یابی و تعمیرات لوازم دیجیتالی و الکترونیکی مشغول به کار شوند.

فارغ‌التحصیلان این رشته مهارتی همچنین توانایی ایجاد محیط‌های کسب و کار مختص به خود نیز هستند و به دلیل زود بازده بودن این حرفه امکان توسعه فعالیت‌های شغلی خود را خواهند داشت.

* ساعت آموزش

رشته «عیب‌یابی و مونتاژ سیستم‌های رایانه‌ای» دارای 107 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 52 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «کاربر رایانه متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «کاربر نرم‌افزار اداری متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «اسمبل و ارتقا دهنده کامپیوترهای شخصی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «کارور tablet متشکل از 0.5 واحد نظری و 0.5 واحد عملی»، «کارور عمومی رایانه شخصی متشکل از 0.5 واحد نظری و یک واحد عملی»، «کاربر اندروید متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «مونتاژ رایانه متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «شهروند الکترونیکی (e-citizen) متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «تعمیرکار laptop متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «تعمیرکار ماهر pc-laptop متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «تعمیرکار تبلت، فیلت و ساعت هوشمند متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «بازاریابی الکترونیکی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «تعمیرکار عمومی رایانه شخصی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «تعمیرکار تلفن همراه متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «مدیر فروشگاه اینترنتی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «CompTIA+A متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.