معرفی رشته «نقشه کشی ساختمان»


* معرفی رشته

هنگامی که وارد یک شهر می‌شوید در نگاه اول چه می‌بینید؟ ساختمان‌ها، راه‌ها، پل‌ها، فرودگاه و پایانه‌های مسافربری و همه این‌ها و هر آنچه که مربوط به عمران و نوسازی و آبادانی می‌شود، در حیطه فعالیت یک متخصص ساختمان قرار دارد.

 به عبارت دیگر رشته ساختمان بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران کشور است یعنی هر چیزی که به آبادانی یک کشور باز می‌گردد در حیطه کار یک متخصص ساختمان قرار می‌گیرد.

مسکن برای آرامش و امنیت خانواد‌ه‌ها که مجموعه جامعه را می‌سازند، امری معمولی و عادی به حساب نمی‌آید. مسکن مناسب و مطمئن محلی برای تمدید قوای انسانی و محلی برای پایبندی اعضای خانواده به اصول ارزشمند انسانی است. 

امروزه پیشرفت تکنولوژی و کاربرد روزافزون انواع مصالح ساختمانی و فنون جدید عملیات اجرایی، صنعت ساختمان‌سازی را دگرگون و پیچیده نموده و به این رشته اهمیت و جذابیت خاصی بخشیده است.

علم و هنر به کمک وسایل و ابزار، علائم و خطوط را در هم می‌آمیزد و به متخصصین این توانایی را می‌دهد که شما را یاری نمایند تا در محیطی زیبا، مطمئن و زیبا زندگی کنید.

کسانی که مایل به تحصیل در این رشته هستند در طی دوران تحصیل با عملیات اجرایی ساختمان‌سازی، محاسبات فنی و نقشه‌کشی ساختمان، مواد و مصالح ساختمان، ایستایی ساختمان، فناوری ساختمان‌های فلزی و بتنی، قالب‌بندی و آرماتوربندی، کار با دوربین‌های نقشه برداری و ... آشنا می‌شوند. 

* سطح آموزشی مهارت‌ها 

دانش‌آموزان طی سه سال آموزشی در این رشته تمام دروس عمومی و مهارتی را گذرانده و فارغ‌التحصیل می‌شوند و توانایی نقشه‌خوانی، ترسیم نقشه معماری، سازه، تاسیساتی و ... را کسب می‌کنند.

* آینده تحصیلی و شغلی 

1- فارغ‌التحصیلان به عنوان نقشه‌کش در شرکت‌های ساختمانی مشغول به کار خواهند شد و توانایی ترسیم تمام نقشه‌های فاز یک را به کمک رایانه خواهند داشت.

2- گواهی مهارتی هنرجویان فارغ‌التحصیل از طرف وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌شود و هنرجویان می‌توانند با این گواهی به عنوان مجوز کار در تمام دفاتر فنی و مهندسی ساختمان مشغول به کار شوند.

3- در صورت ادامه تحصیل در مدارج عالی و دانشگاهی می‌توانند به عنوان مهندس عمران یا معماری و اخذ پروانه اشتغال از سازمان مهندسی ساختمان در طراحی و نظارت ساختمان‌ها و ابنیه مشغول به کار شوند.

* ساعت آموزش

رشته «نقشه کشی ساختمان» دارای ۱۰۶ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت دروس عمومی، ۲ ساعت شایستگی‌های پایه، ۵۳ ساعت شایستگی‌های فنی و ۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از ۳ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «نقشه‌کشی عمومی ساختمان درجه ۲ متشکل از ۵ واحد نظری و ۶ واحد عملی»، «نقشه‌کشی معماری درجه ۱ متشکل از ۵ واحد نظری و ۶ واحد عملی»، «نقشه‌کشی سازه درجه ۱ متشکل از ۵ واحد نظری و ۶ واحد عملی»، «طراحی معماری با نرم آفزار DMAX متشکل از ۲ واحد نظری و ۲ واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.