معرفی رشته «برنامه نویسی پایگاه داده»


* معرفی رشته

اگر به نفوذ و کاربرد کامپیوتر در عرصه‌های مختلف اجتماعی دقت شود، نیاز جامعه به نیروی انسانی متخصص در این رشته مشخص خواهد شد.

کاربرد کامپیوتر در زمینه‌های علمی ـ تجاری ـ اداری ـ آموزشی و... گسترش شبکه‌های کامپیوتری و استفاده از کامپیوتر در ارتباطات (IT و ICT) و تحقیقات مختلف نیاز روزافزون جامعه را به نیروی متخصص در این رشته بیش از پیش نمایان ساخته است.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پنج استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد به توانایی‌های ذیل دست می‌یابند:

1ـ استاندارد کاربر رایانه: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی در امور مربوط به ارتباط با کامپیوتر و IT در مراکز و مؤسسات دست می‌یابد.

2ـ استاندارد کاربر نرم افزار اداری: در این استاندارد هنرجو کار با سیستم‌های نرم‌افزار اداری در راستای کار شرکت‌ها و مؤسسات جهت تهیه اسناد را فرامی‌گیرد.

3ـ استاندارد مهارت عمومی برنامه‌نویسی: که در آن هنرجو جهت تجزیه و تحلیل و طراحی، مستندسازی سیستم‌های کامپیوتری، امور نرم‌افزاری در مراکز و مؤسسات و شرکت‌های IT را آموزش می‌بیند.

4ـ استاندارد طراحی صفحات وب: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی کار در محیط صفحات وب، طراحی صفحات وب، اضافه کردن صوت و تصویر به صفحات وب، ایجاد ارتباط بین صفحات، قالب‌بندی صفحات و امکانات دیگر Front Page دست می‌یابد.

5ـ استاندارد برنامه‌نویسی html برای صفحات وب: در این استاندارد هنرجو علاوه بر مهارت کار با رایانه شخصی در صفحات وب، با ساختار زبان برنامه‌نویسی HTML کار با متن، کار با چند رسانه‌ای در صفحات وب، ‌دسته‌بندی اطلاعات با استفاده از لیست‌ها و جدول‌ها، برقراری ارتباط HTML با کدهای دیگر را آموزش می‌بیند.

* آینده تحصیلی و شغلی

شرایط و نحوه ادامه تحصیل: هنرجویان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی ـ دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل دهند. همچنین با سه ساله شدن دوره دوم متوسطه در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود ادامه تحصیل دهند.

آینده شغلی و بازار کار: فارغ التحصیلان می‌توانند به عنوان برنامه‌نویس پایگاه داده در مراکز دولتی و خصوصی، در برنامه‌نویسی شرکت‌ها، طراحی اتوماسیون اداری، پشتیبانی سایت‌های کامپیوتر، طراحی پروژه‌های بانک اطلاعاتی، برنامه‌سازی سیستم‌های کاربردی، نصب نرم‌افزارها راهبر کنترل فرایندهای صنعتی، مربی آموزشی و... مشغول به کار شوند.

* ساعت آموزش

رشته «برنامه‌نویسی پایگاه داده» دارای 110 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه، 55 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی ۱ متشکل از 2 واحد نظری»، «کاربر رایانه متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «کاربر نرم‌افزار اداری متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «مهارت عمومی برنامه‌نویسی متشکل از 2 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «طراحی صفحات وب متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «برنامه نویسی html برای صفحات وب متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «ریاضی ۲ متشکل از 2 واحد نظری»، «کاربر بانک اطلاعاتی sql access متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «برنامه‌نویسی windows application متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «برنامه‌نویسی web application متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «توسعه دهنده وب یا php متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «شهروند الکترونیکی(e-citizen) متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.