معرفی رشته «تعمیر موتورهای دیزل دریایی»


*معرفی رشته

با توجه به نیاز روزافزون به حمل و نقل دریایی و شناورهای کوچک و بزرگ برای استفاده‌های گوناگون صنایع دریایی کشور نیاز به جذب و تربیت افراد متخصص در این صنعت وجود دارد که یکی از این تخصص‌های مورد نیاز آن کاردان فنی کشتی است.

این افراد تخصص لازم را برای تعمیر و نگهداری موتورها و دستگاه‌های فنی روی شناورهای مختلف اعم از تجاری و نظامی مانند ناوچه‌ها، یدک‌کش‌های تدارکاتی، تعمیراتی، مسافری کوچک، هیدروگرافی و اقیانوس‌شناسی و قایق‌های کوچک را دارند.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

آشنایی با انواع شناورها و انواع سیستم‌های محرکه؛ انواع تعمیراتی که بر روی شناورها انجام می‌شود؛ حوضچه‌ خشک و انواع تعمیراتی که در آن انجام می‌شود؛ قسمت‌های مختلف کشتی؛ نحوه کارکرد موتورهای درونسوز (پیستونی)؛ کارکرد موتورهای توربینی؛ تعمیرات سیستم‌های مختلف کشتی شامل موتورهای ژنراتور، آتش‌نشانی، موتور اصلی، سکان و مخازن؛ کارکرد وینچ و مدارات هیدرولیکی؛ تعمیرات موتورهای قایق و... .

*آینده تحصیلی و شغلی

فارغ‌التحصیلان در این رشته می‌توانند تحصیلات خود را در مقاطع بالاتر این رشته با گرایش‌های مرتبط با آن در دانشگاه‌های کشور ادامه دهند.

در ضمن با توجه به مهارت کسب‌شده خویش می‌توانند در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف نظامی و کشوری مسئولیت تعمیر و نگهداری موتورها و دستگاه‌ها و تجهیزات روی آنها را به عهده گرفته و سپس با داشتن حداقل 5 سال تجربه عملی بر روی شناورها در دریا به عنوان تکنسین ارشد موتورخانه با کمک ناظر مهندس کشتی در کشتی‌های اقیانوس‌پیما فعالیت کنند.

* ساعت آموزش

رشته «تعمیر موتورهای دیزل دریایی» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 4 ساعت شایستگی‌های پایه، 48 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «سرویس و نگهداری خودرو متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «تعمیرکار موتورهای بنزینی قایق متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «فیزیک متشکل از 2 واحد نظری»، «تعمیرکار موتورهای دیزل دریایی متشکل از 5 واحد نظری و 12 واحد عملی»، «تعمیرکار سیستم سوخت‌رسانی موتورهای دیزل(پمپ‌ساز) متشکل از 3 واحد نظری و 7 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.