معرفی رشته «ماشین های الکتریکی»


*معرفی رشته

رشته‌های ماشین‌های الکتریکی شامل مباحث ساخت و تعمیر انواع ترانسفورماتورها، الکتروموتورهای 3 فاز، تکفاز، موتورهای DC و مولدهای کوچک است.

تمام کشورهای صنعتی و نیمه صنعتی هم در زمینه تولید و هم در زمینه تعمیر و نگهداری نیاز به فارغ‌التحصیلان ماهر و به روز در این رشته دارد.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی و اختیاری یک استاندارد مهارت شغلی را در طول دوره تحصیلی خود خواهند گذراند. این استاندارد و توانایی‌های آن عبارتند از:

استاندارد تعمیرکار ماشین‌های الکتریکی درجه 2: پس از گذراندن دوره‌های آموزشی هنرجوی این رشته می‌تواند از عهده سیم‌کشی و نصب تجهیزات مدارات الکتریکی پایه و وسایل حفاظتی، شناخت ترانسفورماتورها و سیم‌پیچی ترانسفورماتورهای تک‌فاز، شناخت موتورهای آسنکرون سه فاز و تعمیر و سیم‌پیچی آنها، شناخت موتورهای تک‌فاز و سیم‌پیچی آنها، راه‌اندازی موتورهای آسنکرون 3 فاز و تک فاز با کلیدهای دستی و شناخت قطعات الکترونیکی برآید.

*آینده تحصیلی و شغلی

هنرجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این رشته پس از گذراندن دوره متوسطه می‌توانند در رشته‌های تعمیر ماشین‌های الکتریکی، برق صنعتی و سایر رشته‌های مرتبط در مقطع کاردانی در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، جامع علمی ـ کاربردی و آزاد اسلامی ادامه تحصیل دهند. همچنین با توجه به سه ساله شدن دوره تحصیلی هنرستان‌ها، هنرجویان می‌توانند در مقطع کارشناسی در رشته‌های مرتبط ادامه تحصیل دهند.

زمینه کاری و اشتغال در این رشته بسیار گسترده و وسیع است. هنرجویان این رشته پس از گذراندن استانداردهای این رشته و کسب مهارت لازم می‌توانند با حداقل سرمایه یک کارگاه کوچک در رشته تحصیلی خود احداث نموده و زیر نظر نظام صنفی کشور، زمینه خود اشتغالی و کارآفرینی خود را فراهم کنند.

این کارگاه می‌تواند به صورت یک کارگاه تولیدی کوچک یا کارگاه تعمیری باشد. همچنین با عقد قرارداد با شرکت‌های خصوصی و دولتی در زمینه تعمیر و بازپیچی الکتروموتورها، ترانسفورماتورها و مولدهای کوچک مشغول به کار شوند. همچنین به عنوان اپراتور کنترل کیفی، کارگر ماهر، تکنسین متخصص و یا کارگر فنی ماهر رفع عیب، در خطوط تولید ماشین‌های الکتریکی به کار گرفته شوند. کارخانه‌های بزرگ کشورمان از جمله موتوژن، ایران ترانسفو، جمکو، شرکت مپنا، الکتروژن و... نیاز دائمی به کارگر ماهر این رشته دارند.

*ساعت آموزش

رشته «ماشین‌های الکتریکی» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 48 ساعت شایستگی‌های فنی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 4 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی 1 متشکل از 2 واحد نظری»، «تعمیرکار ماشین‌های الکتریکی درجه 2 متشکل از 12 واحد نظری و 12 واحد عملی»، «مونتاژکار و نصاب تابلوهای برق متشکل از 6 واحد نظری و 6 واحد عملی»، «راه‌اندازی پمپ‌های صنعتی متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.