پاسخ رتبه برتر کنکور که می خواهد قاضی شود به یک سوال؛ با دزد ۸ نارنج چه برخوردی می کنی؟


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن قصابان برنده رتبه 6 کنکور در رشته انسانی از شهر تهران شد. او در دبیرستان دولتی دهخدا منطقه 14 و در خیابان پیروزی تحصیل کرده است. در ادامه مصاحبه ای کوتاه را با او بخوانید:

تصمیمتان را برای آینده گرفته اید؟

بله، می روم دانشگاه علوم قضایی. دانشگاه قوه قضاییه مشخص است قاضی می خواهم بشوم.

قاضی شدن را دوست دارید؟

آره.

چه چیز قاضی بودن را دوست دارید؟

قاضی شدن عجیب است. پزشکی و برق را همه دوست دارند ولی قاضی شدن را آدمهای خاصی دوست دارند. در برخی آدمها این هست دیگر، دوست دارند قاضی شوند.

لطف قاضی شدن چیست؟

یک چیزهایی در درون آدم است. توانایی ها دارد.

قاضی ها خیلی جدی و عبوسند؟

آره دیگر، باید جدی باشند.

برای همین اینقدر عبوسید؟

عبوس نیستم. جدی ام.

جدی بودنتان اطرافیان و خانواده تان را اذیت نمی کند؟

نه، خانواده ام هم همه جدی اند. خواهرم هم در قوه قضاییه کار می کند. مادرم هم قبلا در قوه قضاییه بودند. بازنشسته هستند. پدر کارمند اداره اقتصاد و دارایی است.

پس کاملا با قوه قضاییه آشنایید؟

بله. می دانم یک سری محدودیتها دارد. کسی که قاضی می شود هر کاری را نمی تواند بکند. مثل روحانی می ماند. لباس پوشیدن و رفت و آمدش تحت نظر است، از کشور نمی تواند خارج شود. پول بزرگ در حسابش نمی تواند داشته باشد.حتی خانه بخواهد بخرد محدودیت دارد.

با این محدودیتها مشکل ندارید؟

نه، مزایایی هم دارد. کسی که می رود قوه قضاییه، کارش تضمین است. صددرصد قاضی می شود. دانشگاه قوه قضاییه هم مزایایی دارد. تحصیل در آن سابقه کار محسوب می شود. همان اول به شما حقوق می دهند. یک کار علاقه ای است.

چرا نمی روید وکیل شوید؟

وکیل شدن یک سری چیزهای دیگر می خواهد. باید سرشناس باشی. این همه وکیل داریم. وکلای بیکار. کسی که وکیل است باید آشنا داشته باشد. سرمایه می خواهد . دفتر باید بزنی، با بقیه بروی و بیایی. تا چند سال باید کارهای کوچک قبول کنی. شانسی هم هست. کسی وکیل می شود بعد از 10 سال میلیونها درآمد دارد. کسی هم بعد از 30 سال، حقوق چندانی ندارد.

دوست دارید تضمین شده و مشخص پیش بروید؟

بله، این راه را خواهرم و مادرم رفته اند.

به شما نگفتند نروید؟

اتفاقا تشویقم کردند برو.

قاضی یک آدم جاهل است بین دو عالم که دو طرف دعوا هستند نظر می دهد. این مسئله برایتان سخت نیست؟

سخت است دیگر. کسی که این کار را می خواهد بکند توانایی هایی دارد. توانایی در خود آدم است. قاضی باید خوب بشنود و کمتر حرف بزند. باید حرفهای دیگران را بشنود. سریع تصمیم نگیرد. همیشه من کم حرف می زنم. نباید عجول باشد. بالاخره رفتار شناس و مانند آن هم باید باشد. می خواهم کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی بخوانم که مستقیما می روم قاضی می شوم. هر کسی هم که پذیرفته شد در 8 سالی که درس می خواند مستقیما سابقه کار برای او محسوب می شود.

الان چند سال دارید؟

18 سالم است.

آماده اید در 26 سالگی قاضی شوید؟

در 26 سالگی که نمی گذارند در تهران قضاوت کنی. اول می روی شهرهای دیگر و بعد از چند سال پرونده های بزرگ و دادگاه های بزرگ و رسمی می روی.

اگر من خبرنگار به عنوان یک متهم بیایم جلوی شما، محکومم می کنید یا می بخشید؟

این را قانون تعیین می کند. قاضی نباید احساساتی باشد، باید قانون تعیین تکلیف کند.

مثلا اگر 8 عدد نارنج بدزدم و من را بیاورند پیش شما، محکومم می کنید؟ این یک پرونده واقعی است.

این تقصیر من نیست. تقصیر آنهایی است که قانون گذاشته اند.