ورود تست زنی به مدارس یعنی تعطیلی زندگی دانش آموزان


به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در آیین معارفه سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، در ساختمان علاقمندان، این مرکز را یکی از حوزه های مهم آموزش و پرورش خواند و اظهار کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که بعد از انقلاب با آن مواجه شدیم، افزایش انواع مدارس با تابلوهای مختلف است که بین 9 تا 16 نوع مدرسه را شامل می‌شود.

وی افزود: در مورد این مدارس نمی‌توان واژه تنوع را به کار ببریم زیرا تنوع مدارس مفهومش این است که توانسته ایم به تناسب نیاز مخاطبان  مختلف، مدارس متنوعی را ایجاد کنیم، در حالی که چنین نیست.

بطحایی ادامه داد: در مقالات و نظرات افراد صاحب نظر در سال های اخیر همواره کیفیت به عنوان یک نقیصه مطرح شده است، پس عامل ایجاد انواع مدارس، تفاوت کیفیت است، بنابراین از آنجا که نمی توانیم کیفیت را برای مخاطبان مشترک ایجاد کنیم مدارس را با تابلوهای مختلفی راه اندازی کردیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به عنوان مثال چون نتوانستیم آموزش قرآن باکیفیت را در همه مدارس ارائه کنیم ناچار مدارس قرآنی را ایجاد کردیم و سایر مدارس نیز با همین استدلال ایجاد شده اند.

وی با اشاره به وجود 2 یا 3 نوع مدرسه در اغلب کشورهای دنیا گفت: مهمترین علت ایجاد انواع مدارس این است که نتوانستیم کیفیت برابر، برای همه افرادی که ویژگی های مشترکی دارند را ارائه دهیم.

بطحایی ادامه داد : تقاضا برای ورود به انواع مدارس از جمله استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و ...همواره بیش از ظرفیت پذیرش بوده و ناچار به برگزاری آزمون برای انتخاب تعدادی محدود از متقاضیان شده ایم.

وی برگزاری آزمون برای ورود به مدارس با کیفیت را امری نامطلوب دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری آزمون باعث می شود تا دانش آموزان به دنبال مهارت تست زنی بروند.جامعه ، صداوسیما و خانواده ها نیز در این زمینه آنها را همراهی کنند و این امر تربیت دانش آموزان را در مدرسه با مشکل مواجه می کند. این در حالیست که ورود مهارت‌های تست زنی به مدارس به ویژه مدارس ابتدایی، یعنی تعطیلی مهارت‌های زندگی، تعطیلی پرورش، تعطیلی عاطفه و تعطیلی مبارزه با خشونت است.

عضو کابینه تدبیر و امیدگفت: تابلو مدارس نباید بهانه‌ای برای اخذ شهریه بیشتر باشد بلکه به معنای واقعی، مدارس خاص باید از کیفیت لازم برخوردار باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه اندازی و استقرار نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس درسال تحصیلی جاری،عنوان کرد: مدارسی که به دلیل ارائه کیفیت های متفاوت آموزشی و پرورشی ایجاد شده‌اند ، توسط این سامانه دائما مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند و همواره در طول سال وضعیت پیشرفت و یا افت آنها بررسی و بازخورد داده می شود.

وی رصد دائمی کنترل کیفیت مدارس را از وظایف حوزه های ستادی برشمرد و خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم تلاش می کنیم کیفت آموزشی و پرورشی مدارس استعدادهای درخشان را افزایش دهیم.

بطحایی ادامه داد : افزایش کمی مدارس استعدادهای درخشان جای خوشحالی ندارد بلکه آنچه مایه مسرت است افزایش کیفیت این گونه مدارس است.

عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: کوچک سازی ساختارهای اداری ضروری است و باید بسیاری از امور غیرحاکمیتی برون سپاری شود تا درهزینه ها صرفه جویی شود و کارشناسان حوزه های ستادی نیزتمام تلاش خود را برای عمق بخشیدن به آموزش های مدارس استعدادهای درخشان به کار گیرند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی اجرای طرح شهاب در 3 سال اخیر را یکی از افتخارات آموزش وپرورش برشمرد و افزود: بسیاری از دانش آموزان دارای استعداد برتر در خارج از مدارس استعدادهای درخشان قرار دارند که با اجرای طرح شهاب می‌توان  آنها را شناسایی و هدایت کرد.

شایان ذکر است، وزیر آموزش وپرورش از زحمات چندساله حسین شجاعی در سمت رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان تقدیر و طی حکمی فاطمه مهاجرانی را به سمت سرپرست این مرکز منصوب کرد.