7 دلیل برای نکاشتن ناخن


بلند، بلند، بلند، این روزها به دست برخی خانم‌ها که نگاه کنی، ناخن‌های بلندی را می‌بینی که یکدست و صاف هستند و حسابی خودنمایی می‌کنند و کافی ا‌ست کمی دقت کنی تا متوجه مصنوعی بودن این ناخن‌ها بشوی.

 کاشت ناخن در سال‌های اخیر، به یکی از کارهای پر طرفدار تبدیل شده، تا جایی که حتی برخی از دخترهای نوجوان‌ هم متاسفانه به این مساله روی آورده‌اند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند کاشت ناخن، مشکلی را برای آنها به وجود نمی‌آورد در حالی‌که این باور، نادرست است. دکتر داریوش دائر، متخصص پوست، مو و زیبایی، نکات مهمی را در این باره به شما می‌گوید.

وقتی همه چیز مصنوعی است

چاردیواری نوشت: یکی از کارهایی که در دهه اخیر جنبه زیبایی پیدا کرده و به وفور در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی انجام‌ می‌شود، کاشت ناخن مصنوعی است. کار به این شکل انجام می‌شود که سطح رویی ناخن را با سوهان‌های مخصوصی می‌تراشند و پوست گوشه‌های ناخن را نیز می‌چینند. بعد از آن، ناخن مصنوعی را با استفاده از چسب‌های خاص بر سطح ناخن طبیعی می‌چسبانند. گاهی این ناخن‌ها تا مدت زیادی در جای خود ثابت می‌مانند و گاهی هم در اثر شست‌وشو یا ضربه از جای خود در می‌آیند و مجددا توسط ناخن‌کار چسبانده می‌شوند.

یک دلیل قانع‌کننده

کاشت ناخن، از نظر بهداشتی و پزشکی مورد تائید نیست و یک روش علمی به حساب نمی‌آید و دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. علاوه بر این، از نظر فقهی، ناخن کاشته شده مانع رسیدن آب به ناخن و نوک انگشت شده و مشکل شرعی از نظر غسل و نمازخواندن دارد. به طور کلی، ناخن برای محافظت از سر انگشتان انسان آفریده شده و شکل و ضخامت آن، متناسب با فعالیت‌های روزمره و کارهایی است که افراد در زندگی خود انجام می‌دهند. هر گونه ضربه به ضخامت و شکل صفحه ناخن، می‌تواند سلامت و کارکرد آن (گرفتن اجسام ظریف) را مختل کند. زمانی که صفحه ناخن زیر ناخن مصنوعی قرار بگیرد، نمی‌تواند کارکرد درستی داشته باشد.

دعوت عفونت به بدن

گوشه‌ها و اطراف ناخن، با لایه‌ای مخصوص به نام «کوتیکول» پوشانده شده است. در واقع این لایه، حاصل پیشروی قسمتی از پوست حاشیه ناخن‌ها روی صفحه ناخن محسوب می‌شود که وظیفه تشکیل سپری دفاعی، در حاشیه ناخن‌ها را دارد تا از ورود میکروب‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هایی که به تعداد بسیار زیاد در محیط زندگی افراد وجود دارند، به فضای اطراف ناخن و بافت بستر ناخن، جلوگیری کنند. چیدن و برداشتن این لایه در حین مانیکور یا کاشت ناخن مصنوعی، باعث می‌شود این سد و سپر طبیعی تخریب و راه نفوذ انواع عفونت (قارچ، ویروس و میکروب) هموار شود. عفونت باکتریایی یا زگیل‌های دور ناخن و عفونت قارچی یا مخمری در کودکانی که مرتب انگشتان خود را می‌مکند یا خانم‌های خانه‌دار یا آشپزهایی که مدام در حال شست‌وشو و تماس دست‌ها با آب هستند، نمونه‌هایی از مواردی است که در اثر برداشته شدن کوتیکول می‌تواند به وجود آید و عین این اتفاق در خانم‌هایی که ناخن مصنوعی می‌کارند نیز رخ می‌دهد.

وقتی حال ناخن‌ها بد است!

برخی‌ از ناخن‌کارها که کاشت ناخن انجام می‌دهند به استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده و قارچ‌کش قبل از کاشت ناخن یا در زمان ترمیم آن، تاکید می‌کنند، اما استفاده از این قارچ‌کش‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها موقتی است و در همان زمان کاربرد دارد و بعد از آن اثر خود را از دست می‌دهد، در نتیجه نمی‌تواند از قارچ به صورت دائمی پیشگیری کند. عفونت قارچی با علائمی چون درد، تورم گوشه ناخن‌ها یا برآمده شدن ناخن‌ها همراه است و در صورت مشاهده چنین علائمی، باید حتما ناخن کاشته شده، سریعا برداشته شود و اقدامات درمانی ضد قارچی مناسب که شامل مصرف داروهای موضعی و خوراکی به مدت چند ماه است، زیر نظر متخصص پوست صورت بگیرد.

به غیر از عفونت قارچی، امکان ابتلا به عفونت باکتریایی نیز وجود دارد که این عفونت خود را با درد شدید ناخن‌ها، ترشحات زرد یا سبز از اطراف ناخن، تب و تورم ناخن‌ها، نشان می‌دهد. در چنین شرایطی باید ناخن کاشته شده برداشته شود و داروهای آنتی‌بیوتیک قوی به صورت موضعی و خوراکی به مدت طولانی، زیر نظر پزشک متخصص پوست مصرف شوند.

علاوه بر این، در اثر کاشت ناخن احتمال بروز عفونت‌های ویروسی مانند زگیل دور ناخن یا عفونت هرپسی در این ناحیه نیز وجود دارد. شاید برخی از افراد، در رابطه با انتقال عفونت‌های خطرناکی چون ویروس هپاتیت و اچ.آی.وی (HIV ) نگرانی داشته باشند در حالی‌که تا به حال مستندات کافی در حوزه پزشکی مبنی بر انتقال این ویروس‌ها از طریق کاشت ناخن، وجود نداشته است. اما با توجه به این‌که احتمال انتقال این ویروس‌ها از طریق خون وجود دارد، در صورت ابتلای فرد آرایشگر به این عفونت‌ها و وجود زخم خونریزی دهنده بر سطح دست او و وجود زخم در دستان فرد متقاضی کاشت ناخن، احتمال انتقال این عفونت‌های جدی و خطرناک از نظر فرضیات علمی، دور از ذهن نیست.

بهداشت در خطر است

بهداشت فردی در شخصی که کاشت ناخن مصنوعی انجام داده با مشکل مواجه خواهد شد چون این دسته از افراد امکان شست‌وشوی دقیق و کامل زیر ناخن‌ها بعد از انجام کارهای روزمره یا بعد از رفتن به توالت را ندارند. با وجود این‌که برخی خانم‌ها دائما از مایع‌های شوینده یا ضدعفونی‌کننده دست استفاده می‌کنند، اما باز هم باید گفت شست‌وشوی مکرر دست با مایع‌های دستشویی و ضدعفونی، یکی از عوامل شایع در ابتلا به اگزمای پوستی و قارچ‌های سطحی پوست محسوب می‌شود.

افسانه ژله‌ای

برخی از ناخن‌کارها، در زمان کاشت عنوان می‌کنند که از مواد به اصطلاح ژله‌ای برای کاشت ناخن مصنوعی، بهره می‌گیرند و ناخن در اثر استفاده از این مواد، آسیب کمتری می‌بیند، در حالی‌که این ادعا نادرست است و این روش، هیچ مزیتی بر سایر روش‌های کاشت ناخن ندارد و مورد تائید هم نیست.

مشکلاتی که ادامه دارند

مشکلات کاشت ناخن، حتی بعد از برداشتن آن نیز ادامه خواهد داشت، به طوری‌که حتی بعد از برداشتن ناخن‌های کاشته‌شده، مدت زیادی برای برگشتن ناخن‌ها به حالت طبیعی باید سپری شود. برای مثال، در انگشت شست دست، دوره رشد کامل شش ماه و در انگشت شست پا این زمان دوازده ماه است که این مدت زمان، برای فردی که وضعیت سلامت او در حالت عادی و طبیعی باشد در نظر گرفته می‌شود و در سایر افراد می‌تواند بسیار طولانی‌تر باشد. پس از برداشتن ناخن مصنوعی، باز هم شانس ابتلای مجدد به عفونت‌های گوناگون همچنان بالاست.