کتاب های درسی منطبق با کنکور تدوین نمی شود


به گزارش خبرگزاری فارس، محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری در برنامه پرسشگر اظهار داشت: موضوع ایثار و شهادت موضوع زنده‌ای است که همواره در زندگی مردم ما جاری است؛ این مسئله همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و جامعه ما نسبت به آن حساس است، مثلا اگر در محله‌ای، خانواده شهیدی زندگی کند، مورد احترام اهالی محل هستند و این مسئله نشان می‌دهد ایثار و شهادت امری نیست که بخواهد احیا شود، بلکه در جامعه ما زنده است.

امانی طهرانی اضافه کرد: ما در طراحی کتب درسی، هدف‌گذاری 5 قسمتی انجام داده‌ایم که در لایه اول آن تفکر و تعقل، در لایه دوم ایمان و در لایه‌های بعدی علم، اخلاق و عمل است که نسبت به هدف‌گذاری سه بخشی رایج دانش، نگرش و کنش ارتقا یافته است.

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه برای رسیدن به یک شایستگی باید مراحلی طراحی شود، گفت: موقعیت‌های مؤثر یادگیری نقطه اولش، معرفت است و طبق بیان امام علی(ع) نقطه پایانی آن را هم معرفت تشکیل می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: اگر امروز کتاب‌های درسی را ورق بزنیم، مملو از فعالیت‌هایی است که به یادگیری مؤثر منتهی می‌شود، ازجمله عنوان‌هایی چون مشاهده کنید، فکر کنید، بپرسید و برای همکلاسی‌های خود بگویید و... که باعث رشد از پیش تعیین‌شده می‌شود.

امانی طهرانی با بیان اینکه مسئله ایثار و شهادت تنها در درس دینی خلاصه نمی‌شود، عنوان کرد: ایثار و شهادت موضوعی است که در ساحت تربیت سیاسی در کتاب مطالعات اجتماعی و در کتب دیگر از جمله در کتاب آمادگی دفاعی و در بخش‌های مختلف کتاب‌های ادبیات، به آن پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری تصریح کرد:  پیش از این کتاب‌های درسی رویکرد انتقادی داشتند اما اکنون این رویکرد تغییر کرده و می‌توان گفت از دهه 70 به بعد چنین رویکردی در کتب درسی کاهش چشمگیری داشته است.

امانی طهرانی خاطرنشان کرد: کنکور ازجمله آسیب‌هایی است که مسیر آموزشی را منحرف کرده و متاسفانه قدمی برای کنار گذاشتن آن برداشته نمی‌شود، البته این بدان معنا نیست که کتاب‌های درسی ما مطابق کنکور تدوین شود.

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری گفت: ما مسئله نمره را از دوره ابتدایی حذف کریم اما پاره‌ای از مدارس با مدلی که ما طراحی کردیم همخوانی ندارند و لیست متنوعی از فعالیت‌های یادگیری در خود دارند.

وی با اشاره به درس پانزدهم کتاب هدیه‌های آسمان پایه ششم ابتدایی، ادامه داد: این درس از ماجرای هفده شهریور آغاز می‌شود و تا بحث دانش‌آموزان شهید ادامه پیدا می‌کند و تیترهایی مانند برایم بگو، گفت‌وگو کنیم و ایستگاه تفکر در آن دانش‌آموز را به سمت تفکر درباره موضوع ایثار و شهادت و زنده بودن آن رهنمون می‌کند.

امانی طهرانی بیان داشت: اولین قدم این است که برنامه‌های قصدشده، خوب و مناسب باشد و پس از آن به مرحله اجرا می‌رسیم و نوبت به معلم است بتواند دانش‌آموزان را ساماندهی کرده و مطالب را به صورت جذاب در اختیار آنها قرار دهد.

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه تربیت منحصر در مدارس نیست، ادامه داد: اگر خانواده و جامعه در مسیر تربیتی مدرسه گام برندارد و هماهنگ ایفای نقش نکنند، مسیری که در آموزش و پرورش طی می‌کنیم، به ثمر نمی‌رسد.

وی با اشاره به تحقیقی که پیرامون اهداف محقق‌شده کتب درسی انجام گرفته بود، گفت: در مورد کتاب علوم 66 درصد فعالیت‌های کتاب در مدارس اجرا می‌شود که از دید ما با توجه به امکانات مناسب است. البته باید توجه کنیم که مدارس ما پشتیبانی لازم را دریافت نمی‌کنند.

امانی طهرانی تصریح کرد: علاوه‌بر اینکه مدرسه در جامعه ما اولویت نیست، در جامعه گزاره‌هایی وجود دارد که با گزاره‌های مدرسه در تناقض است و مسائل ضد اخلاق همچون قانون شکنی در جامعه ما بهای سنگینی ندارد.

مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری بیان داشت: مسائلی که در فضای مجازی در خصوص کتب درسی دامن زده می‌شود، نقد نیست و بیشتر به صورت بی‌عملی و تخریب است.