با این 6 عادت پوکی استخوان را از خود دور کنید


اگرچه پوکی استخوان مشکلی بسیار شایع است اما قرار نیست بخشی اجتناب ناپذیر از روند پیری باشد. با بهبود رژیم غذایی و تغییرات سالم در شیوه زندگی، شما می توانید استخوان های خود را در برابر این بیماری مقاوم کنید.

 پوکی استخوان از هر دو زن بالای ۵۰ سال، یک نفر را درگیر شکستگی می کند. با این حال استراتژی های ساده برای کمک به پیشگیری از این بیماری دردناک و ناتوان کننده وجود دارد:


مصرف کافی مکمل های کلسیم: بهترین زمان مصرف مکمل کلسیم در طول روز و همراه غذا است. در طول شب به دلیل کم‌ تحرکی فرد جذب کلسیم به ‌وسیله کلیه بیشتر می‌شود و احتمال ابتلا به سنگ کلیه افزایش می ‌یابد، به همین دلیل بهتر است در طول روز که بدن در حال فعالیت است و احتمال رسوب کلسیم در کلیه کاهش پیدا می ‌کند، آن را مصرف کرد. فراموش نکنید همراه مکمل‌ ها حتما لیوان آب کافی بنوشید و از خوردن چای همراه یا بعد از مصرف مکمل ‌ها پرهیز کنید.

مصرف مواد معدنی به غیر از کلسیم: پوکی استخوان فقط یک بیماری ناشی از کمبود کلسیم نیست. استخوان ها برای افزایش قدرت و استحکام نیازمند مواد مغذی و املاح معدنی دیگری نیز هستند از جمله: منیزیم، پتاسیم و روی. سیب انجیر، لیمو، هلو، هویج، کرفس، چغندر، دانه های کامل، برنج قهوه ای، دانه کنجد، دانه های آفتابگردان، بادام و قزل آلا سرشار از منیزیم هستند. موز، مرکبات، زردآلو، گوجه فرنگی، کاکائو، سیب زمینی، مرغ و ماهی نیز منابع سرشار از پتاسیم محسوب می شوند. از منابع روی نیز می توان به دانه های کدو تنبل، پیاز، آجیل، دانه های آفتاب گردان، سبزیجات تیره رنگ و هویج اشاره کرد.

انجام تمرینات روزانه ورزشی: انواع ورزش بخصوص ورزش های تحمل وزن به تقویت استخوان ها کمک می کند و کلسیم و سایر مواد معدنی را به استخوان ها متصل می سازد. بعضی از فرم های ورزشی برای ساخت توده استخوانی عبارتند از: بلند کردن وزنه، راه رفتن سریع، دویدن، اسکیت روی یخ، و یوگا.

مصرف روزانه گریپ فروت: تحقیقات اخیر نشان داده که افزودن گریپ فروت به رژیمن غذایی باعث جلوگیری از کاهش توده استخوانی می شود. گریپ فروت همچنین جذب کلسیم و منیزیم را در بدن افزایش می دهد. گریپ فروت ترکیبات گیاهی به نام لیکوپن و ناریجین دارد که سلامت استخوان ها را افزایش می دهند. لیکوپن در گوجه فرنگی، اسفناج، و توت فرنگی نیز یافت می شود.

یافت راه هایی برای کاهش استرس: استرس به افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند. برای کاهش استرس یوگا، مدیتیشن، پیاده روی، و یا یادگیری موسیقی را به برنامه های زندگی تان اضافه کنید.

دریافت کافی ویتامین دی: ویتامین دی از دسته ویتامین های محلول در چربی است، این ویتامین با افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده‌ ها به رشد و استحکام استخوان ‌ها کمک می‌کند، لازم است بدانیم ویتامین دی ۳ از انواع دیگر ویتامین‌ های دی در بدن، از اهمیت بیشتری برای کاهش پوکی استخوان برخوردار است. در موارد کمبود سطح ویتامین دی در بدن معمولا مصرف خوراکی آن با دوزهای روزانه یا هفتگی، به صورت سه ماهه، هر ماه یک آمپول تزریقی توصیه می ‌شود.