دست اندازهای حذف کنکور


فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد مسئله حذف کنکور و توجه به آن اظهار کرد: قانون حذف کنکور چند سال پیش در مجلس تصویب شده بود و اجرای آن به عهده وزارت آموزش و پرورش ،‌سازمان سنجش و وزارت علوم است که باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که از فضای فعلی آزمون کنکور فاصله بگیریم.

 وی ادامه داد: ضعف برنامه‌ریزی و نبود زیر ساخت‌های مناسب موجب شده تا نه تنها کنکور حذف نشود بلکه به مقاطع پایین‌تر تحصیلی هم تسری پیدا کرده است و امروز شاهد آن هستیم که دانش‌آموز مقطع ابتدایی برای پذیرش در مدارس خاص الزام به شرکت در آزمون دارد.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه وجود کنکور باعث شده تا کتاب‌های متعدد کمک آموزشی و سود‌های نا متعارف حاصل از آن برای برخی افراد ایجاد شود که با برنامه‌ریزی مناسب و حذف این نوع از آزمون می‌توان به این مسائل پایان داد.

 فلاحتی تصریح کرد:وجود کنکور موجب شده تا بهداشت روانی خانواده‌ها و دانش آموزان به خطر بیفتد در حالی که می‌توان با برگزاری امتحانات نهایی، تاثیر معدل و پذیرش از طرف دانشگاه‌ها شکل کنونی آزمون کنکور را تغییر داد.

 بروکراسی‌ها اداری تحصیل در دانشگاه را دچار مشکل کرده است

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ دانشگاه‌ها افزایش یافته و رقابت برای نوع دانشگاه مطرح است گفت: بروکراسی‌های اداری موجب شده تا دانش‌آموزان نتوانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند که می‌توان با اتخاذ روش‌های صحیح چنین مشکلاتی را بر طرف کرد.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: اکنون شرایط تحصیلی و وجود کنکور موجب شده تا دانش آموزانی صرفا خلاق برای تست‌زنی تربیت کنیم و از آموزش  مهارت‌های زندگی بازماندیم که وزارت علوم و سایر نهادهای مربوطه می‌توانند با استفاده از تجربیات حذف کنکور در سایر کشورها تحصیلات دانشگاهی هدفمندی را ایجاد کنند.

 فلاحتی اظهار کرد: پذیرش در دانشگاه صرفا با زدن یک تست عادلانه نیست و باید از مجریان کنکور سوال شود که چرا تغییری در روند اجرای کنکور ایجاد نمی‌کنند.