حذف کنکور غیرممکن است


محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در گذشته کنکور به عنوان سدی برای ورود به دانشگاه دیده می‌شد اما امروز بسیاری از صندلی‌های دانشگاه ها خالی است.

حذف کنکور یکی از مهم‌ترین مباحث در آموزش عالی

وی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که موضوع حذف کنکور به یکی از مهم‌ترین مباحث در آموزش عالی تبدیل شده است اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود بررسی این موضوع است که آیا پیش از حذف کنکور زیرساخت‌های لازم در کشور وجود دارد یا نه؟.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه در گذشته کنکور به عنوان سدی برای ورود به دانشگاه دیده می‌شد، تصریح کرد: در پی این سال‌ها ظرفیت دانشگاه‌ها افزایش یافته و از طرفی تعداد داوطلبان کاهش یافته است به همین دلیل نه تنها پذیرفته‌شدن داوطلبان کنکور سراسری تضمینی است بلکه بسیاری از صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی مانده و رقابت‌ها برای حضور در دانشگاه‌های برتر کشور انجام می‌شود.

ارزیابی‌های مورد نیاز برای رتبه‌بندی متقاضیان ورود به دانشگاه وجود ندارد

صادقی ادامه داد: متاسفانه هنوز آموزش‌های قبل از ورود به دانشگاه و ارزیابی‌های مورد نیاز برای رتبه‌بندی متقاضیان ورود به دانشگاه وجود ندارد، به همین دلیل نمی‌توان به سرعت کنکور را حذف کرد.

وی یادآور شد: در کشورهایی که کنکور ندارند داوطلبان بر اساس نمراتی که در طول تحصیل کسب کرده‌اند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بر همین اساس در دانشگاه‌های مختلف جذب می‌شوند اما در کشور ما نه اعتمادی به سیستم‌های ارزیابی قبل از ورود به دانشگاه وجود دارد و نه دانشگاه‌ها این آزادی عمل را دارند که بتوانند بر اساس شاخصه‌ها و ملاک‌های مدنظر خود دانشجویان را جذب کنند.