از درمان چاقی تا کاهش فشار خون با این دانه آجیلی


فندق سرشار از ویتامین‌های A ، B۱ ، B۲ ، C و ویتامین E به‌همراه املاح معدنی شامل کلسیم، فسفر، آهن، گوگرد، منیزیم، روی و پتاسیم است.

در ۱۰۰ گرم مغز فندق۶۰۰ کالری، در ۱۰۰ گرم فندق با پوست ۳۰۰ کالری و در یک عدد آن ۱۰ کالری انرژی وجود دارد. این دانه آجیلی سرشار از چربی‌های سالم بوده و با اسیدهای چرب اشباع نشده یعنی چربی‌های خوب، غنی شده است و مصرف آن به کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب(HDL) و بهبود سلامت قلب تاثیرگذار است.

اسیداولئیک موجود در روغن فندق از افزایش کلسترول خون جلوگیری می‌‌کند، همچنین در تنظیم قندخون موثر بوده و حاوی آپوپروتئین A-۱ است که در پیشگیری از بروز بیماری‌های عروق سیاهرگ نقش دارد و از افزایش آپوپروتئین Bکه برای بدن مضر است جلوگیری می کند.

در روغن فندق، اسید چرب مفیدی به نام اسید لینولئیک وجود دارد که نقش خیلی مهمی در رشد و سلامت اندام‌‌ها دارد.

فندق بخورید، لاغرشوید

مصرف فندق به‌دلیل اینکه فیبر بلایی دارد، موجب احساس سیری طولانی‌مدت در فرد می‌شود و راهی برای جلوگیری از پرخوری و در نتیجه کاهش وزن محسوب می شود.

اگر شیر نمی خورید، فندق بخورید

هر وعده مصرف فندق 32 میلی گرم کلسیم به بدن می‌رساند که در نتیجه موجب بهبود سلامت استخوان‌ها می شود و افرادی که لبنیات مصرف نمی کنند می تواند برای دریافت کلسیم از این دانه آجیلی استفاده کنند.

جوانی و زیبایی پوست با فندق

ویتامین E موجود در فندق با علائم پیری پوست مانند بروز لکه‌های تیره و خطوط و چین‌وچروک‌ها مبارزه می کند و در جوانسازی پوست نقش بسزایی دارد، افزون بر این محافظی قوی برای پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید نیز محسوب می‌شود، مصرف فندق روشی فوق العاده برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و صدمات ناشی از اشعه ماورابنفش است.

با فندق به جنگ فشارخون بروید

مصرف فندق حدود 46 میلی گرم منیزیم به بدن می‌رساند که با کاهش فشارخون و خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد.

سرطان را با این دانه آجیلی شکست دهید

بتاسیتوسترول موجود در فندق اثر فوق‌العاده‌ای در کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان دارد همچنین این دانه آجیلی سرشار از ویتامین E است و اگر سرطان در بدن شکل گرفته باشد، ویتامین E با سلول‌‌های سرطانی مبارزه می کند.

فندق و تقویت عملکرد مغز

ویتامین E موجود در فندق خواص ضد التهابی دارد و موجب کاهش سطوح استرس و اضطراب می شود و در نتیجه در سلامت مغز تاثیرگذار است افزون بر این، فندق یک منبع غنی از ویتامین‌‌های B1، B2 و B6 است که برای حفظ سلامت مغز و خون‌سازی مخصوصا در کودکان در حال رشد ضروری هستند.